Islandsfisk

Samtliga vi som var på Island i juni blev helt galna i deras fantastiska godis. Vi har googlat hit och dit, sökt på nätet, jag fick den ljuvliga försändelsen från Anne (bloggare) med Djupur, som jag omsorgsfullt mosade in i mig själv hela laddningen, men de andra har suktat och längtat (jag bjöd ingen mer än kärestan på dem jag fick med posten).

Å - en av oss på skolan som också var med på Island och som också blev helfrälst på godiset tog på sig att ordna en beställning hos Islandsfisk.  Det var det stället som verkade mest lovande av dem vi hittade.

Enl. Google finns detta ljuvliga godis även i Stockholm, på Folkkungagatans Tobak eller något sånt, men dit har vi inte lyckats skicka någon bulvan, inte heller blev det beställning från nammi.is  som också har bl a godis.

Islandsfisk levererar 4 gånger om året till en massa platser i Norden och idag var det vår tur här i Örebro. Vi hade gjort en gigantisk beställning av bara godis, sånär som på en förpackning jäst haj, den var det jag som hade på min lista.

Vi ville ha Djupur, Thristur, Draumur, Appolo rullur och lakrits med choklad. Ganska stora mängder också.

Lite trist blev det innan det var vår tur att få leveransen. Å fick besked när hon beställde, att Thristur redan var slut - OCH DÅ VAR DET VI SOM BAD ATT DE SKULLE LÄGGA TILL JUST DEN TILL SITT SORTIMENT!

Inte nog med det, Djupur fanns inte så många som vi ville ha, men resten skulle vi få.

I morse var jag där på parkeringen vid Scandic för att hämta ut vår sötkasse.



OBS: Det står "Bra hälsa" på bilen. Fint att godis leder till bra hälsa. Det känns tryggt!

Jag talade länge med islänningen vid ratten. Appolo rullur - slut, Thristur - slut, lakrits med choklad - slut och Djupur minus 8 påsar. SUCK!

Jag betalade det vi fick och gick till utlämningen där bak på bilen.

Först kylutrymmet och innanför det, frysdito.



Islänning 2 packar här Djupur med glad min, han tror förmodligen att det är jag ensam som ska äta upp alla påsarna, eftersom vi slagit ihop vår beställning för att spara på fraktkostnaden.



En liten tröst var, att Islänningen vid ratten lovade att skicka Thristur till mig, dvs till Å, som han trodde var jag. Fraktfritt skulle det också bli, men han bleknade lite när jag sa att jag ville ha 14 stycken.... Inte mindes jag hur många vi hade på ursprungsbeställningen, jag bara höftade till ett antal.

Om jag förstod honom rätt sa han att det skulle bli fraktfritt i alla fall, men säker är jag inte.

Nog för jag har en halv kasse Djupur hemma på mitt köksbord, men hur fort trycker man inte in en påse sådana i gapet för destruering lite längre ner.



Jag ligger redan en back! De andra får sitt imorgon, dock reducerat antal.


Kommentarer
Postat av: anne

Undrar om butiken här i stan har Djupúr kvar....Jag blev sugen nu...

2011-03-20 @ 15:32:19
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Herta

Oj oj oj

2011-03-20 @ 17:47:53
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Åsa

Mmmm, ska bli gott!

2011-03-20 @ 20:46:20
Postat av: ansepanse

djupur?? vad innehåller djupur?

Sv: allafall J kan sova var som helst och när som helst

kram

2011-03-20 @ 21:24:54
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: ansepanse

Sv: tror jag det att det smakar gott, jag trodde att det var något slags godis gjort av fisk :D :D

kanske just J:ar sover bra :D

kramar

2011-03-20 @ 23:11:58
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Men alltså... Fattar inte islänningarna vilken MARKNAD som bara ligger här och väntar på att de ska dra igång en hel himla stormarknad med bara dessa varor!? 8-D Ja, inte för att jag har den blekaste aning om vad något av det du nämner här egentligen är, men det spelar lixom ingen roll för jag har redan fallit för frestelsen genom att läsa detta inlägg. Så fanns detta godis i min affär hade jag köpt sånt idag. Punkt och slut, lixom! :-D

2011-03-21 @ 09:40:54
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Det här godiset låter som en guldgruva för ett land som Island med skruttiga naturtillgångar annars. Håller med AnnaKK.



Det var en lång och trägen kamp för att få tag på ett speciellt godis. Annars kanske Annes köpställe i Nyköping kan distribuera nästa laddning. Det måste ju finnas en grossist någonstans. Annars kanske Ni drar ut kopia på Dina blogginlägg i saken och startar en egen grossistfirma för islandsgodis. Det kan ju vara en alternativ försörjning på ålderns höst.

2011-03-22 @ 06:58:32
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Ska du till Stockholm 10/11 april kanske...? ;)

2011-03-23 @ 19:21:42
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Pelle

Visst finns det en grossist! www.djupur.com

2011-07-05 @ 22:19:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0