Bloggträff

Jag har varit på mitt livs första "dejt" med andra bloggare. Det kom en intresserförfrågan för ganska längesen om vi skulle ses när vintern rasat färdigt och detta skulle gå av stapeln i Nyköping.

Där har de ju haft gästabud förut, så varför inte?

Jag och hon som inledde mig i frestelse att bli bloggare, följdes åt när det nu begav sig denna helgen.

Jag fick skjuts och när vi kom till Stigtomta fick vi nästan soppatorsk!




Vi skulle bli 5 deltagare från olika platser i landet på den här träffen och det blev vi också. Innan vi letade oss fram till träffpunkten gjorde vi en kulturell avstickare till All helgonakyrkan



Där hade de i mitt tycke en något burlesk altartavla.



Frejdigt frodiga, små figurer med finurliga miner och ansiktsuttryck




Den här mulliga ängeln hänger precis över krucifixet och Jesus är inte heller så mager som jag är van att se honom. Om jag inte är alltför hädisk nu, så tycker jag det ser ut som att han småler......... Så kan det väl inte vara?




Det var gravstenar i golvet framme i koret och gamla sköldar med olika symboler.





Dörrhandtaget kändes gammalt, så även låset. Jag hade velat se nyckeln också.



I väggen vid ytterdörren fanns de gamla fyrkantiga hålen kvar, där man la en bjälke tvärs över dörren för att låsa ordentligt. Det är vad jag tror i alla fall, för det var ett likadant hål på motsatta väggen.



Vi som kom resande skulle bo på Kompaniet.



Vi checkade in och när jag kommer in i mitt rum börjar jag undra var jag har hamnat? Är det en förtäckt bordell, eller vad är det för inrättning? Sådana kuddar har jag aldrig någonsin sett tidigare på ett hotell eller annat övernattningsställe, vare sig i Sverige eller någon annastans i världen.



Vad vill damen i stolen??????



För att inte tala om vad han i vassen har som högsta prioritet?




Jag kallade in de andra som skrek och tjöt av skratt och förundrades lika mycket som jag. Man får vara med om mycket när man reser land och rike kring. En sådan kudde önskar jag mig inte! Ej heller en dylik halldekoration som stod utanför hissen.



Samling i solen på uteserveringen där vi hälsades välkomna av "värdinnorna" och det var en mycket njutbar start på denna helg.




Sedan bar det av på rundvandring i stan.

Folkhögskolan stod det ovarnför ytterdörre




Konstlinjen och verkstäder





Kanske heter den Nyköpingsån?





Så var vi plötsligt tvungna att äta kände vi, alla hade samma sug efter något matnyttigt och gott. Då går man till Hellmanska gården - ett mycket bra val!



Vackra saker



Vacker gårdsmiljö med en stor Magnolia mitt i.



Jag valde stenugnsbakad foccacia med Stigtomtaskinka och västerbottenost.



Kaffe med Brownie. Min kaka kostade 25 kronor



Den glutenfria varianten var dubbelt så stor och kostade 15. Gigantisk!



Den toalettnyckeln är svår att stjäla



NU till VÄSENTILIGHETERNA! Bönornas chocolaterie. Butiken med Islandsgodis





Islandshyllorna



Djúpur  - jag säger inget mer, det behövs inte!



Mina inköp, drygt 600 kronor! Fast jag ska langa en del




Dags att promenera ner allt vi ätit innan det var dags för nästa intag




NK-villan från Industriutställningen i Norrköping 1906, flyttad till Nyköping



Nyköpinghus




Om man anstränger ögonen får man lite historiedelen här, annars i länken ovan



Och den dörren leder till..........??????? Döden kanske? Bara sten nedanför!





Här hålls skolavslutning varje år




Tre av deltagarna i bloggträffen vägrar totalt att visa upp sina fagra anleten i bloggen, men så här ser de ut!



