Ronnie Petersson






Sveriges största racingförare och en av världens bästa formel 1-förare, Ronnie Petersson, kom från Örebro. Hans föräldrar bodde inte alls långt ifrån mitt lilla röda hus, som jag skrev om helt nyligen.

På den tiden gillade jag att titta på motorsport på TV och det blev naturligtvis extra intressant eftersom han var närking.

Han gjorde många bra lopp och vann mycket, men dog tyvärr dog alldeles för tidigt efter en krasch på Monzabanan, något som jag minns mycket väl. Han överlevde själva kraschen, men dog av komplikationer från skadorna.

2003 skaffade Örebro äntligen en staty av honom, den är jättefin. Konstnären heter Richard Brixel. Passande nog står statyn i anslutning till bostadsområdet Almby, där Ronnie växte upp.

Den statyn har jag länge tänkt fotografera, men det har inte blivit av. Så kom då äntligen den dagen när vi blev stående så länge vid rödljuset där Ronnie står staty och jag inte körde bilen att jag fick chansen. Jag var redo med kameran och fick en toppenbild!

Just när jag knäppte, kom damen med hunden och hunden skulle nödvändigtvis uträtta något just där.

Tji fick jag, men jag är rätt nöjd ändå. Jag får fler chanser till den perfekta bilden.




Läs gärna historien om Ronnies liv, det är intressant!

Kommentarer
Postat av: Selma

Visst är det märkligt med ilder hur svårt det kan vara att få med just det man tänkt och bara det.

2012-03-20 @ 17:29:12
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Ingrid

Ronnie Pettersson kommer jag minsann ihåg och det var ju så otroligt tragiskt när han omkom.



Jag har granskat ditt foto och sen gick jag in på Wikipedia för att få en större upplaga av det och jag måste nog säga att fordonet ser väldigt spektakulärt ut. Först trodde jag att han satt på något slags kanon! Men det är kanske vackert i verkligheten?



Kram Ingrid

2012-03-20 @ 17:38:05
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Herta

Nu blir hon känd överallt

2012-03-20 @ 19:12:40
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Eleonora

Så fin minnesstaty av Ronny P. Kommer väldigt mycket ihåg honom, han var så fin.

Damen blir väl kändis nu?? Det gör inte så mycket att hon kom med, statyn syns ju i alla fall så tydligt!

2012-03-21 @ 09:29:47
URL: http://konvaljen.blogspot.com
Postat av: Zarah

Den dagen dödsbudet kom minns jag också. Jag kände mig väldigt "lurad", de hade ju tidigare sagt att han var lindrigt skadad. Om jag minns rätt så var det lungemboli som ändade hans liv.

2012-04-08 @ 08:43:49
URL: http://verandan.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0