Jag tror hon heter Ann....

.... eller möjligen Mini-Ann, för hon är inte så stor som förr.



Skolan, eller om det är hela kommunen, håller på att skicka all personal på brandutbildning, där hjärt- och lungräddning ingår.
Nu har det varit min tur och jag och en hoper till, kan nu få liv i Mini-Ann och förhoppningsvis även i en vanlig människa om det skulle behövas.

Vi har även lärt oss en massa om bränder, brandsläckare, brandvarnare osv osv. Det är en jättebra satsning, men man känner sig onekligen lätt road, trots allvaret i det hela, när 18 - 20 personer sitter på knä i en cirkel och utför hjärt- och lungräddning på varsin Mini-Ann.



Här har jag just "fått liv" i min, samt efter avslutad livräddning, desinficerat henne så att nästa "mun mot munnare" inte ska behöva få i sig mina virus och vad jag nu bär med mig i luftvägarna.



Vi fick också en grundlig genomgång hur man använder en hjärträddare och det var nytt för min del. Jättebra att det finns sådana "väskor" utplacerade lite här och där, på köpcentrum, idrottsanläggningar och andra allmänna platser.

Här visar vår instruktör upp en sådan och hur den fungerar. De blå "lapparna" med AED på, är låtsashjärträddare, för att vi skulle lära oss placera dem rätt.



Det sista vi fick testa den dagen var att släcka en brinnande tygmänniska, samt en brand som krävde kolsyresnö. Det var lärorikt och nu kan jag hantera en brandsläckare, det var nog första gången jag testade och det var sannerligen på tiden.

Jag har dessutom för avsikt att köpa mig en, även om jag tycker de är fula. Jag tror inte jag bryr mig om det estetiska om det skulle börja brinna här hemma.


Kommentarer
Postat av: Selma

Nyttiga kunskaper.

2012-03-08 @ 19:24:53
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Herta

Viktigt. Vi gick en kurs men det börjar bli några år sedan nu. Detta måste göras regelbundet.

2012-03-08 @ 19:28:45
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Inger Maryissa

Det är bra med dessa brandutbildningar och att lära sig hjärt- och lungräddning.

bra att kunna om olyckan skulle vara framme

fina foton från kursen

kram

2012-03-09 @ 16:41:03
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

De här dockorna ger väldigt bra och realistisk träning numera. Sen glömmer jag alltid hur många blås det ska vara i förhållande till hjärtkompressionerna. Men jag har sparat en liten lapp från kursen som jag alltid har med mig, får ta fram den om det blir nödläge. Tänker på våra bemödanden i gamla URK. Undrar om det finns kvar. Märkligt nog så minns jag fortfarande det vi praktiserade där om första hjälpen.

2012-03-10 @ 07:52:19
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Heter hon inte Anne!?! :)

2012-03-10 @ 21:50:07
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0