NU! Jag ser ljuset

ÄNTLIGEN!!!! Det är inte det omtalade ljuset i tunneln jag ser, utan att det ljusnar på islandsgodisfronten.

Inte nog med att Islandsfisk nyss levererat så att det låg 4 påsar Djúpur och väntade på mig, när jag kom tillbaka till arbetet, efter det knepiga viruset som haft mig i sitt våld sedan förrförra onsdagen.

Jag hade gjort ett par ärenden nere på stan på fredagen och var på väg tillbaka till min bil. Drottninggatan och Köpmangatan är ganska tråkiga, så jag tog Kungsgatan. Där ligger Örebroost.

Det är en gammeldags ostbutik med betjäning över disk, jättetrevlig personal och man får provsmaka det man är osäker på. De skyltade utanför med Maasdammer för 99 kr/kg och jag är väldigt förtjust i den. MMMMMmmmmm, tänkte jag, helgfrukostosten (nyord igen) för mig.



Under Maasdammer stod det Blå Kornblomst. MMMMMmmm, tänkte jag igen, kärestans favoritost och då blev det för mycket. Jag var tvungen att gå in.



Det är en lyx att ha en sådan här affär i sin hemstad. De har goda tillbehör och lite annat smått och gott.






När jag handlat färdigt och skulle betala fick jag syn på burkar med lakrits vid kassan, liknande dem jag köpt på Duå i Umeå.

"ÅH, har ni den här goda lakritsen? Jag som nyss köpt en burk i Umeå," sa jag.
"Ja och vi har lakrits i flytande form också, det är avsmakning där på bordet bakom dig," svarade "min" tjej.
Jag tittar bakom mig och måste förstås genast gå dig och avsmaka både söt och salt flytande lakrits. Det var också MMMMMMMmmmmm!



Jag avstod dock från att köpa och gick tillbaka för att betala mina goda ostar. Det blev en pecorino också med otroligt mycket smak. Härligt med lite ost ikväll stod jag och tänkte och vimlade runt lite med blicken.


DÅ ! ! ! ! !


Det kändes som blixten slog ner!!!!!

Vad ser jag precis vid kassaapparaten?????????

Precis framför mina ostförblindade ögon??????






Jag vet inte om jag skrek, jag vet verkligen inte. Det jag minns nästa gång är att hon sa: "Jag tror vi är ensamma i stan om det här isländska godiset."
Jag stammade någonting om att det är bland det godaste som finns, lyfte upp en färdigförpackad påse med Djúpur, sen en med Möndlur och en till med Djúpur.

Då säger hon: "Du kan plocka och blanda som du vill.

Jag fick en tom påse och en sked och .....på kvällen fick jag magknip!

Spela roll med lite magknip. Nu har vi två av de bästa islandskaramellerna i stan = LYCKA!


Kommentarer
Postat av: Herta

Förstår att Du är glad. Örebro har tydligen kommit på kartan även i denna fråga. Inser att butiken verkar ha även annat ätbart, verkar funka även som picknicktilltugg i Stadsparken.

2011-10-25 @ 07:34:52
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Suss

Herta, Från den här butiken kan man nog plocka ihop till en riktigt bra picknick.

2011-10-25 @ 09:56:35
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: heanku

Vilken lycka! Ost och lakrits! Jag tycker ju inte om sötsaker, men lakrits gillar jag! Gu så länge sen jag åt lakrits, blir sugen nu. Ska hålla utkik efter Djupur...

heanku

2011-10-25 @ 14:41:37
URL: http://www.heanku1.blogspot.com
Postat av: Inga M

Hmm det ser ut att kunna bli ett besök där nästa gång det beger sig med ett visst evenemang i Örebro. Jag tror att Du skrek!

2011-10-26 @ 19:16:05
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Vad härligt!! :-)



Ja, inte magknipet kanske - men att godiset FINNS att få tag i på så nära håll nu!

2011-10-31 @ 09:14:37
URL: http://annakk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0