Grottmänniska

Nu har jag totalt grottat ner mig.
 
Jag är så otroligt trött varje dag när jag kommer hem från jobbet att jag inte orkar någonting, inte ens koka en nice = en kopp te. Jag bara sitter och klappar katten, eller lägger mig i horisontalläge en stund och även då klappar katten. Hon kommer nämligen omedelbart och placerar sig som en tårtros på mig.
 
Så är det så ett tag och sedan har jag samlat ny energi och börjar fantisera om vad allt jag ska hitta på när jag har några timmar innan läggdags.
 
Idag grottade jag ner mig rejält. Igår bakade jag som bekant en sats hallongrottor inför kommande helger med gäster, kompisar och barn som vill fika. Då räcker inte 24 hallongrottor långt.
 
Nu har jag bunkrat! Roligt var det också - och den nya sorten var riktigt god.
 
 
Ännu mera hallongrottor tilll vänster och till höger: Pepparkaksgrottor med lingonsylt!
 
Lika bra jag kopierar receptet, det finns väl fler grottmänniskor än jag här på bloggen?
 

Pepparkaksgrottor                                 

4½ dl vetemjöl                                                                   

1½ dl strösocker

2 msk maizenamjöl

2 msk pepparkakskryddor

1½ tsk bakpulver

250 g smör

Fyllning: Lingonsylt

 

GÖR SÅ HÄR

*Sätt ugnen på 200 grader.

*Blanda alla torra ingredienser i matberedaren.

*Tillsätt smöret i bitar och blanda till en deg.

* Rulla till kulor, gör hål och fyll med lingonsylt

* Gräddas i 200 grader i ca 12-15 minuter mitt i ugnen.

 


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Så skönt att du får gosa med katten ett tag och återhämta krafterna efter en hård arbetsdag. Jag tycker att det är tufft av dig att komma igång och jobba på kvällen med bakning och annat.

Det recept på pepparkaksgrottor plockar jag till mig direkt!! Det låter ju toppengott.

Det är roligt med något nytt.

Tack för dina kommentarer hos mig!
Kram, Ingrid

2012-11-20 @ 21:48:29
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Herta

Nu blir jag riktigt triggad. Brukar inte baka så mycket, men hallongrottor!!!

2012-11-25 @ 18:00:41
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: Suss

Ingrid, Hoppas du gillar pepparkaksgrottorna, jag tyckte de blev väldigt bra och jag är inte så överdrivet förtjust i pepparkakor. JO, Nyåkers, de gillar jag! Lycka till med baket. Kram

2012-11-25 @ 22:55:07
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: Suss

Herta, Det är klart du ska baka lite grottor. Jag har testat med en massa olika sortes sylt och alla har tagit slut, utan problem. Baka på!

2012-11-25 @ 22:55:58
URL: http://leontina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0