Vad händer i fönstret?

I fredags morse vid 7-tiden flängde jag runt på nedervåningen med vattenkannan innan jag skulle till jobbet.

Jag hinner ingenting känns det som, det kan till viss del bero på Wordfeud. Jag tror jag får ta mig lite mer självdisciplin!

I alla fall när jag vattnat färdigt blomstren i de två första fönstren lyfte jag blicken uppåt och där: WOW!

Jag vet inte om den någonsin blommat förut?



Jag fick ett skott av mamman till en kompis för över 10 år sedan. Varken hon eller min kompis visste vad det är för blomma och inte jag heller. Blomstjälken är väldigt lång.



Nere i krukan ser den ut så här



På eftermiddagen när jag kom hem gick jag in för att se den i dagsljus. Då hade knopparna slagit ut helt och jag tycker den är jättefin. Dessutom kommer det en blomstängel till. Någon slags lilja gissar jag, men vilken?



JAAA, det är mina gamla konståningsskridskor som hänger på uterummet som väggdekoration, någon nytta ska de väl göra, för åka på dem är omöjligt! (I alla fall för mig).


Kommentarer
Postat av: heanku

Påminner väldigt mycket om brandlilja, som jag minns den. Har inte haft nån på tio år, men ändå... den liknar den. Den blommade bara en gång, men jättemycket, kom nya blommor hela tiden, men sen när den slutade blomma kom blomningen aldrig tillbaks. Men jag har inte gröna fingrar heller...

heanku

2012-02-05 @ 21:30:57
URL: http://heanku1.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Hejsan!

Jag tror bestämt att det är en klivia du har. Svärmor hade såna, men jag har aldrig lyckats speciellt bra med dem.

Tack för rara kommentarer hos mig!

Kram Ingrid

2012-02-05 @ 22:19:23
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Inger

Jag känner igen det där du beskriver med att springa runt i fönstret och vattna,precis innan man ska iväg,,fniss..

Ja det ser ut som någon form av lilja. Påminner lite om amaryllis..Jag har någon sort i huvudet som jag tror börjar på Z,, men kommer inte längre. Men det var ju ingen hjälp..fniss...återkommer om jag kommer på det...Ha en fin vecka,, kramen,

2012-02-06 @ 11:32:45
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Herta

Denna blomma tycker jag kan blomma lite när det passar den, och det vet vi aldrig innan.

2012-02-06 @ 17:45:16
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Inga M

Det är inte den som heter Clivia? Jag vet inte

2012-02-06 @ 18:51:15
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: sylvia arthursson

Den liknar lite gran som en spindellilja men den är mer grasiös,min är vit

2012-02-09 @ 17:08:24
Postat av: Anonym

Blomman heter "Äkta makar"

2012-02-21 @ 20:48:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0