Barcelona sista delen

Fortsättning och slut på 20 april, samt även avresedagen 21 april

En sista sväng förbi hålet i väggen för att besöka affären och köpa det vi glömt, som skulle med hem. Det de har till försäljning är fint uppskyltat på en hylla längs väggen allra innerst i lokalen.

(Det är mest bläckfisk och fiskkonserver av olika slag)


Någon i personalen är uppenbarligen moped eller motorcykelburen.



Hem och provpackade för att se om det möjligen kunde få följa med något mer hem. När I-M fyllt sin väska var det dags att testa min resevåg. Som vi fipplade och höll på, det var nästan omöjligt att greppa den när vi väl fått på väskan på kroken, men trägen vinner.

Då bröt I-m ihop där hon stod och blåhöll i den minimala ringen. Vågen visade att hennes stora väska vägde 4 hekto. Sedan blev det GAPSKRATT från oss båda.

Smart kvinna, hon kom på att hon kunde använda en galge som lyfthjälp och då gick det bättre. Tyvärr för mig, för min väska vägde drygt 20 kilo - det är osten, precis som förra året, men jag MÅSTE ha den.

Jag fick göra en omdisponering och stoppa mer i handbagaet.

Till slut hade alla 6 samlat ihop sig och vi var på gång ut, det var matdags och till all lycka hamnade vi på Sagardi igen.





MMMMmmmm, de godaste tapas jag smakat, fast idag har jag lärt mig att de heter något annat, de här stora, men vad det var lärde jag mig tydligen bara för stunden, inte för livet. Något på M var det, det är allt jag minns för tillfället.



H bara måste får smaka på J.s vad det nu är



Sedan åker resten in i hennes mun. Allt vi åt var otroligt GOTT!



Mätta och nöjda gick vi ut i nattmörkert. Den lilla taniga påskljusslingan gjorde varken till eller från där den hängde mellan husen. Den var inte ens fin.



Nu saknades bara en Crema Catalana.....



Det blev inte som vi tänkt, resans sista Crema Catalana gick om intet. Vi kom ihåg var vi ätit förra resans första och dit gick vi i rask takt, C hittar överallt, så det var "spik på kontrollen". Väl framme var det samma motstånd igen till att sälja. Är det inte bättre att få sälja 3 än att inte sälja något alls? Det där fattar inte jag, men det kanske inte är meningen heller.

Mannen som nobbade oss log med hela ansiktet och sa: "Bubo har stans bästa Crema Catalana, gå dit!"

C visste så klart var det var, men väl framme möttes vi av beskedet att de hade slutat med just den läckerheten.

Vi tre som hade värsta sockersuget valde detta istället, det var J, I-M och jag. Det var jättegott, men känslan var inte i närheten av den som uppstår när man knackar med skeden på det brända "locket" på en Crema C. Jag var så störd över att inte få den rätta desserten att jag inte minns vilken av dessa tre som var min.



Lite andra godsaker i samma butik





Hemåt i natten



Väl hemma blev det en massa avslutande övningar, som packning, cavadrickning, omfördelning av tunga saker till andra väskor och inventering av det sista. C hittade informationspärmen också, så nu vet vi vad som gäller!!!!!! Bättre sent än aldrig.

I min väska är det pyramidform uppåt och överst tronar spansk korv.



Lätt avslagna allihopa nu när det snart är dags att lämna Barca. J har blivit Prosit för hon nyser hela tiden. Jag är trött och tycker att den här veckan har gått väldigt fort, å andra sidan var det bara 5-dagarsvecka.

Sanningens minut: I-M deklarerar att hon inte vill se ett glas cava mer, för då spyr hon. Det ska vi komma ihåg!!!

Jag har ont i halsen och tapas som inte heter tapas heter montaditos!

Här slutar vår sista dag i Barca.

P.S. I.M:s försäkran om att spy på cavan, gäller endast idag!


Morgondagen randades, det var den 21 april och dags att åka rejält norrut!

Jag vaknade 6.30 av att I-M sa: "Vakna Tutthuvud!" Då gjorde jag det.

Min frukost bestod av en matbrödbulle från 4 katterna med ½ ostskiva, en liten yoghurt naturell, en skvätt melon/jazminjuice (denna märkliga smak) och en kopp kaffe.

I-M kände för trappträning och erbjöd sig att gå med alla sopor. Det tackade vi för!



