Masugn, porslinsmuseum och antikhandel

Lördagen var dagen då min kära väninna I-M skulle få ut sin födelsedagspresent. Den var väldigt säsongsbetonad och envisas man med att fylla år i september, får man vackert vänta till våren/försommaren innan presenten, såa att säga, faller in.

Jag hade gjort ett heldagsprogram, lejt en chaufför med bekväm bil och stått i köket hela fredagen och gjort allt, utom fött ett litet barn vid spisen.

Första stopp var vid masugnen i Mariedamm. Här skulle vi inta kaffe med dopp. Det visade sig vara en mycket vacker plats, varken jag, kärestan (det var han som var chauffören), I-M eller hennes man L hade varit där tidigare.

Vi satte oss uppe på höjden där det var soligt och fin utsikt, med någon sorts iris i förgrunden.



Liljekonvaljer i massor vid foten av trädet.



och ett kaffesuget sällskap vid bordet


Trehörnings masugn







Herrarna skulle förstås in och studera tekniken och vattenhjulet inifrån.





Vid masugnen finns ett café som drivs av någon förening i Mariedamm, där fanns mycket att välja på, de hade ett trevligt lotteri med massor av vinster och lotterna kostade bara 2 kronor styck. I-M vann en fin bricka.



I cafeét fanns också en konstutställning med skira akvareller till salu.




Hur trevligt det här än var, hade vi mycket mer på dagsprogrammet, så vi susade vidare mot Godegårds Säteri och Porslinsmuseét.






Här är min kära "syster"  full av eufori och i full fart med att kolla in de gamla 1800-talstallrikarna. Så otroligt mycket hon kunde och som hon också berättade för mig, som inte alls visste allt hon lärt sig genom sitt samlande av Gustafsbergstallrikar.
Hon har en diger samling av Gustafsbergstallrikar - en av varje, men de måste vara gamla. Inga 1900-tals är intressanta. (Inte än i alla fall, men hur blir det när hon har alla 1800-hundringar????)



Jag hade inte enbart fokus på Gustafsberg, utan fotograferade allt jag fann intressant, fint och speciellt. Det finns långa rader med porslin i årtalsordning, från de äldsta till dags dato. Det finns också uppdukade miljöer, ibland hela rum, ibland mindre detaljer, som t ex ett skåp med porslin.



En dampotta...... redan då, om vi nu trodde att Pipinette är en modern uppfinning.



Det fanns gott om barnserviser, både till nytta och nöje.






Soppterrin med fin lejonknopp



Och härliga ölkrus i lagom storlek tycker jag!



Tillbringare




Sparrisfat, ergonomiskt utformat kan man säga.





Matservisen i Vas, har jag haft äran att äta på hemma hos I-M och L.



Inte visste jag att det fanns en tallrik som heter Örebro.



Plötsligt får jag syn på en gammal bekant. Ägghönan som härstammar från min farmor i Insjön och som nu pryder min hylla därhemma.



Inte nog med att han sitter på tändsticksaskarna, Nermans lille gosse. Han finns på porslin också.



Jag stod länge och funderade på vad det var för juligt med den här tallriken. Sedan såg jag det, men lätt var det inte.



Tekannor - gamla.....



....... och lite nyare stuk.



I raddan med koppar var det många vi kände igen.



Tussilagoservisen hade jag däremot aldrig sett förr



Gammal ostkupa



Puzzleblomkrukor



Sedan jag var här förra gången har museét utökats med ännu ett hus och ändå är de redan trångbodda. Där var det lite modernare saker. 1900-tal och halva det har vi ju varit med om, så det var också roligt.

Den här servisen var nog rejält dyr när den var ny, även om det står billigt.



ACHTUNG, ACHTUNG!!! Här var det Lipton Gul, en sån styggelse! I tesammanhang är jag alltid laddad med en Earl Grey, man vet aldrig när man utsätts för en Lipton Gul! HUVA!



I det här huset hittade jag mycket minnen från min barndom

Flora var nästan omöjlig att fotografera för blänket i glaset. Det är den första servisen jag minns från min barndom.



Kvällsmat kunde vi äta på Karat. Jag gillade den knoppriga guldkanten väldigt mycket.



Pomona åt vi också på när det inte var en stor middag som skulle intagas.



Så undrar jag vart vårt huvud, exakt som detta, tog vägen? Det blev förmodligen väldigt fult att ha en negress (och det ordet, får man använda det tro?) på väggen, men innan det blev så, tyckte jag det var både fint och lite exotiskt.



I det här huset var det uppbyggt miljöer som visade allt från ett årtionde på 1900-talet i taget. Man kikade in genom stora fönster och där var massor med nostalgi för oss 50-talister.



Den tredelade kakburken hade vi, såväl som de flesta andra också.



En sån här grön dam tror jag att morfar hade.






I en monter kunde vi se hur man lagade porslin förr.



Nu hörde vi plötsligt ett förfärligt skri utifrån. Var det kärestan som höll på att svälta ihjäl, eller vad var det som hände där ute?



Det var bara han! Att någon så vacker kan låta så illa ? ! ?

Väl ute föll vår blick på dörren in till Örtagården.



Där gick vi en liten stund och fortsatte njuta av allt som spirade.



En av mina favoritblommor var nära att slå ut i full blom, med myror förstås.



Inne i boden med den vackra trappan hängde lin på tork.




Efter allt detta var vi damer redo för en tur till just damrummet. Pudra näsan kanske? Vi gick till huset där man köper inträdesbiljett.




Det var mycket längesedan jag såg ett sådant lås på en toalett.



Strömbrytarna, eller lysknappar som jag hellre vill säga, var inte heller av dags dato.



Jag fortsatte uppåt, för nu blev jag nyfiken på miljön. Ledstången var fin den också.



Som kronan på verket, två fina kakelugnar.




Dags för nästa etapp. Ut genom grinden



För nu skulle vi släppa lös I-M i Antikhandeln strax bredvid Godegårds Säteri. Hon blev som ett litet barn på julafton, när det får syn på högen med julklappar och jag kände mig rätt så nöjd att den här dagen blev så bra.



Till all lycka hittade hon också 2 tallrikar till sin samling, som hon inte hade förut. När herrarna började hota med att gå ner till cafeét vid säteriet och köpa varsin smörgås, slet vi oss och gick till bords för att intaga vår picknickmat.



Det var en fantastisk dag, det var vi överens om alla 4.

Porslinsmuseét är ett mycket intressant museum och väl värt ett besök. Entren är bara 80 kronor och för den facila summan får man väldigt mycket. Se länken!

Kommentarer
Postat av: Selma

Jag vill åka på mer utflykter. Det känner jag nu.

2011-05-24 @ 07:51:10
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inga M

Till det här museet ska jag absolut åka nästa gång det blir närkeresa! Jag såg på bilderna ett antal porslinsföremål som jag inte sett förut.

2011-05-24 @ 21:24:40
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Selma, Utflykter är berikande och nya tips är alltid bra att både få och ge.

2011-05-24 @ 22:25:51
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Det är helt klart värt ett besök. Jag har varit där 2 gånger och det har varit lika intressant och roligt båda gångerna. Antikhandeln är inte heller illa!

2011-05-24 @ 22:27:00
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0