Badrums- toalettdoft

Med tanke på att man inte bara badar och duschar i sitt badrum eftersom det oftast finns handfat och toalett i samma utrymme, händer det att det inte alltid luktar Oscar de la Renta därinne.

Hos mig är det i alla fall så, sen om andra åstadkommer vällukt när de gör sig av med sitt "avfall" må det stå för dem. Förresten, om så är fallet är mitt tips att paketera och sälja som luftrenare.

Jag har löst det på ett annat sätt. Jag har en s.k. aromabrännare i badrummet. Vatten och någon god doftolja i skålen, ett värmeljus under och sen är det bara go´lukt därinne, oavsett vem som varit där.

 

För tillfället har dock min kära brännare fått ta en paus från sitt uppdrag.

Jag var på IKEA när de annonserade om vårlökar i kruka. Jag kände att jag behövde piggas upp med något som gav mig hopp om ett slut på det vita eländet. Lite krokus kändes inte fel och det var just dem jag siktade in mig på.

Vad fanns det mera där på blomvagnarna?

HYACINTER!!!!!!! Och det i februari.

Är det verkligen inte en ren julblomma? Där stod jag med mina 3 krokuskrukor och funderade över en hyacint när det snart är vår.

Kan det vara som att äta semlor i november? Tända adventsljusstaken en vecka för tidigt?  Eller som att äta surströmming 1 vecka innan den nya släpps? 

Sedan tänkte jag på en elev i skolan som ofta säger: "Jag bestämmer själv". Kloka ord kände jag och bestämde själv, att jag visst kunde köpa hyacint i februari.

Sagt och gjort. Jag tog en kruka som skulle ge blå blommor. Tre kraftiga lökar och lite bladverk var det och inte särskilt dyrt.

Nu har jag naturlig doft i badrummet, oavsett vad jag gör därinne. Tids nog tar jag fram aromabrännaren igen, för det naturliga varar inte för evigt.



Ibland är det roligt att göra något helt galet. Det är första gången jag har hyacinter i badrummet, dessutom i februari, men det går hur bra som helst. Fint är det också!

Kommentarer
Postat av: anne

Vi har, eller hade i alla fall pre-Bill&Bob, hyacinter i trädgården om vårarna, kände ganska OK. :)

2011-02-16 @ 20:10:36
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Bra idé, tack för tips!

2011-02-16 @ 20:52:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Herta

Det gäller att kunna finna på kreativa lösningar på verkliga problem vilket Du i detta inlägg nu har tydliggjort.

2011-02-16 @ 21:05:46
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Inte för jag vet vad Bill&Bob är, men jag har sett många som har hyacinter ute och alltid trott att det varit jullökarna som fått nytt liv.

2011-02-16 @ 22:33:26
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Varsågod, lite kul är det med hyacinter i badrummet, det måste jag erkänna.

2011-02-16 @ 22:34:06
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Stundens ingivelse kan man väl säga, annars hade det inte blivit några hyacinter.

2011-02-16 @ 22:34:37
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0