Hem från Arlanda

Jag ler när jag tittar på mappen med de foton jag tog efter Maltafloppen. Jag har kallat den "Halvmalta"!

Vi åkte från Arlanda med blandade känslor, kärestan valde den finare vägen, över Sigtuna, eller vad det var. Som jag sagt förr, riktning och befintlighet är inte min starkaste sida. Det är därför mina älskade barn förärat mig en exellent GPS som jag valt att kalla Bridgit, eller när hon krånglar - Beirut!

Hur som helst, vi tuffade hemåt då i torsdags och när jag såg skylten "SKOKLOSTER" hojtade jag - "Sväng, jag har aldrig varit i Skokloster." I och i, det är ett slott, men jag ville se det!

Så blev det, kärestan är aldrig omöjlig!



En egen kyrka hade de också





Jag fascinerades av fönstret på tornet, det såg ut som flaskbottnar -



 -och porten önskade jag hade varit öppen, vilken mäktig ingång. Dessutom hade jag velat se flaskbottenfönstret från insidan.



Så blev det inte, jag vet inte om det någonsin är öppet för turism, men på väg hem från Arlanda i slutet av april, är det definitivt inte någon säsong för turistande.

Vi fick nöja oss med att gå runt och titta utomhus.

Klockstapeln



En runsten. Vi som håller på med ett vikingatema i skolan, detta var riktigt roligt!



Det skulle dessutom komma mera på tillbakavägen visade det sig, men än var vi kvar här.

Nere vid stranden växte träden lite hur som helst. Törstande efter Mälaren kanske?



Stigen ner mot slottet lockade, för där såg det ut som det fanns en informationstavla, i form av en uppslagen bok.






Skoklosters slott byggdes av fältherren Carl Gustav Wrangel ........etc ....etc... Men det var så blåsigt och kallt att vi inte ville stå stilla och läsa. 
I korthet, 1654 grävdes grunden, 14 år senare var takteglet på plats. Vi huttrade och föredrog att röra på oss, vi var ju klädda för ett annat klimat.

Vi fortsatte stigen och kom till Magasinet.



Det låg fint placerat framför slottet och skämde inte alls.



Efter stenhuset var vi nästan mätta på historia och drog oss mot bilen. Äppelträden var dock så gamla att de kändes lätt historiska de också.




Jag drog mig till minnes äppelträden som hängmattan hängde mellan på vår semester i Hamburgsund för snart 2 år sedan. Då när jag damp till marken för att ett av de gamla träden inte klarade tyngden av mig och min bok där jag låg och läste och njöt.
Det brakade till och 1/3 av trädet föll till marken, så snabb och smidig som jag var den gången har jag nog aldrig varit varken förr eller senare, för jag flög ur hängmattan och undkom med ett litet skrubbsår på ena benet när trädet brakade ner.

På väg till bilen fick jag syn på ännu en runsten



Och ännu en på väg från Skokloster.

Den här är från 1000-talet kunde jag läsa mig till på en omkullramlad skylt.




Detaljer från stenen




Efter denna avstickare for vi hem och bokade in oss på Gothia Towers i Göteborg och där har vi tilllbringat 3 härliga dygn och kommit hem ikväll. Malta är nog bra, men det är Göteborg också!


Kommentarer
Postat av: Eleonoraa

O så trevligt du skriver och berättar och med en stor portion humor. Har även varit med dig och tjejerna till Madrid och fått uppleva såå mycket trevligt och sett så många fina fotografier.



Vilket järngäng ni är! Inte undra på att man får uppleva så mycket tillsammans när ni är på samma våglängd,



Trevlig vår önskar jag dig och undrar - blev du med hus`?



Kram från

Eleonora

2012-05-01 @ 09:51:42
URL: http://konvaljen.blogspot.com
Postat av: Inga Magnusson

För väldigt länge sedan var jag på tredagarskonferens på Skokloster. Men kommer inte ihåg om det såg ut så här. Flott var det i alla fall.

2012-05-01 @ 10:55:16
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Herta

Men nu kom Ni hit i alla fall.

2012-05-02 @ 21:14:32
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0