Betraktare och avsmakare

Jag har en kompis här på landet som jag känt nästan hela mitt liv och jag hade ingen aning om att det var här hon bodde, då vi åkte hit för snart 1 år sedan när huset låg ute till försäljning.
 
Det är väldigt roligt och vi träffas då och då, både planerat och bara så där helt aporpå  och visst är det lite extra härligt när man har minnen tillsammans från sin tidiga tonårstid. Vi bli nästan lätt flamsiga ibland när vi drar oss till minnes olika episoder och talar om dem ur våra olika synvinklar.
 
Igår hade jag ett litet ärende till henne som gott kunnat vänta, men det gjorde vi inte, trots att de skulle ha gäster bara några timmar senare. "Kom du", sa hon och det gjorde jag.
 
Så blev det kaffe, för medan jag satt där i köket och vi pratade om allt och inget tog hon ut två fina chokladkakor ur ugnen som just blivit färdiga. De smetades in med en glasyr medan de var varma och såg väldigt smaskiga ut.
Jag hade redan tackat nej till kaffe, eftersom jag visste att hon hade en del att stå i, men hade som tur var ångerrätt, vilken jag utnyttjade när jag såg kakorna.
 
 
Det var JÄTTEGOTT!
 
Jag blev sittande där i köket ganska länge, för hon försäkrade mig om att jag absolut inte sinkade henne och vi hade så trevligt, så det blev ett par, tre timmar innan jag for hem igen.
 
Hon skulle bl a bjuda främmandet på snittar med olika pålägg - röror som hon redan gjort.
 
Olika sorters mjukt bröd kantskars till små rektanglar och rörorna breddes på och dekorerades.
 
 
Sedan gjorde hon även skinkrullar av prosciutto och fyllde med färskost.
 
Det blev en väldigt vacker anrättning och jag kan garantera att det var gott, för jag hade avsmakat varenda röra med hjälp av kanterna. Hungrig var jag absolut inte, för jag kom direkt till henne, från frukostbordet, men visst finns det plats för lite smakprov när man får chansen.
 
 
Visst är det vackert och bäst av allt, inte bara ögonfröjd, utan även gommens (och magens).

Kommentarer
Postat av: Herta

Du verkar ha ett bra upplägg när du åker hem till folk:)

2012-12-29 @ 22:08:08
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: Suss

Nja, jag vet väl inte om jag har något upplägg alls, jag har bara väldigt trevliga och social vänner. Jag bjuder gärna också, kom du bara!

2012-12-30 @ 01:39:51
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: Mia

Ja det ser smaskigt ut... Du fick agera provsmakerska... ja, inte så dumt innan gäster ska anlända.

God fortsättning på 2013!

2013-01-01 @ 19:12:15
URL: http://miatankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0