OIL & VINEGAR

Två nya butiker på stan här kommer den första. 

På väg till parkeringen där jag hade bilen i fredags eftermiddag får jag syn på en ny affär där stan numera kallas "Gamla stan". Engelbrektsgatan kan det vara, jag är inte så gatuorienterad, men jag tror det är den.



Jag bara sögs in, jag vet inte hur det gick till, men plötsligt stod jag därinne och doppade små brödtärningar i olika skålar med goda saker i. Sydeuropeiska delikatesser för en stackars nordbo!



Senast jag såg en liknande affär var i Haga i Göteborg för ett par år sedan och nu plötsligt fanns det en där jag bor!

Olika sorters oljor att köpa på "lösvikt". Vackra krus längs ena väggen.



Sedan ett helt bord med olika sorters vinäger.



Jag är verkligen inte någon vän av vinäger. Jag tycker bara det smakar surt eller ättika.

Butikens ägare, en mycket trevlig kvinna, kom fram och började berätta för mig om olika sorters vinäger. Jag fick testa den ena efter den andra och till slut var till och med jag övertygad om att det finns vinäger för alla smaker. Jag t o m köpte med mig en liten trögflytande som kunde användas till allt möjligt gott man gör.

Jag vill härmed dementera det jag alltid tidigare hävdat: "Vinäger är surt!" Nu vet jag att så icke är fallet.

Det fanns hur mycket läckerheter som helst och jag NJÖT där jag gick och nog plockade jag med mig en hel del som fick följa med hem, när jag sett (och provsmakat) mig mätt.



FINA presenter! Både ätbara och för hemmet.






När jag betalade fick jag med mig 2 olika informationsblad hur man kan boka en smakprovnings - eller inspirationskväll för sig själv och sina vänner. Det skulle jag tycka vara trevligt, så nu ska jag höra mig för i vänkretsen om det finns något intresse!



Medan jag stod där och pratade med ägaren, kom en annan dam in och hon hade öppnat den nya butiken nummer två en liten bit ifrån. Där gjorde jag också ett besök, men det kommer imorgon.............


Kommentarer
Postat av: Inga M

En butik baserad på ett sortiment av olja o vinäger! Det trodde jag inte var möjligt.

2011-10-04 @ 06:56:23
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Herta

Längtar till staden på Närkesslätten.

2011-10-04 @ 22:42:08
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0