Ute vid busshållplatsen var apelsinerna mogna.



Bussen kom som den skulle och vi var ute på flygplatsen i god tid.

Alltid lika vemodigt när det är slut, men också skönt att komma hem.




Vi passerar ett farthopp mitt i I-M.s och min bild, så vi flabbar rakt ut!



Passerar det som jag tror är den gamla tjurfäktningsarenan, men det kan lika gärna vara ett köpcentrum.



Väl på flygplatsen fick vi nya stiltips för män



I-M fastnade i säkerhetskontrollen. Kort sagt, det blev tvärstopp! Det var något i väskan som var synnerligen intressant för kontrollkvinnan. I-M hade ingen aning, men rotade runt och till slut hamnade de tillsammans i hennes necessär. Där låg en fickkniv med en tillhörande korkskruv.

A och C kommenterade att nagelfilar, vassa och spetsiga, var okej att föra med sig, men inte en fickkniv. Tur att min lilla överlevnads Victorinox reser väl packad i resväskan varje gång.

Nu sitter vi ombord, dags för flygning, vi får se om vi möter några påskkärringar i luften.



Vi lämnar Barca - hav och land under oss. Fort, fort har det här dagarna gått.




Och till sist den eviga väntan på bagaget.



Vart bär det av nästa påsk tro? Det visar sig när det blir april 2012!

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Förstår att lusten till att resa igen redan har slagit till! :-D Måste vara så-å-å kul att "upptäcka världen" tillsammans i ett kompisgäng på det där viset. :-)



Nädå, fågeln på fotot i gårdaggens blogginlägg var inte inmonterad i bilden i efterhand eller så. Sanningen är att den satt på en gren, och jag tog ett foto bara för att jag ville se vad det var för fågel - men just som jag tryckte av kameran så flög den iväg! Och jag vet fortfarande inte vad det var för slags fågel, men förmodligen en liten sångare av färgen att döma. :-)



Ha en härlig dag!

2011-05-17 @ 06:08:55
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Vilken Underbar resa!

Hur vackert och njutbart som helst!

Tack för att jag fick vara med och njuta av allt!

Hos mig har skomakaren semester, syrenerna har inte slagit ut ännu!

Ha det gott!

2011-05-17 @ 09:01:36
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: attis

Tack för attt du delat med dej av din härliga resa. Så jätteskoj att få följa med. Ha det bäst.

Kram

2011-05-17 @ 09:30:24
URL: http://attisblogg.blogg.se/
Postat av: Christina

Tusen tack för återresan till Barca. Härliga bilder och roliga texter (som alltid)

2011-05-17 @ 11:16:33
Postat av: Anonym

om jag får följa med till Madrid talar jag om vad dom heter dom som börjar på M.......

2011-05-17 @ 13:31:53
Postat av: Suss

AnnaKK, Det är stor skillnad att resa med ett kvinnligt kompisgäng och familjen eller kärestan till och med. Man fokuserar olika.

Fågeln var säkert en lövsångare, Sveriges vanligaste fågel, men en av de mest osynliga.

2011-05-17 @ 14:33:12
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Kerstin, Resan var mycket riktigt härlig och underbart är som bekant - kort! Det kommer förhoppningsvis en ny nästa år, som jag skrev i bloggen. Kram

2011-05-17 @ 14:34:10
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Attis, Det är ju gratis att följa med här, så varsågod! Kram!

2011-05-17 @ 14:34:43
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Christina, Ja, det var den resan det. Vart bär det av nästa år tro? Ha det bra tills vi ses nästa gång.

2011-05-17 @ 14:35:34
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Du som vill till Madrid måste ha läst slarvigt, jag skrev vad de heter - montaditos! Detta enligt information i boken.



2011-05-17 @ 14:36:35
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag blir så sugen på en Barca-resa efter att ha läst dina inlägg... kanske, kanske inte.

2011-05-21 @ 14:53:54
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Barcelona är staden man gärna återvänder till, det kommer att bli fler gånger för mig, men kanske inte nästa år igen, vi får se!

2011-05-21 @ 22:54:41
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Helena

Hej Susanne!!



Va roligt det har varit o få läst alla blogginlägg. Man dras med tillbaka den där veckan innan påsk, och roligt det var det. Ser fram emot fler gemensamma resor!



kram på dig.

2011-05-21 @ 22:56:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0