Nuläget i Stadsparken i Örebro

Jag har skrivit om Stadsparken förut, men nu är det bara ett måste igen och det här blir mer bild- än textblogg.

I år har de satsat på tulpaner där mitt i parken och just nu är de i sin finaste prakt. Det var nästan så vi tappade andan när vi var där i fredags.

Jag har inte så mycket att skriva om tulpaner, känner jag.

Tulpaner är tulpaner och det verkar finnas hur många sorter som helst. Jag kan inte namnet på en enda en och det har gått bra hela mitt liv.

Vi parkerade vid vägen och gick via Rhododendronparken. Där hade mammorna gås just tagit ut sina små på tur.



De var bedårande söta!



Vidare in i bland blomstren och mitt öga föll på ett budskap från någon, på en sten där i gräset.



Dags för första blomfrossan. De är släkt med Azalean, det ser man.








Mot tulpanerna, det är helt enormt hur vackert det kan bli.






Nu till närbilder - det är långt ifrån alla som finns där.
















Vid det här laget snurrade det runt i skallen av alla färger och former.

Svalkade oss lite vid "Vattendraget", som faktist är ett konstverk av Helge Lundström



Förbi "Ung pojke" av Lennart Källström, för nu.......



....hägrade Magnoliorna.

En del är redan helt överblommade, men än fanns många kvar och de är nästan onaturligt vackra!








Tillbaka mot bilen, nu var det estetiska sinnet mättat och vi spann som katter. Då uppenbarar sig något på det knotiga trädet som jag brukar fotografera för att det växer så häftigt.



Jag sa till kärestan: Undrar vad det är för träd egentligen?
Han: Titta där på stammen, där står det.

Den skylten såg jag inte förrän han sa det.



Inte visste jag att vi hade valnötsträd i parken och vilka hängen!!!!!!!!

Den var minst sagt i pollineringsstadiet



Tack och lov att ingen av oss är allergiker! Då hade vi fått en jobbig kväll.

Vädret var fortfarande vackert och vi slöt cirkeln med en annan mamma gås med ungar.




Kommentarer
Postat av: Gun

Oj såna söta små ungar, och vackra blommor. Magnolian, ja, den är verkligen helt otroligt vacker!

2011-05-18 @ 08:41:25
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Inga M

Stadsparken i Örebro är verkligen ett måste om man besöker staden. Promenaderna i den hör verkligen till mina goda minnen från den tiden jag bodde där. Jag förstår om ni frossar Du o kärestan.

2011-05-19 @ 04:34:18
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0