Hindersmässa

Nu i veckoslutet är det Hindersmässa här i Örebro. Det är det alltid sista veckan i januari och den första hölls redan på 1300-talet. Då var det bergsmännen i Bergslagen som sålde sitt järn. Det gör de inte idag, men det är en stor marknad i flera dagar och det är alltid smällkallt.

Idag var det bara någon minusgrad, men det känns lika kallt ändå. Det blåste lite och man SKA frysa på Hindersmäss, så är det bara.




Som på de flesta marknader numera kommer det himmelska dofter susande förbi rätt som det är. Idag kunde jag avstå från att köpa, det var MYCKET bra gjort av mig måste jag säga. Duktig Leontina!



En del knallar har fattat att folk fryser och säljer saker som är bra att ta till direkt. Här var det varma mössor, vantar mm av isländsk ull.



En fin fårplansch fanns det också med olika raser av islandsfår på.



I det här ståndet såldes också varma kläder, men det såg ut som det stod enäggsfemlingar bakom disken.



Det fanns mycket av det mesta och en hel vagn full med blommor - i huvudsak tulpaner.



Jag gillade den stora högen med tulpanbuntar




Vad jag köpte?


Lite renkött från Västerbotten, sedan var jag nöjd!

Kommentarer
Postat av: Susanne P

Så mysig marknad.

Jag skulle velat ha en av mössorna! Här är det kallt om öronen nu.

De såg sköna ut men renköttet vet jag inte om jag är så sugen på....du vet; vardagsmat här! ;) (skojar bara!)

Sv. Tack för omtanken. Men det ska inte finnas svårigheter för henne i framtiden förutom att hon inte får gå vidare i avel....

Kram

Kram

2012-01-28 @ 00:15:10
URL: http://Www.susannep.blogspot.com
Postat av: Britten

Ser kallt ut....men härligt med tulpaner

2012-01-28 @ 06:27:20
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Herta

Släktingar till oss har gift sig i den kyrkan.

2012-01-28 @ 20:06:43
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0