Madrid dag 3 - del 1

Dag 3 - del 1

Måndag 2 april

Vi har sovit som drogade och det kanske var just så det var. En del cava/öl, en del nattliv och två delar Madrid är ett bättre recept än de bästa sömntabletter.

Vanliga morgonbestyr och idag åt vi verkligen en rejäl frukost, ännu mer än igår.

Till slut var vi redo för avgång och kom så långt som till första tiggaren som "bor" på en stor ihopvikt kartong, under en filt (i Madrid) nästan utanför vår dörr. Där jag insåg att jag inte hade kameran med mig.
 
Tänk vilken slump, just där jag fick uppenbarelsen om kameran, var det en skoaffär. A och C gick rakt in, medan jag fort och lätt hämtade kameran - de tyckte det gick lite för fort, men kom snällt ut och sedan var vi på väg.

Tiggare nummer två strax bortanför ettan, håller rent omkring sig. Hon har städattiraljerna utanför och vi har redan sett henne feja runt utanför sitt "bo". Inombords är hon dock inte ren, vi har också sett henne dela spruta med grannen - tiggare ett.



Vid övergångsstället fascinerades jag av att vissa kvinnor kan gå i hur höga klackar som helst och att de inte har en tanke på hur fötterna blir med tiden om man alltid har sådana skor. Förresten, varför måste jag bekymra mig om det?



Vi gick över Plaza Mayor.




Idag hade vi läst på lite och gav oss iväg mot Calle de la Baja som skulle ha gott om mysiga små restauranger och butiker. Fast nu är det ju måndag förmiddag, för att inte säga morgon och då har inte staden Madrid vaknat än. Vi vet ju inte när natten slutat för de andra, om man säger så.

Fruktväggen fick bli vårt riktmärke för hit skulle vi tillbaka lite senare.



Gränden var alltså inte öppen än, inte en enda dörr stod på glänt. Vi tar det "manana" enligt spansk tradition, eller i eftermiddag.

En annan trevlig vägg precis bredvid, det fanns gott om dylika i kvarteren mitt i stan.



Istället hamnade vi i Boquerian. Den var i lyxklass, vi strosade runt medan dagens första skur droppade ner utanför.

Där var det mycket intressant och gott att titta på, så vi hade inte tråkigt.








Jordgubbspyramiden var imponerande. Vågade någon köpa, tänkte jag?

Ur två olika vinklar, samma pyramid




Korvar i små strutar



Och så kött och det är den största blivande köttskiva jag någonsin sett.



A och jag testade den lyxiga glassen, en kula 3.20 Euro. Jag valde mango och A citron. Mycket gott!



Medan vi stod där och njöt av vår lyxiga glass hade C lyckats hitta den typiska desserten för Madrid, om man ska tro det som står i resehandboken.  "Tocino Cielo," Madrids svar på Crema Catalana kanske?

En sådan kändes väldigt mäktig efter mangoglassen, för naturligtvis var det jag och ingen annan som ville testa.



Då uppenbarade sig en minivariant för 75 cent och den köpte jag genast



Nja, det var tur att jag bara köpte en liten, den räckte dessutom till oss alla tre och samtliga var vi eniga om att den inte kommer i närheten av en Crema Catalana!  Det smakade mannagrynspudding, om ens det.
Vilken besvikelse, men tur också att vi inte satt där i afton på någon trevlig restaurang och beställde in varsin.

Regnet drog sig tillbaka och i och med det, drog vi vidare. Fast vi kom inte långt, strax bredvid låg en butik med silversmycken mm och de hade GOTT om fina örhängen.

Alla 3 köpte vi varsitt par, vi var bara tvungna eftersom man fick så här fina paket



En variant i sten, av brunnslocksmotivet (och mina gåskor)



I skrivande stund häckar vi på ett litet torg vid gatorna Calle de Vergara, Calle de Ramales, Calle de la Amnista och någon mer. Nu har vi vätskat upp oss, för på detta lilla torg låg "Cerveceria Plaza Ramales"

Dagens meny skrivs av någon från insidan, den såg vi aldrig, bortsett från damrummet. Vi föredrog solen utanför. för nu var det färdigregnat för ett tag.



Jag hade blicken åt det här hållet och satt och funderade över om det bodde tjurfäktare i lägenheterna, som vädrade sina röda skynken (som säkert heter något).



C hade blicken åt andra hållet och hon spanade in sitt önskeobjekt.
Jag tycker hon matchar den väldigt bra!



Slottet ligger strax nedanför och jag anar att vi ska defiliera förbi där alldeles strax. Vi hade äntligen suttit färdigt, men kom inte så långt. Där var en häftig skylt för brödbutiken som fanns innanför.



Jag var tvungen att gå in och den var verkligen annorlunda



Av mannen köpte jag 3 pistaschmandelkakor i miniatyrformat. De hade inget styckpris, de vägdes. Naggande goda kan vi intyga alla 3!



Så var det då slottet, det låg inte så nära heller, men vi såg det i alla fall + framsidan av Operan, som vi såg baksidan av i söndags.


Den här lilla "prinsessan" var ute på vift framför slottet



Vi fortsatte och det känns inte som vi rör oss i alltför stora cirklar, eller så är den intressanta centrumkärnan, med alla sina vackra byggnader, inte så stor.

 Så fick vi också se hur det går, om man inte parkerar enligt reglerna!



Plötsligt varvi på gatan bakom det sjok, där våra kvarter börjar. Det är keramikgatan enligt boken och där skulle det vimla av sådana butiker. Den enda dylika affären vi såg, var stängd.

Då stänger även jag för idag, för mina dagar har en tendens att alltid bli natt, innan jag har insett det.

Lugn bara, fortsättning följer!!!

Kommentarer
Postat av: Zarah

Som vanligt ger du oss en fin resebeskrivning.

2012-04-19 @ 02:35:27
URL: http://verandan.svenskablogg.se
Postat av: Herta

Ser ut som vår i europa.

2012-04-19 @ 22:52:44
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Lillbabs lär ha gått så mycket i högklackat att hon har fått korta hälsenor. Fast det vore roligt att se både Dig och mig i rejält högklackat, vi som alltid, nästan, gått i låga skor. Det skulle nog se festligt ut.

2012-04-21 @ 10:42:33
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Eleonoraa

Sötaste vännen - vilken fantastisk resa järngänget och du har gjort! Och så otroligt många fina bilder du visar, Jag blir såå imponerad av allt ni gjort och hunnit med att se och vilka supergoa reskompisar du har haft. Ni kommer att ha många fina minnen att ventilera tillsammans när hösten kommer.



Tack för att jag fick följa med på avstånd. Stor kram till dig.

2012-04-21 @ 16:09:02
URL: http://konvaljen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0