Koblenz dag 3

Dag 3

Fredag 18 maj

Vaknade 7.40 till en småregnig morgon. I frukostmatsalen låg ljudnivån på 150 db, med det är väl ett tecken på att vi trivs med varandra, för alla pratar, skrattar, klirrar med glas och bestick, kaffemaskinen morrar och det känns väldigt gemytligt.

Idag blev det vila frukost fram till strax före 10, det gör oss inget, vi har varsin tjock bok med oss. Vi gick ner och Wolfgang kom med det fina vädret och vi fick en rundvandring i Koblenz.




Minnesmärke som jag inte minns ett dugg av......?????



Vi tittade på gamla hus som hade en historisk bakgrund



Kom fram till en kyrka där vi gick in för att sjunga lite.



Jag passade på att tända mina 2 "mor- och farljus". Jag gör det bara när det är levande ljus, jag tycker inte om dem som går på batteri, då får det vara.




Promenaden gick runt stan och vi kom fram till kvällens konsertkyrka - Florinskirche.



G stegade in i grönskan för att få en bra bild på museét bredvid kyrkan. Det såg nästan ut som han vuxit upp ur jorden där bland buskarna.



Undrar vad det är för träd som har så vackra blommor? Botanikern i mig har tydligen ledigt!



Mittlerheins Museum, med en något speciell klocka



Under klockan finns ett ansikte och gubben lipar varje kvart




Ett ganska oansenligt, handskrivet anslag på kyrkdörren, annonserade vår konsert.



Vi gick in och där satt en liten kompakt dam innanför dörren och vaktade.



Vi ställde upp oss och sjöng ett par sånger till, sedan funderade K-M om det gick att få igång orgeln framme i koret, så E och J gjorde ett försök. Då kan jag lova att det blev fart på väktardamen. Hon kom ilande i högt tempo på sina korta ben och hötte med hela kroppen mot oss.

Här skulle inte spelas på någon orgel för att det råkat komma in en kör. Strunt samma om vi var kvällens attraktion (vi hoppas i alla fall att vi är det).

Så blev det lite diskussion, men icka något orgelspel. Ah, strunt samma, vi sjöng färdigt ändå.



Trädgården vid sidan om kyrkan, inte så mycket blommor, men fint ändå.





Oooops! Hade vi ändå kommit till Malta, hade jag bara drömt Koblenz???



Efter detta blev det promenad ner till Mosel, för nu var vi på andra sidan hörnet - Deutsche Eck - och då är det inte Rhen förrän vi kommit runt till andra sidan.

En vacker blomrabatt i väl sammansatta färgnyanser längs vägen.



Vi går som en stor skolklass så långt ut som man kan komma på kajen.




Där var ett riktigt stort monument i hörnet, från slutet av 1800-talet.



Lite andra detaljer där runt monumentet.





Efter detta var det fritt val - antingen åka linbana upp till borgen eller "hopp och lek" på egen hand. Jag hade gärna åkt dit upp, men inte utan min andra hälft. Vi, I-M och L tog sällskap och gick mot stan.




Vi ville ha kaffe och I-M hade pejl på ett ställe - Cafe Miljöö




Det låg i Gamla stan och var riktigt mysigt. Där fanns precis allt, från vegankost till starksprit.



Kaffesugna!!!!



Herrarna förfasade sig över elledningarna och hur de var kopplade.



Själv koncentrerade jag mig på konstverken i väntan på fikat. Jag gillade dem!






Den som väntar på något gott.........



Jag valde chokladtårta och kärestan äppelkaka, sedan delade vi (som vi ofta gör)



Stärkta till kropp och själ var det dags att inta stan.

Korv, vykort, skor var på inköpslistan. Så I-M och jag inledde med att köpa varsin fin tygkasse som ska bli körväska för oss båda. Sedan köpte jag och kärestan varsitt kattpussel till respektive barnbarn, det blev sidenband till jul och I-M bunkrade fina servetter

Korv, vykort och skor????? Vem tänkte på det där och då?

Längst in i affären med kassarna fanns saker från förr. Min docka Kajsa stod där bland en massa andra och jag som inte visste om man fick ta kort, smög lite med kameran, för det var ett kärt återseende.



