Från Oskarsparken upp till Drottninggatan

Jag var på väg till banken i fredags. Jag parkerade i Oskarsparken och gick upp mot Drottninggatan.

Det var en fin eftermiddag och kameran var med. När jag har med mig den får jag ett helt annat fokus än normalt, när jag tittar på omgivningen.

Den här skylten på ett hus bredvid parken, hade jag inte noterat förut och med tanke på innehållet i texten, har den suttit där längre än min levnad kan jag nog tänka mig.



Det där med elektricitet kittlar min fantasi. Vad hade de den till?

Fortsätter uppåt och tycker nog, att när de här två husen sammanfogades skedde det en liten stilbrytning som inte tilltalar mitt estetiska sinne.



Jag går upp mot Stortorget och får se Rådhusets julkalender.



Lucka 1 är öppen. Årets tema är "Nära".



Högst upp på torget, vid gatan, ligger Nikolaikyrkan. Ja visst ja, de riggar scenen för Sveriges största julkonsert O Helga Natt!



Folk passerar som om allt är som vanligt, hela gatan är stängd för alla trafik medan detta pågår. Idag är det dags att stå där och trängas med tusentals andra för att få julsångerna direkt, istället för via TV på julafton. Snart ska vi iväg för att inte hamna nere i Oskarsparken.



Tuppen på Nikolai kyrkan glimmar i det svaga solljuset och jag minns vad vi fick höra om den, när vi var på studiebesök där för någon vecka sedan.



Tornet restaurerades för några år sedan, då kom man även upp till tuppen. Den skulle fräschas upp och väl uppe får de se, att det varit fågeljägare i farten, eller tuppjägare kanske är mer rätt att säga.

Tuppen hade ett kulhål rakt igenom sig. Ingen har en aning om när och hur det gått till, men han blev så klart nedtagen och lagad. Även om tuppen ser ut som en liten guldprick däruppe, är han drygt 1½ meter i hög!

Det var observationer med kameraögat på en ganska kort promenad i centrum.

Kommentarer
Postat av: Herta

Å Örebro och den här konserten som jag nog aldrig får se.

2011-12-04 @ 16:37:25
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Tess

Kul att de har en julkalender i fönstret! :)

2011-12-04 @ 18:40:44
URL: http://www.egowar.se
Postat av: Ingrid

Så häftigt med en adventskalender i rådhusets fönster!



Den där julkonserten skulle man vara med och se.



Kram och trevlig kväll!

2011-12-04 @ 19:24:51
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: AnnaKK

Jag tycker det låter nästan lite farligt att gå in på det där stället som skylten på första fotot hänvisar till!? 8-X



Den där julkalendern i rådhusets fönster är ju bara för härlig däremot!! :-)



Nu har det varit totalt uruselt väder här i massor av dar, så det minsta man kan begära är väl åtminstone någon fin dag i veckan som kommer - och varför inte redan imorgon!? Så GLAD jag skulle bli då!! :-D



Ha det fint!!!

2011-12-04 @ 21:15:24
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Hmm jag trodde det var en julkonsert med lokala förmågor, Dig t.ex.



Skylten var ju fantasieggande. Elektricitet kan väl inte betyda elchocker. Undrar vad?

2011-12-04 @ 22:19:37
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Susanne P

Visst är det lustigt att man ser omvärlden med helt andra ögon när man har kameran med sig.

Kram

2011-12-05 @ 15:31:54
URL: http://www.susannep.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0