Julmarknad i Wadköping

Varje söndag under advent är det julmarknad i Wadköping. Förr flängde vi runt på flera olika, men med åren minskar behoven, t o m av att bara titta. Hur som helst, vi var inte där idag, vi var där förra söndagen, men det har jag glömt bort att berätta om.

Här kommer det, rapport från julmarknad i Wadköping 4 december!

Vi började med att gå in i Stadsparken, för med den hösten vi haft ville vi se vad rosorna höll på med.

Nog höll de på alltid, det var både knoppar och nästan utslagna!
Här ett par exempel på det.




Sedan drog vi oss bort mot marknaden




Just på den här julmarknaden är det mycket som har bra kvalitet och inte så mycket "bjäfs".

Jag har som tradition att alltid köpa en viss sorts tomte till ett litet landskap som kära dottern gjorde tillsammans en pojkvän för länge, längesedan. En del år finns de inte, men i år hade jag tur.



Det fanns fina klänningar och vi som har varsitt flickbarnbarn... men vi stod emot!



I ett stånd fanns jättefina sittpuffar och otroligt vackra skrivböcker med läderpärmar.




Tyvärr har jag förlagt (låter bättre än slarvat bort) kortet med adressen till paret som tillverkat allt detta fina. Kommer det fram lovar jag att publicera det.

I Wadköping finns alltid Gudrun Haglund-Eriksson med alla sina fina får- och ullrelaterade alster.




Av henne har kärestan köpt min älskade, varma fårboa, som jag så vanvördigt kallar för "fårtarmen". Den värmer mig väldigt skönt hela den kalla årstiden och ibland annars också när jag är extra frusen.

Vi gick bort till innergården där det också var marknadsstånd.



Nästa fråga: "Ska vi fika?"

NEEEJ, inte står jag i den kön och inte kärestan heller.



Gott kaffe har vi hemma och goda bullar finns på Jeremiasbageriet.



Ville vi ha en adventsgran för en ringa penning?



Nej, inte ens en sån liten kändes nödvändig.



Alldeles bredvid stod en hel radda med den fina Örebrohästen. Nu försöker jag länka till mitt gamla inlägg om samma häst och hästsnidare, Anders Ärlegård. Jag tycker fortfarande att de är helt bedårande, en utmärkt minnessak från Örebro.



De goda bullarna liksom brände i påsen och vi tyckte att det var dags att åka hem. Vi tog genvägen genom huset mellan handelsboden och cafeét.

Där stannade kärestan och blev lite nostalgisk över de gamla julbonaderna.



Trodde jag ja!!!!!!!!!!

Han stod och stirrade på en detalj på en av dem och varför skulle han inte det????



Klockmannen i mitt liv funderade om det var en Junghans eller en Gustaf Becker.

Det blev inte mycket handlat, 2 bullar, en liten tomte, ostkaka och 4 lotter var, som samtliga var nitlotter. Vi var nöjda och det är huvudsaken! Länken till Örebrohästen fungerade inte, inlägget heter Norra Vätterns Bild & Formkonstnärer och Örebrohästen och finns i april 2011 om du vill titta på den.

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Mitt behov av julstämning, julmarknader osv är inte heller så stort - men jag tror det hade varit lite mer iallafall om vädret hade varit lite mera vintrigt? :-) Fast på det stora hela är jag väldigt nöjd med att det är milt och barmark - de två senaste vintrarna fick vi mer än nog för många år framöver! Men det är tråkigt när det regnar, och så gör ju inte mörkret en på bättre humör heller... Så jag hoppas egentligen mest på att det ska bli en tidig vår 2012! Gärna en som börjar redan i februari. :-)

2011-12-11 @ 20:21:43
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: anne

Har du en fårboa!?!?!? Det har min kollega också, faktiskt har hon väl två. Hon köpte dem till sina döttrar som inte ville ha dem, eller i alla fall brydde sig inte, så nu har hon en hon använder hela tiden. Och jag vill också ha en.... ;)



Sv. Jovisst sörru! UnderbaraClara dekorerade julklappar med klippta bullformar som blev som till blommor, de såg inte alls ut som den jag klippte i bilen till en klapp sonen skulle ge bort. Kanske tog jag för få formar eller så var de för mjuka så spröten sprötade inte tillräckligt ordentligt.

2011-12-11 @ 21:12:15
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Susanne P

Liten krock där med rosenkoppar och tomtar i december... ;)

Jag skulle bli helt vild om jag var på den marknaden; fårskinn skulle jag kunna köpa i parti och minut!

Sv. jag brukar vara lite efter mej...så om du såg denna tjuga-vikning för 10 år sedan så är jag nog i synk med tiden! ;)

Så gulligt av honom att spara den!♥

Kram

2011-12-11 @ 21:33:39
URL: http://www.susannep.blogspot.com
Postat av: Inga Magnusson

Va kul att få gå med Dig på julmarknad! Jag kommer inte ut på nåt, vi är bara hemma numera, hinner inget.



Men jag blir orolig för rosorna i Stadsparken! Hur blir det med dem om de blommar nu inför vintern? Kanske blommar de inte alls till sommaren? Eller dör?

2011-12-11 @ 22:58:04
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

AnnaKK, Jag är som du, nöjd med barmark, det får inte vara för mycket vinter och det har det sannerligen varit de senaste två.

Tidig vår är helt okej också, så vi är tämligen överens du och jag!

2011-12-12 @ 18:29:19
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Det är en utmärkt julklapp eller present från mannen till en själv! Tips så här i juletid.

Jag tror jag struntar i bullformsblommor, jag sprötar nog inte heller tillräckligt.

2011-12-12 @ 18:30:27
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Susanne P, Visst är det en del krockar vad det gäller årstiden. På jobbet blommar maskrosorna i gräsmattan.

Jag gillar skjorttjugan, kul att du visade den igen. Kram

2011-12-12 @ 18:31:26
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag hinner inte heller, men jag tvingar mig (fast har det med julen att göra är det ganska lätt). Rosorna kommer nog igen, men fruktträd som blommar tror jag bara har en chans och gör de det nu, blir det inget till sommaren. Jag tycker mig ha hört eller läst detta.

2011-12-12 @ 18:32:38
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: annbritt

Det va längesedan vi va på julmarknaden i Wadköping ..men den håller forfarande kvalitetsmässigt va jag förstår..kul!

Här är det julmarknader varje helg och har så varit sen i mitten av november..Folk blir lite blasé till slut ..Vi ser att julhandeln kommer bli bra här redan..Sista veckan före jul blir det säkert tempo tempo..

Hoppas vi ses snart!

kraaaam

2011-12-12 @ 19:52:05
URL: http://k

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0