Här är hon, min älskade Kajsa!



Efter det blev jag bannad av tanten, hon såg min kamera, men inte att jag redan fotograferat och nåde mig om någon tog en bild av hennes dockor! Tänk om de skulle läggas ut på internet?? Jaa, tänk!!!!!!! (tänkte jag då).

Sedan blev det i alla fall skor. I-M och jag köpte varsitt par som inte var Birkenstock, men precis likadana och till ett helt annat pris.

Vi tittade förstås på en del annat också och vi damer gick för sig och herrarna för sig. Det var smart och på ett ställe på gågatan satt H och han och hustrun hade uppenbarligen gjort samma överenskommelse, för han satt där även andra gången vi passerade. Han såg inte alls lidande ut, tvärtom, det såg ganska skönt ut.



På en annan bänk satt en familj som hade hundarna med sig ut på stan och de var verkligen söta som små gosedjur. Hoppas bara de inte behandlades så också!






Det var mycket folk överallt på gågatan



Fontäner i Koblenz





Detalj! Sköldpaddor, det gillar jag, fast inte när de ser ut som bilar!




Inne på varuhuset



Till slut var vi redo för sista rycket och det var livsmedelsaffären, för nu skulle vi köpa korvar till alla barnen. Det fanns ett stort köpcentrum och där fanns också en stor livsmedelsbutik.



Där fanns allt vi skulle ha och lite till - choklad t ex. Nu blev det mycket att bära och vi delade på oss, för jag hade tänkt köpa ett par äkta Birken också innan vi gick hem.

Då säger kärestan: "Jag kanske också skulle köpa mig ett par skor" Jaha, in igen på en av de affärerna I-M och jag redan varit på och med lite svett och möda blev det ett par för honom också. Då orkade inte jag mer, det fick bli ett par fejk till för mig och de kostade bara 15.95 E, samma modell som jag har ett par utslitna äkta hemma, men med ett annat namn

Efter detta ville vi svalka oss med varsin kall öl, men nu var vi i cafédistriktet så en öl gick inte att uppbringa någonstans.

Vi gick hem och det var fler med oss som var på väg åt samma håll. På bron kom L.



Vi fräschade upp oss, packade upp och sa till I-M och L att vi gick ner till stan för att äta en mycket försenad lunch.
Regnet kom när vi gick. Inte nog med det, det tilltog och det var ju bara att gå och gå och gå. Vi tog oss till Gamla stan och ryckte i den ena dörren efter den andra. STÄNGT, STÄNGT, STÄNGT! Till slut var det ett ställe som hade öppet och vi nästan ramlade in.

Jaha! Man kunde få öl och vin, men ingen mat! Då säger tjejen: "Gå till Café Miljöö, de har allt, t o m öl!

Vi gick dit igen, andra gången samma dag och vi fick både mat och öl. Kärestan åt en varm bautabaguett med camembert, sallad och..........lingonsylt



Jag åt sparrissoppa med pesto, solros/pumpakärnor och bröd. Utsökt!



Det satt bra och innan jag skulle gå kom H.s fru/sambo in och avlöste mig som sällskap till kärestan.

Det var inte allt från dag 3, det är lite mera, men det hinns inte med just nu, för nu åker jag och kära dottern till släktens färskaste medlem, hon fyller nämligen 1 år i helgen och då är INGENTING viktigare, inte ens bloggen!!!

Fortsättning följer alltså efter helgen någon gång!  Missa inte vår intressanta middag!!!


Kommentarer
Postat av: Christina

TVÅ par skor på en dag. Du går från klarhet till klarhet. :-)

2012-05-24 @ 20:15:15
Postat av: Mariah

Bra skriver du!

Kul att läsa om det man själv upplevt, fast från en annan synvinkel :)

2012-05-28 @ 21:41:52
Postat av: Zarah

Tavlan med kvinnobenen är delikat, de andra var inte fy skam heller.



Reser du runt i världen och sjunger? Tänk, det visste jag inte... Förmodligen mycket jag inte vet om dig.

2012-06-05 @ 23:22:30
URL: http://verandan.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0