Barcelona dag 5 - del 1

Om någon sprider ryktet att jag slutat blogga vill jag härmed dementera det. Jag har bara inte så mycket ork och tid för tillfället, det har man inte i skolvärlden i dessa dagar. Nu gör jag ett försök att komma till slutet på Barcaresan så jag kan fortsätta med lite mer "normala" inlägg framöver. Dock kommer jag inte till slutet idag, det måste delas upp mera, för det är så många bilder jag vill visa.



20 april

Sen nattning och tidig "morgning", så var dagen i dag. Vi surrade och fnissade till nästan 1.30 igår och efter det var jag tvungen att läsa innan John B pickade mig på axeln. Proppar in och snark!

Nästa gång jag blev medveten om att jag fanns var att jag hörde något ljud från min sängkamrat - hon duschade insåg jag och sov en stund till. Vi fick färskt bröd till frukost, som C hade med hem från morgonpromenaden.

Den här dagen blev det inget besök på hålet, för vi skulle vara på plats utanför Gaudis hus Casa Batllo innan det öppnade, detta för att slippa köa runt kvarteret.

Tänk vad fort man lär sig, när man har med sig en som varit här massor med gånger förut och redan gjort misstagen. Vi gör nästan allting rätt, även om Barca kan ställa till det med avstängda hus och nya regler här och där. Tack C för det!




Den damen i kön ligger farligt nära en rejäl snärt i rumpan av det elastiska köbandet som vakten står och håller ut...... Vi såg inte om han "tappade" taget eller lät bli - frestande....



Fasaden är mycket sevärd, man kan stå hur länge som helst och se nya detaljer hela tiden.



För Gaudi var ljuset och frisk luft mycket viktigt. Överallt där det fanns möjlighet gjordes ljusinsläpp utifrån för det naturliga ljuset och här är trapphuset med ett stort takfönster högst upp.



Precis som när vi var i Casa Pedrera förra året tog vi taket först, många trappor forcerade vi och snabbtittade på detaljerna medan vi knogade på uppåt! Sedan tog vi en mer noggrann titt på nervägen.



Gaudi designade dörrhandtag, han lär ha tagit ett gynnsamt och skönt grepp i något slags material och sedan utformat handtaget efter sin hands avtryck.





Nu är vi nästan framme vid dörren till taket. Ljust och fint hela vägen upp.



Så var vi uppe och ingen mer än vi 4 och ett par arbetare som höll på med underhåll på en del av taket var där. Vi ÄGDE (som det så populärt heter just nu) taket i den stunden.

Vi hade utrustats med audioapparater coh jag och A hade sån tur att våra var på engelska, de andra fick med spanskt tal.

Det var väldigt intressant. Gaudi var tvungen att krossa stenarna till "klädseln" på skorstenarna för att få de formationer han tänkt sig.  Vi tog oss god tid med hela huset och trots att det inte var möblerat var det mycket att se och fascineras av.





Här inne fanns en slags fontän med ljusinsläpp och IRL var den mycket mer än det här.




Innergården från taket sett.






Utsikt över Barca från olika håll



Här kunde han stå och se mot Sagrada



Tvättstugan, som säkert var ultramodern då det begav sig. Man kan se att även här strilar det in dagsljus från någon glugg mot yttervärlden.



Mycket vackra och finurliga ljusinläpp, det fanns massor.



Det otroligt vackra trapphuset från andra hållet, ljusare blått ju längre ner man kom.




Döm om min förvåning när jag insåg att hissen fanns med i huset från början



Alla dörrar olika - och VACKRA!



Nytt fiffigt ljusinsläpp, en massa smala luckor och man valde hur ljust man ville ha genom att öppna det antal som fordrades för stunden.



Baksidans fasad -



 - och utsmyckningar på gården




In igen, det här är centrum av ett tak, som svullna droppar i en cirkel - jättevackert



Ett annat taks centrum som visar en vriden vågrörelse



Olika fönster





Överstycke på en dörr där färgerna i glasmosakierna blir olika beroende på vilken sida av dörren man befinner sig.




Vad finns bakom den luckan?



Ja, inte vet jag, men det här var det!



Den enda möbeln som fanns i huset



I utrymmet där den stora värmekällan, öppna spisen fanns, var öppningen utformad som en svamp. Inne i svampen fanns bänkar som man kunde sitta på, på varsin sida om spisen. På ena sidan en tvåmansbänk, på andra en enmans.

Där kunde förklädet sitta och vaka om det unga kärleksparet ville sitta vid elden och kuttra lite. Eller prästen om någon ville tala förtroligt i lugn och ro och slippa frysa.



En taggig avslutning från Casa Battlo, som satt mitt i trappan ner. Syfte och användningsområde??? Ingen aning!!!



Bara en liten bit ifrån Casa Batllo fanns en antikgalleria, de små affärerna var inte öppna, men man kunde gå ett varv och titta på dyrbarheterna.
Här är några som föll mig i smaken.








Dags för morgonkaffe och det blev på stället strax bredvid Casa Pedrera. Kön för att komma in på Pedrera var redan ringlande och lååååååång och glada var vi som redan var färdiggaudiade. (Vad gillar du det ordet Inga?) 

Cafeét var samma som vi var på förra året och de har utmärkta croissanter som följer med kaffet som paketerbjudande. Två utan fyllning eller en med choklad.



Jag som så lätt får ont i magen av för mycket fet smördeg nöjde mig med chokladalternativet!!!!! HAHAHA, bra ursäkt för en chokladfreak! MUMS var det och lätt att sluka.




C satt glad och nöjd och snodde runt med sin lilla halsbandsstol. Design Gaudi!



Titt in på ett upplyst vattenhål längs vägen. Vi hade flera mål i sikte!


Kommentarer
Postat av: Christina

Tack för alla fantastiska bilder, framförallt de jag inte tagit. Nu kan jag komplettera min "Gaudisamling" Färdiggaudiade.....ha,ha. Helt underbart uttryck.

2011-05-12 @ 22:02:09
Postat av: Ragnvi

Morning! Tackar jag också...känns nästan som om man varit med på din fantastiska resa!!

Spännande med ditt barnbarn!!!!

Kramen!

Ragnvi

2011-05-13 @ 05:11:35
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Ja, nu när man får ta del av din resa på det här ingående viset så kan man ju nästan strunta i att åka dit själv - det känns ju faktiskt snudd på som att man har varit med där, ju! :-D



Mmm, det är så fantastiskt vackert med alla blommande fruktträd nu! :-) Skulle kunna tillbringa hela dagarna med att fota såna just nu - men det går ju inte... Fast jag har det säkert inte en tiondel så stressigt som du just nu på jobbet. Förstår verkligen att det är intensivt i skolan nu i slutspurten av vårterminen.



Önskar dej en lugn, skön och riktigt avkopplande helg!! :-)



2011-05-13 @ 06:31:33
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: ansepanse

nu har jag scrollat och tittat på hela Barcelona-resan :) vilka fina bilder och roligt att få följa med på resan

vad bra att du inte ska sluta blogga

en fin helg till dig - kramar

2011-05-13 @ 15:53:30
URL: http://kinaguld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0