Norge

Veckan som gått har vi varit i Norge från tisdag till lördag em (2 - 6 augusti)

Vi skulle till våra goda vänner I-M och L till deras stuga i Ljördalen och om vädrets makter stod oss bi, skulle vi åka motorcykel.

Äntligen blev det så, regnet var långt borta, så på tisdagsmorgonen styrde vi kosan mot Norge.

Kärestan hade gjort en rutt, med Klarälvsdalen dit och Dalarna hem. Jag tyckte han körde lite knepigt, men han hade stenkoll påstod han, det fick jag lita på och fram kom vi.

När vi började närma oss norska gränsen kom första regnet, sedan blev det lite zickzackkörning för att slippa grusväg och vi lyckades på så vis passera regnstråket ytterligare 2 gånger och sista omgången var det ett rejält regn dessutom.

Väl framme i Ljördalen sken solen, det var härligt varmt och vi fick kaffe och våfflor på framsidan. Dessutom med nykokt hjortronsylt, så mycket bättre kunde det inte vara.

Efter att ha installerat oss åkte vi ner till en tjärn och badade.



Stenarna där i skogen är jättefina, men svåra att frakta hem på en motorcykel.



Tillbaka i stugan var det dags för mat. L hade gjort urgoda grillspett som han och kärestan grillade (alltid män som grillar), medan vi damer sysslade med annat praktiskt inför middagen - en aperitif bl a.




Trötta och mätta gick vi en promenad i omgivningarna innan vi kröp till kojs.

Dag nummer 2 steg vi upp tidigt och packade in oss i deras bil. Målet var Ålesund.


Bild från internet

Vi åt en rejäl frukost och for på en välplanerad resa. Tanken var att åka längs Mjösa, Gudbrandsdalen och Geiranger.

Vi hade strålande sol. Det är otroligt vackert i Norge och ganska smala vägar, särskilt med tanke på att de är Europavägar.



Vi stannade på ett Statoil, som i Norge såväl som i Sverige, numera är riktigt bra korvmojar. Dessutom har de bra toaletter och en hel del annan försäljning för resenärer och ......... de har visst bensin också.

För vår del blev det korv- och drickainköp. I-M som är en vänlig själ, tillika fågelvän, delade med sig av sitt bröd.



Vi passerade en kufisk byggnation, som vi insåg vad det var, när vi passerade.



Andra vyer längs vägen



Lösgående boskap i dikena här och där




En relativt ny vägtunnel rätt in i det stora berget



Det var lätt att få en känsla av Alperna.



Liten rast vid:





Så var det Geiranger nästa, som vi tog oss ner till via Trollstigen i fint solsken.





Ett mycket populärt ställe för turister från hela världen och det har man så klart tagit fasta på.




Det låg två stora kryssningsfartyg inne i fjorden och vi köpte glass och kaffe och satt där en stund och tittade på allting runt omkring.






Upp igen på andra sidan på Örnstigen som ligger där som ett veckat band.



Där fanns en fin utsiktspunkt mitt på, med parkering och stor plattform ut mot fjorden.






Vi åkte färja en gång och det var dyrt, för inte nog med att det kostade för bilen, sedan kostade var och en av oss ytterligare 25 n. kr. Vi var förstås ute ur bilen under överfarten och gnodde fötterna mot däcket, så ett visst slitage av oss människor blev det nog.



Till slut var vi framme i Ålesund.



L prickade vägen till vårt hotell "Bryggen" på första försöket.



Från vattnet och baksidan ser det ut så här




och vårt rum låg med direkt anslutning till vattnet utanför.




De två närmaste fönstren är våra.



Ganska mysigt att sitta där med öppen dörr och titta ut på båtarna.



Det är fisk därnere, men jag eller möjligen min kamera var inte så bra på att få dem att synas.



I korridoren utanför var det också marint tema. Jag vet inte vad det är!?



Vi åt och sedan gick vi ut i det lätta duggregnet för att titta Ålesund.

