Konserten

Gårdagskvällen var en riktig höjdare, kärestan anlände helskinnad i god tid, men rejält trött, så han gjorde en Kronblom nere på soffan, medan jag höll på med garderobsinventering. Jag försöker komma undan städning av huset genom allehanda trick som t ex att kolla hur många svarta, röda, lila och vita tröjor jag är ägare till.

Jag lyckades slippa städa och när mannen vaknat till efter tuppluren var det dags att ge sig iväg till Conventum.

VILKEN HÖJDARKVÄLL! 

HELEN SJÖHOLM med en massa exellenta musiker!



Där fick jag plötsligt se Jojje Wadenius till vänster om henne. Bättre än någonsin!



De flesta låtarna var från hennes album "Euforia" - Helen Sjöholm sings Billy Joel och det var en fantastisk resa genom det albumet. Hon föredrar att sjunga på svenska och Tomas Andersson Wij är den som har gjort de mycket fina översättningarna. Det går att lyssna på smakprov på Youtube, men om jag händelsevis har kunnat länka till Youtube någon gång, så har jag glömt det nu. Lätt att hitta är det i alla fall.

Vi fick också en kort återblick av hennes uppväxt, kopplat till aktuell musik för tiden. Det var både roligt, tänkvärt och underhållande.

Ordningsföreskrifterna var bl a,  att man inte fick fotografera under föreställningen, bara när de tackade för applåderna, eller ovationerna vore ett bättre ord för det de fick efteråt! Det blev några hastig knäpp med ganska stor zoom, men jag tänker inte gnälla om kvaliteten på bilderna den här gången. Jag är glad att jag hann ta dem.


Här är hela ensemblen, till vänster i bilden en stråkkvartett bestående av 4 unga tjejer, som var otroligt duktiga. Jag är uppvuxen med en fiolspelande far, så jag är väldigt förtjust i stråkmusik. Modern spelade piano och det är ett annat favoritinstrument som jag gärna lyssnar till.



Stråkkvartetten, det kanske syns utan att jag behöver skriva det? :-)



Helen med gitarristerna och pianisten.



Redan när introt till "Så som i himmelen" kom, började folk applådera och jag höll kärestans hand så hårt att jag nästan bröt av honom pekfingret. Jag hörde knaket! Så stark är jag, men det gick bra som tur var.

De höll på drygt 2 timmar utan paus och de timmarna gick alldeles för fort. Det här var första gången jag hörde henne live, men inte sista.

Skivan har jag redan beställt, måste lyssna MYCKET mera!

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

Oj, jag kan tänka mig att den här stora arenan var fullsatt. Helen har en tonsäker röst även om jag kan tycka att hon låter lite metallisk ibland, inte så varm eller hur man ska säga.



Lite avis är jag på Dig som bor så nära musik och som alltid kunnat omge Dig med sång och musik på olika sätt sedan Du var liten.

2011-02-12 @ 07:51:41
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: ansepanse

Helen Sjöholm sjunger så fint, det måste ha varit en upplevelse som heter duga

kramar

2011-02-12 @ 11:22:17
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Mmmm....förstår att du njöt! Hon har en underbar röst....åsså med hela alltet!

Ekorren bor inte hos mig...tyvärr!

Kramen!

Ragnvi

2011-02-12 @ 12:41:02
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Mia

Åhh, jag gillar verkligen Helen Sjöholm! Förstår att ni upplevde en minnesvärd kväll. Tur att din kärestas skelett är starkt så du inte blev orsak till fingerfrakturer...

2011-02-12 @ 21:39:44
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: ´Herta

Härligt med konserter. Jag skulle gärna lyssna till henne. Har varit i denna lokal en gång fast då i ett helt annat sammanhang.

2011-02-13 @ 19:29:42
URL: http://hertabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0