Koblenz, slutet dag 3

Dag 3 - det som  återstod av dagen

Fredag 18 maj

Efter att jag lämnat kärestan med sällskap på Café Miljöö gick jag till Florinskirche - den var KALL! Vi sjöng inte upp oss nu heller, utan pang på. Det är inte alltid 100 och med den kalla kyrkan, kändes det i rösten.

Om man bortser från dem som numera går under namnet "medåkande" och Wolfgang med sällskap, var det kanske 20 till som lyssnade och lika bra var väl det. Vi får ta det som ett litet genrep inför morgondagen, även om repertoaren inte blir exakt densamma.



Vi tog oss igenom, vi fick applåder och K-M berömde, men bra var det inte, i alla fall inte rakt igenom.

Efteråt blev det omvänt gage kan man säga. Om vi ville, fick vi gärna göra en penningdonation till orgeln och insamlingsbössan var onekligen originell, det var en gammal orgelpipa.

I-M, L, kärestan och jag skulle nu göra oss en kväll tillsammans och valde att gå en parallellgata och där var en liten skylt på väggen - Weinstube.

"Här", sa jag och inväntade inget svar. Jag stegade upp på trappan och gick in, det såg väldigt trevligt  ut därinne.

Vi slog oss ner vid ett ledigt bord





"Weinhaus Weihwasserkessel" hette det och där var specialiteten "Flamkuchen". Vi frågade kvinnan som serverade vad det var och det var som en slags pizza, fast mycket magrare.

Detta var vi förstås tvungna att testa.

Kärestan och jag valde en sort, med parmesan, körsbärstomater oliver och samma ostkräm som alla hade. I-M och L valde en med Parmaskinka, lök, tomater och ruccola. Sedan delade vi mitt itu.




Efter det tog de en till, vi hade ju nyss ätit, så vi lugnade oss lite. Vi drack också varsin utsökt Koblenzöl, eller vad det nu var.



I-M och L valde vin.




Vi avslutade med en Flamkuche av dessertkaraktär. Vi valde äpple och kanel. Den flamberades med grappa, det var jätteläckert när de stod bredvid bordet och "eldade".





Efter detta var vi mätta och kände oss väl till mods, betalade och gick, fast först bad vi om receptet, eller snarare hur det gick till att göra dessa härliga "kakor".

Inredningsdetaljer från Weinhaus Weihwasserkessel



Klockan stod, men kärestan kunde som tur var låta den vara.







Nightcap ville vi ha på vägen hem och efter lite sökande slutade det på en spansk (igen) restaurang där kärestan drack en spansk örtlikör, jag en Kaffe Crema Catalana och I-M och L varsin sherry.




Regn igen och vi gick med raska steg till vårt B&B

Imorgon ska vi bestiga Lorelei, så nu gällde det att mobilisera.

P.S. Flamkuchen görs av mjöl, salt och vatten. Bakas i stenugn med både över- och undervärme på 260 - 270 grader i 4 minuter. Jag gissar att en del av fyllningen/toppingen läggs på i efterhand, t ex ruccolan.


Kommentarer
Postat av: Inger

åh vad mycket gott och trevligt. förstår att det var en fin resa.

ha en fin försommar..kramizar till dig..

och lycka till med husköpet..

2012-05-31 @ 21:25:21
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Zarah

hehe... vandrar gör ni kanske, men inte är det någon vandringsresa. Liknar mer en kulinarisk resa...

2012-06-05 @ 23:17:22
URL: http://verandan.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0