Hela Ålseund, som hade trähus, brann 1904. Efter en planeringsperiod och med hjälp av bl a Tyskland återuppbyggdes hela staden i sten och betong och i den dåvarande stilen som var jugend.

Överallt i innerstaden, som är den ursprungliga återuppbyggda från åren efter 1904, fanns mängder med otroligt vackra hus. Jag höll på att vrida nacken av mig och kameran gick varm. Vi var ute cirka 1 timme och gick och tittade.

Runt alla kajer stod bänkar, samtliga likadana.




På en brygga stod två killar och fiskade krabba.



Man kan utan att överdriva, säga att den ena hade rejäl fiskelycka!




Det är mycket tång och alger på kajkanterna




Man fick också se vad turisterna har tagit med sig på semestern, det finns laddat för aktiviteter både till lands och sjöss.



En vacker båt nära vårt hotell



Ut mot öarna.....


..... och in mot den viken där vi bodde



Tillbaka på rummet satt vi ganska länge vid det stora fönstret/skjutdörren och tittade ut på allt som hände där utanför.

Jag kommer att göra ett bildinlägg efter det här, med ytterst lite text, för att visa upp alla vackra hus, husdetaljer och utsmyckningar.

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Norge är så otroligt vackert och det kan man minsann se på dina bilder!

Vi var där på en bussresa för många år sedan, men det är den mest exotiska resa jag gjort. Jag blev helt trollbunden och skulle gärna vilja åka tillbaka.



Kram och ha en fin söndagskväll!

2011-08-07 @ 18:59:48
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Herta

Vilka underbara bilder. Jag har åkt genom Gudbrandsdalen och jag minns jätteobehagliga vägar och hur rädd jag var. Städer minns jag inte och jag tror inte vi hann se några direkt heller. Ålesund lockas jag av när jag ser dessa bilder.

2011-08-07 @ 20:57:39
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Gun

Otroligt vackert! Jag blir själv sugen på att åka Trollstigen när jag ser bilderna, men är det inte läskigt att åka på vägarna längs bergen? Vi har i och för sig bilat i Alperna, så värre än det kan det väl inte vara, eller?



Sv: Tack, vad kul att du gillar inlägget och bilderna på vårat lilla hjärta.:)

2011-08-07 @ 22:05:21
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: britten

Så roligt att se vad du haft för dig i sommar..och heeeelt fantastiska bilder...// Kram

2011-08-07 @ 22:52:49
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Suss

Ingrid, Det är otroligt mycket vackert att se i Norge, inte behöver man åka så väldigt långt för att se något helt annorlunda än det vi har hemma. Kram!

2011-08-08 @ 21:00:11
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Gudbrandsdalen åkte vi också. Det är nästan överjordiskt vackert! Ålesund är klart värt ett besök.

2011-08-08 @ 21:00:56
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Gun, Det är andra gången jag åkte Trollstigen, nu hade vi tur. Förra gången var det heltjockt av dimma, så på ett vis blev det här första gången. Nu såg jag hur smalt och krokigt det var - och VACKERT!

2011-08-08 @ 21:01:48
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Britten, Det var härliga bilder du också visade från vår norra del av Sverige. Kram!

2011-08-08 @ 21:02:21
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Zarah

Norge är enormt vackert. Man behöver inte komma speciellt högt upp i landet förrän det blir ett riktigt fjällandskap med vidunderliga utsikter. Hardangervidda har jag besökt och förförts av. Trollstigen kanske man skulle fundera på att besöka. Var vägarna smala?

2011-08-10 @ 10:46:59
URL: http://verandan.svenskablogg.se/
Postat av: Suss

Zarah, Jag kan bara hålla med dig, otroligt mycket vackert i vårt grannland. Ja, till och med Europavägarna var som bygatorna är här. De håller på att bredda vägen i Gudbrandsdalen.

2011-08-10 @ 22:54:18
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0