Färdigkryssat

Ja, färdigkryssat var det redan i onsdagskväll, men igår var jag upptagen med inre tjänst och när den närmade sig sitt slut var jag detsamma. Jag satt i soffan och tittade på Antikrundan, sedan ringde söta dottern och pratade läääääääääääänge och efter det var jag trött och inte ett dugg skrivnödig.

Det är jag nu!

Jullan och hennes käresta hämtade mig hemma vid dörren. Det kallar jag lyx! Annars hade jag tagit bussen till stan. Vi steg av vid Myrorna, där hämtar de flesta sådana här kryssningsbussar sitt folk. Kryssning låter väldigt lyxigt och det tyckte vi att vi hade.



Vi hade passat på att bli Vikingklubbmedlemmar, men hade inte hunnit få våra kort. Medan Jullan talade och fixade detta vid disken fotograferade jag en "blomsterlåda " vid mina fötter.



Vackra buketter var det.



"Ska vi ha en paraplydrink?" frågade Jullan, för så var ju vår plan,



men vi nöjde oss med det här så länge.



Ölen är min och på köpet följde en liten Jäger med. Den skulle kärestan ha haft, men tji fick han, för det är ju så JÄTTETRÅKIGT att åka till Åland!

Jag som nästan aldrig åkt på sådana här resor fick syn på en glaskur och kunde konstatera att därinne stod de som fortfarande är fast i lasten.



Ett ord på vägen in i dimman får de också.



Cinderella är som ett smärre höghus och vi bodde på plan 9, med fönster utåt världen.



När vi hade installerat oss i vår hytt, vilat lite och surrat mycket kände vi att NU var det dags för paraplyer!

Vi stegade in vid närmsta bardisk och bad om varsin paraplydrink. "Jag har inga paraplyer", svarade den trevlige mannen. "Då ska vi inte ha något", sa  vi och genast började han pilla med något nere vid disken. Man kan ju undra om han tyckte det var jobbigt att fälla upp dem.



Vi vet inte vad vi fick, men gott var det och Jullan var så ivrig att hon pillade sönder sitt paraply, nu när vi äntligen fått dem.



Jag var alldeles salig, men inte alls rusig, även om det ser så ut av mitt leende att döma.



Nu var vi på kryssning och det var inte alls tråkigt. Mycket folk och mycket att titta på. Jag som avskyr whiskey, men gärna tar en cognac då det passar, kollade in vad Viking hade på den hyllan. Innan vi skulle gå och lägga oss hade jag lovat mig att få en "night cap" av någon god cognacssort, men dit var det länge än.



Någon slags hälsoinriktning/motvikt till all alkohol hade de också i baren såg vi.



I en shop bredvid föll jag i trance över en liten baddräkt i storlek 60. OJOJOJ så söt!



Nej, jag köpte den inte, nog för jag ska bli farmor, men babyn är inte född än!

MAT!

Vi hade valt buffé och den gjorde oss inte besvikna. Jättegott och mycket!





Matsalen var väldigt stor.



När vi ätit fick vi så klart paltkoma och drog oss ner till hytten. Vi var hur törstiga som helst, för både jag och Jullan åt mest lax, rom och räkor, för det älskar vi.

I taxfreen hade vi talat med en trevlig man som upplyste oss om, att det man köpte på båten fick man inte förtära ombord, samtidigt som han också tipsade oss om att svart burk med gindrink inte var så söt, men väldigt törstsläckande. Det köpte vi varsin, för kloka kvinnor lyder råd och så tog vi en förfriskning medan vi samlade kraft. Är det kryssning så är det.




Skönt var det, vi bredde ut oss på varsin slaf och slappade en stund.

Fun Club var inget för oss!



Inte heller Mats Bladhs dansorkerster.



Jullan sa vänligt men bestämt, att jag var tvungen att dansa om någon bjöd upp och då ville jag gå därifrån.

En gång i mitt unga liv var dans det bästa jag visste, men nu var det så många år sedan jag testade sist, att jag inte ens ville riskera att någon skulle tycka jag såg dansant ut.

Det var gott om ställen att slinka in på, det blev puben nästa, där fanns en trubadur.



Han sjöng bra och var rolig, så där satt vi till efter midnatt och lyssnade. Här var det heller ingen som dansade, däremot fick man gärna skråla med och allsång gillar vi svenskar, det är allmänt känt, så jag kände att det passade bättre än Mats Bladhs.



Jag drack isvatten och precis innan vi skulle gå "hem till oss" köpte jag min nightcap. Det fick bli en 4:a Svart renault (om man nu väljer svenska språket). Den var len som sammet.

Innan vi drog för vårt fönster för kvällen mötte vi ett skepp i natten.



Det var Birka Paradise på väg mot Sverige.