Förr sådde man gräs, idag är det omodernt. Pusselvarianten går på en dag!



Vi hade promenerat precis som jag alltid gör i skogen - i cirkel och nu kom vi till vårt hotells baksida.



Vi var alltså i hamnen och där fanns en hel del att titta på






Hamnkrogen nästa, nu var vi trötta och törstiga!



Det blev en lång och skön prat- och dricksittning i solen och till slut kunde vi inte sitta kvar längre, för dagen led mot sitt slut och vi hade mer på programmet framåt kvällen.

Vi mötte en sportig man på väg till hotellet, det var gamla Gert! Jag  fick ta bilden på snedden så jag inte kapade kanoten.



Han fick mig att fundera lite över vad kanotister har för sorts suspensoar?



In på hotellet, vad hänger inramat på väggen vid receptionen? 

Det våta dramat från kuddarna!



Vi fick veta att det var ett tryck från en gammal NK-affisch.

Kort raggardusch och sen till kvällens middag på restaurang Forsen.




Fördrink - Bittersweet Symphony



Förrätt - Vitlökssoppa med jordärtskocka och lagrad västerbottenost



Varmrätt - Lamm à la Toscana  (Gremulatakryddat lamm med Sörmländsk potatispuré och fetaost)
Gremulata är ihophackad persilja, citronskal och vitlök.



Dessert - Chokladbrûlé med hallonsorbet och rostad havre.



Mycket gott! En fantastisk helg med nya, goda vänner! Jag är glad att jag var med, tack allihopa för en skön lördag - söndag tillsammans!

Kommentarer
Postat av: Herta

Hej igen! Kollar runt lite medan middagsmaten är på g. På måndag får det bli något enklare...blodpudding och fläsk eller som vi säger här i stan "Arnöbiff" ( namnet kommer från ett barnrikt område i staden). Vilken underbar resumé Du gjort om den helg som vi just nu varit med om. Tack för att NI kom till Nyköping Det har varit jättekul att få visa upp lite av vad Nyköping har att visa upp. Kommer Du hitåt med mannen i sommar måste Ni se vår helt underbara skärgård, lätttillgänglig med bil och grilltillbehör eller kaffekorg eller inget alls för sådant finns på ett ställe.

2011-05-16 @ 17:26:08
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Suss

Herta, Hej själv och tack själv, det var fantastiskt! Jag kommer gärna tillbaka till Nyköping och när du är i staden i Närke kan du höra av dig om du har tid och lust!

2011-05-16 @ 19:39:56
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Herta

Hej svejs...igen..alla är välkomna men jag lyckades blanda ihop mitt svar med någon som skulle kolla på Gästabud samt gamla disponenter.

2011-05-16 @ 19:40:39
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Inga M

Alltså det här var ett fantastiskt resereportage! Kuddarna är absolut en höjdare, måste bli ett minne för livet! De platsar inte i något f.n. tillgängligt fack, inte ens kitsch!



Och Gerts nederdel är ju helt galen, eller hur man ska uttrýcka saken. Jag undrar om den blev sån för att matcha kanotens form? Nu menar jag på statyn.

2011-05-17 @ 06:27:14
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Men se så trevligt vi hade det!!! Så roligt att ni kom och jag hoppas att you fill pe pack!

2011-05-17 @ 13:35:24
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Ja, de kuddarna var något alldeles förfärligt underligt. Jag skulle möjligen lägga en i dotterns hundkorg. Gert var också speciell, han kanske var sådan.....?

2011-05-17 @ 14:29:41
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, SÅÅÅÅÅ trevligt hade vi, det har vi både svart på vitt på och i färg. And we will be back!

2011-05-17 @ 14:30:39
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Så härliga bilder i inlägget från en helg som måste varit fantastisk! Kul att få delta så här litet från sidan...

2011-05-21 @ 12:16:35
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Jag kan bara bekräfta att det var en härlig helg.

2011-05-21 @ 22:45:10
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0