Amadeus

I lördags var vi kulturella.
 
Förra julen fick vi ett presentkort av en kompis, att användas till något evenemang under året, konsert, bio, teater eller vad vi ville.
Sedan köpte vi hus och den stora "karusellen" drog igång med försäljning av mitt, nerpackning, flytt, uppackning etc etc, så den presenten föll i glömska, tills den en vacker dag i oktober bara låg där framför våra ögon.
 
 
Vad skulle vi då göra? Peter Carlsson och Blå grodorna ville vi båda lyssna på, men det var förstås utsålt. För en gångs skull var det ingen julkonsert vi ville gå på (och det är mycket KONSTIGT) så till slut fick det bli teater.
 
Örebro Länsteater satte upp Amadeus igen, den gjorde succé förra gången och den fick det bli!
 
Äntligen kom vi oss till Örebro Teater, det har också varit ett svart hål för vår del. Vi har varit på massor med evenemang i stan, men alltid på andra arenor.
 
Nu skriver jag av texten ur häftet:
Örebro teater invigdes 1853 och var med sina 560 sittplatser Sveriges näst största teaterlokal, efter Kungliga Operan.
Teaterns brokiga historia har kantats av såväl konkurs, som eldsvåda och förfall. Det dröjde till 1970-talet innan Örebro teater återfick sin nuvarande prakt.
Salongen har idag 174 platser och är sedan 2002 säte för Örebro Länsteater.
 
 
Nour El Refai spelade rollen som Mozart och gjorde den hur bra som helst.
 
 
Salongen
 
 
Taket
 
 
"Läktarna", men där satt ingen.
 
 
Ovanför scenen
 
 
Man fick inte fotografera och inte spela in under föreställningen, vilket jag lätt kan förstå, men för en bloggare blir det lite magert!
 
Jag fotade ett par bilder ur programmet.
 
 
Jag tyckte det var bra, kärestan var inte lika entusiastisk, men vi har lite olika referensramar. Jag är helt nöjd och skådespelarna var även utmärkta sångare och det förhöjde förstås upplevelsen för min del.
 
 

Kommentarer
Postat av: Musikanta

Det är ALLTID roligt att komma iväg på teater eller musikal - tyvärr blir det så sällan numera, i synnerhet när man bor på landet. Långt att åka med bilen, strul med parkering etc. Ni har ju en fin teater som vi i Norrköping, men det är sex mil fram och tillbaka dit.

Var på La Cage au Folles på Oscarsteatern för att fira Mirrens födelsedag den 7 december. En fantastisk upplevelse med Loa Falkman i huvudrollen. Man fick ju inte fotografera där heller, så jag har inte skrivit något på bloggen om det (än) - det kanske kommer.

2012-12-20 @ 11:04:44
URL: http://www.Musikanta.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0