Så randades den nya dagen och efter morgonritualer stegade vi iväg till frukostbufféen.

MMMMmmmmmmmmmm! ÄGGRÖRA, tyvärr inget bacon, men det fick gå.



Gott bröd



Bra pålägg



Till och med en sliskavdelning som jag undvek sånär som på en halv banan.




Det fanns också lax till frukost, det åt vi laxfantaster naturligtvis - mycket gott!

Medan vi satt där, ganska länge, och frukosterade la båten ut från Mariehamn och vi hade inte stuckit våra näsor utanför dörren. Har man varit där då?



Framme vid fönstret hade någon liten dam hoppat ur sina skor.



Utanför fönstret var det isig, vit vinter.




Den sönderbrutna isen var otroligt vacker



Här kunde man hitta sig själv, visserligen bara på ett foto men ändå. Det är ju många som söker sig inåt för att komma underfund om vem man är. Nu var det betydligt enklare, eller inte.......



...... för Jullan konstaterade att antingen hade någon köpt oss, eller så var vi inte tillräckligt fotogenique.



När vi började närma oss Stockholm hade vi lyckats få ett fönsterbord, så det blev mycket fint att titta på. Det är synd att alla bilder har ett halvsmutsigt fönster som filter, men att stå ute på däck och fotografera fordrar en annan årstid för min del.





Lutande Kaknästornet



Jag knäppte en massa bilder under hela infarten, vi diskuterade vilket hus som är Waldemarsudde och tror att vi gissade rätt. Gult stenhus visste vi, men vi såg ganska många sådana hus.

Har de hund?


Nääää, de har lejon!


Först gissade vi på det här - Waldemarsudde alltså



Sedan kom ett fint rosa som det inte är.



Till slut bestämde vi oss att det är det här huset. Vet gör vi inte!



En stor flock måsar lyfte när vi passerade.



Nu är vi nästan i hamn, bara kända landmärken.







Vi SKA kryssa igen, det var jätteroligt, god mat, lugnt och stilla på båten, bra hytt och allt fungerade överallt. Det kanske är annorlunda en helg, men mitt i veckan passar bra för oss.

Nu återstod hemresan med buss, den var inte lika rolig, allra minst i tunneln i rusningstid.






Kommentarer
Postat av: Ingrid

Tack för den kryssningsturen, nu känns det nästan som om man varit med!



Ha en fin helg!

Kram

2011-02-25 @ 14:37:45
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Inga Magnusson

Vilken fin reseskildring Du har gjort (som vanligt)! Jag som aldrig reser med båt gillar verkligen att få åka med så här "på torra land"!



Fast som Du så insiktsfullt skriver så är ju tjusningen med kryssning mest det som händer inomhus på båten så den kunde lika gärna ligga på land en bit utanför Örebro och ta emot sina gäster, som sedan kunde ha shopping, hotell, musik och rum i samma hus. Det skulle jag gilla, då slipper man det där hemska gungandet.



Fast dansandet kan jag vara utan, det är så hemskt att behöva hålla i någon annan gubbe än den egna.



2011-02-25 @ 17:48:14
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Herta

Verkar som NI haft det kul och trevligt ute på havet. Jag har också åkt med Cinderella för det var det väl. Mest åkt i tjänsten de sista åren med ungdomsgrupper. Det var länge sedan jag åkte privat. Tror det var 1997-98 eller nåt.

2011-02-25 @ 18:03:14
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: christina

Kul att höra att ni hade det bra. Vi kom ju också hem i onsdags, från Tallin. Det är lite speciellt med kryssning fast jag skulle nog föredra en som gick i varmare breddgrader än bland isflak, även om de var vackra att se på. Vi bodde också på 9.an.

2011-02-25 @ 18:57:31
Postat av: annbritt

Tack för resan! Det är väl det närmaste jag kommer semesterL

2011-02-25 @ 18:59:12
URL: http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Postat av: anne

Ni har då verkligen varit på en riktig kryssning men en sak saknade jag; karaoken!?! Var där ingen karaoke???

2011-02-25 @ 19:55:59
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Till er alla som kommenterat, Nu har ni varit med på vår resa, det var jättetrevligt och kan rekommenderas. Inga, det gungade mindre än när du spolar toaletten hemma, jag lovar. Åk när det är is så är det riskfritt. Vi är JÄTTENÖJDA!

2011-02-25 @ 21:13:18
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Tack för att vi fick följa dig även på denna resa! Sååå sugen jag blir nu! Förr i tiden åkte jag flera gånger varje år...hm?!

Du..skulle jag se en kackerlacka så svimmade jag väl!

Kramen!

Ragnvi

2011-02-26 @ 08:14:32
URL: http://rankans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0