På framsidan

Jag som bor i radhus har inte så stor trädgård och jag har alltid sagt att det passar mig väldigt bra. Jag gillar blommor och viss odling, men känner inte att jag brinner så där jättemycket efter att bli självförsörjande.

På framsidan har jag alltid en blomlåda med röda pellor under köksfönstret. När de höll på som värst var det väldigt njutbart och till det en matchande vattenkanna på fönsterblecket för att förstärka det röda lite till.



Sedan har jag haft en öppen rad mellan stenläggningen som är både på gångvägen in till huset och vid cykelstället. Där har mest varit ogräs. I sommar äntligen fick jag ett ryck och bestämde mig för att det skullle få bli en lavendelhäck istället för kråkvicker och annat oönskat. Nå, häck och häck, vi får väl se hur häckigt det blir på ett par år.

Jag hade två gamla, som brett ut sig alldeles för mycket i blomrabatten och köpte två till så det inte skulle se så glest ut.

När de blommade som mest var det..... ja, vad var det? Ljuvligt, tror jag att jag måste skriva, för det var mer än bara fint. Nästa vår ska jag köpa två till, för barrträdet som skymtar till vänster har konfiskerats av HSB, som är dem  som äger husen.



Det stod för nära huset! Hur hade jag fått tillåtelse till det? Rötterna kunde ju leta sig in under huset! Nu ska det dessutom målas om och hur ska målarna komma åt?

Det hade inte varit några problem, för det sitter inte fast på väggen och nedtill är det tegel, men som sagt. Bort skulle det och borta är det! Kvar står en tråkig liten stubbe.

Fram för en lavendelhäck, det blir min nya melodi, men jag undrar hur kraftiga rötter de får?????



                 SÅ HÄR KANSKE?????

Kommentarer
Postat av: anne

Lavendel, det skulle jag också kunna tänka mig. Och buxbom, små rara häckar som kantar slingerstigar som vi inte har. Ännu.

2011-08-27 @ 21:35:27
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Ibland växer det mer än man tänkt sig!



Jag går ju också och planerar nu, inte bara för själva lägenheten utan också för vad jag ska kunna göra för trevligt av uteplatserna, dels vid ingången och så på den riktiga uteplatsen utanför vardagsrummet.



Lavendel kan nog bli ganska stora om de trivs ;)

2011-08-27 @ 21:58:14
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: AnnaKK

Om jag bara kan komma på HUR så ska vår trädgård krympas rejält framöver. :-) Förr tyckte jag det var kul med en stor sådan med massor av rabatter osv, men nu mera känns det mest bara som ett påhäng. Vill förstås inte ta bort allt, men det räcker gott och väl om hälften blir kvar. Frågan är bara vad man ska göra av resten - mer gräsmatta att klippa vill jag egentligen inte heller ha... Borde nog skaffa häst (shettis) igen!? ;-)

2011-08-28 @ 10:57:40
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: heanku

2011-08-28 @ 15:36:28
URL: http://heanku1.blogspot.com
Postat av: heanku

Lavendel är just ljuvligt, så där fann du rätt ord. Så det blir riktigt fint med en lavendelhäck Och jag tror inte rötterna blir så stora att HSB behöver klaga.

heanku

2011-08-28 @ 15:38:26
URL: http://heanku1.blogspot.com
Postat av: Inga Magnusson

Du är verkligen en av Sveriges bästa experter på pelargonior! Himla vackra blir de hos Dig.

2011-08-29 @ 23:13:42
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0