Jag går ut och vistas ute ett tag

Än en gång har jag varit ute och njutit, trots att det är vinter - den förhatligaste tid jag vet. Jag vill gå i ide, jag vill inte ha friska rosor på kinderna av kylan som biter, jag vill inte ha på mig 10 - 12 klädesplagg allt som allt, bara för att kunna vara utomhus utan att må dåligt för att jag fryser.

Hur som helst, igår förmiddag var kärestan ute på en maratonpromenad. Efter att han kommit tilllbaka har han upplyst mig om det, x antal gånger och i mycket positiva ordalag. Det blev nästan lite tjatigt till slut.

Någonstans i mitt inre kände jag att jag skulle gå med idag, jag tror att han ville uppnå det med sitt "tjat".

Vi for till Naturens hus, jag inbillar mig att gångvägarna inte är som skridskobanor där, för där är det ju meningen att man ska kunna gå. Mycket riktigt, det var inte halt någonstans och vi travade iväg som 2 riktigta vinterfrisksportare (skenet kan bedra, bara man är rätt klädd och har någorlunda spänst i stegen.)

Familjen Bäver har inte legat på latsidan, frågan är bara vart de baxat iväg det de tagit. Var bor de?




Det kunde vi inte lista ut.

Vi gick vidare och kom fram till statyn vid gröna bron, delvis översnöad!



Där tog vi oss över till andra sidan och tänk, vi åhörde en fågelkonversation. Det var nästan, men bara nästan, så att man förnam ett uns av våren.

Fotografera småfåglar i trädtopparna utan teleobjektiv är dock ingen ide. Tack fru Kråka som ställde upp som substitut! (Jag gissar när jag skriver kråka).



Upp på en kulle och på andra sidan fanns ingen väg ner, vi fick pulsa i snö och jag kände mig som en riktig vintermänniska där jag lufsade fram. Nedanför kullen pågår något, det stod en stor ???
Jag tar om, det stod ett stort fordon där som uppenbarligen hade ett uppdrag för sig och sin chaufför.



Vad det blir återstår att se till våren.

Efter detta kollade vi in alla som åkte skridskor ute på Hjälmaren. Raststugan vid Rävgången var full av folk och vi tog bron tillbaka till första sidan. Där gjorde vi några avstickare och jag måste tillstå att jag vansläktas lite, för jag njöt! Det kan bero på att jag var helt rätt klädd, varken frös eller svettades.

Avslutningen på friluftslivet var dock bäst! Kärestan bjöd på varm choklad med vispgrädde och en morotskaka inne på Naturens Hus.



Där inne på väggen fick jag även njuta av kommande tider. På väggen vid entrén satt den här sköna bilden.



Fast utanför dörren, 1 meter ifrån var det fortfarande vinter.



Jag kan utan att ljuga tillstå att jag inte led ett enda dugg på hela tiden.

Håller jag på att bli en vintermänniska???????????????????????????????

Kommentarer
Postat av: Inger

ja bävrar verkar vara riktiga arbetare..Vilka fina vinterbilder du visar..

ja vintern kan vara bra och vacker,, men väntar ändå till sommaren...eller längar...

God fortsättning,...kram

2011-01-02 @ 16:51:51
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Herta

Måste då helt kort konstatera att Du alltid lyckas hitta trevliga fikaställen på Era utflykter?

2011-01-02 @ 18:08:07
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: anne

Kanske det!



Jag har kommit att älska vintern, just i år då jag vistats ute mer än under de vintrarna då det bara vara grått och slakigt och mörkt!

2011-01-02 @ 21:25:23
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jo, det jobbigaste med vintern tycker jag också är att behöva bylta på sig en massa kläder

Annars kan jag tycka det är ganska skönt med en riktig vinter,

fast den behövde ju inte vara så lång..

Men verkar som du fick en trevlig promenad i alla fall.

och jo, det är otroligt vad dessa bävrar kan göra...

och snart är det vår igen...tiden går trots allt ganska fort..

fina foton

kram

2011-01-02 @ 22:28:30
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Nu när Du bor mer i södra Sverige så kommer vintern i lagom dos, det gör att du kommer att uppskatta den mer. Snart kan man se dej kava runt på Hjälmarens is ;-)

2011-01-03 @ 02:42:05
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Ja, är det så här vintrarna ska se ut framöver så är det ju verkligen en fördel om man på nåt vis kan försonas med dem, och kanske rent av börja uppskatta åtminstone vissa inslag. :-)



Här har det varit glashalt på vägarna de senaste dagarna, så någon promenad har det inte blivit hur väl det än hade behövts efter allt kalasande över jul och nyår... Pust!

2011-01-03 @ 07:44:02
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning o god fortsättning på det nya året!

Jag har kikat på dina nyårsbilder...och njuuutit av fyrverkerierna! Jättefina foton!

Kramen!

Ragnvi

2011-01-03 @ 08:20:18
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Mia

Dina fågelfoton blir som mina ungefär.... Något mörkt där uppe i trädkronan...



Rätt temperateratur (= inte alltför kallt, solsken och noll halka, ja då njuter även jag av vintern.

2011-01-04 @ 04:14:14
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0