BBK

Jag har varit med i Bonniers Bokklubb i hela mitt vuxna liv, det förkortas BBK.
 
Från och med idag är jag med i en BBK till. De håller till bakom den här dörren.
 
 
Jag har hoppats få komma in där ända sedan jag såg skylten i somras när vi flyttade till landet.
 
 
Gissa om jag har funderat på vad det är. En enda gång har jag sett dörren stå öppen och då var jag på väg till stan och hade inte tid att stanna.
 
Nu vet jag!
 
 
Inne i den gamla ladugården på Norra gården ligger Bittinge Bibliotek - och jag var äntligen inne!!!!
 
Det var hur mysigt som helst och "bibliotekarien S" är en av medlemmarna i BBK = Bittinge Bokklubb, (där även jag är medlem nu.) Hon hade gjort det mest för att det var en roligt grej från början och nu var det gott om böcker och man fick låna om man hittade något.
Sammanlagt tror jag att BBK består av 8 medlemmar och idag var vi 7 stycken där.
 
 
Katalogiserat enligt biblioteksnorm var det också.
 
 
Barnen hade sin avdelning, även det som på de vanliga biblioteken.
 
 
En vacker blombukett förärades S, av en av BBK-medlemmarna.
 
 
Jag såg genast den första Enid Blytonbok jag läste som barn. Jag lånade den av min bror och han var noga med att det bara var ett lån. (Han hade också ett litet bibliotek hemma, skrev nummer på pärmen i böckerna och noterade vilka jag lånade. Undrar om det var böter också om man inte lämnade tillbaka boken i tid?).
 
 
Avdelningen för serietidningar fanns under bokhyllorna.
 
 
- och i ett hörn en liten loppisavdelning.
 
 
Möblemanget i biblan bestod av originalmöbler från Norra gården, i originalskick. Jättefina!
 
 
En otroligt trevlig eftermiddag, till nästa gång ska vi alla läsa samma bok och sedan diskutera den, men vi ska även ha berättarstund, i hopp om att lära oss att bli goda berättare. En viktig förmåga, som avvecklas i takt med att datoriseringen av oss människor ökar.
 
 
Gofika fanns naturligtvis med som en del i BBK.s verksamhet. Viktigt att inte bara själen får sitt!
 

Kommentarer
Postat av: Herta

Men jag ser inte riktigt? Dricker ni kaffet ur Rörstrands Rosamunda dvs den gamla mindre kaffekoppen? Och förresten vilket trevligt ställe. Klart du skall vara med där.

2012-10-21 @ 22:32:13
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: Inga M

Vilken liten pärla du har hittat! Förstår att du trivs som fisken i vattnet där. Jag antar att böckerna som finns där är gåvor. Ska jag ta med några när jag kommer? Här svämmar bokhyllorna konstant över.

Svar: Inga, Jag erbjöd också böcker, men hon var inte så jätteintresserad, hade ganska fullt, men visst är det en häftig grej, att öppna ett eget bibliotek. Har inte ni någon gammal oanvänd lagård?
Leontina

2012-10-23 @ 09:09:02
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: anne

Vilken underbar idé! Där skulle jag också vilja vara medlem!

Min första Fem-bok var Fem befriar en fånge! :)

Svar: Anne, BBK var väldigt trevligt och jag ser fram emot nästa gång. Jag läste även Lottaböcker, gjorde du?
Leontina

2012-10-28 @ 20:59:49
URL: http://annnne.blogg.se
Postat av: anne

Klart jag läste Lotta-böckerna! Jag använder mig fortsatt av citat från de böckerna, citat som andra inte alls begriper sig på!

Som att "sträcka benen ifrån sig" eller att "den som spar den har men inte särskilt roligt". :)

Svar: Anne, Jag kan bara hålla med. Kanske jag ska läsa om dem? Eller blir det förstört då?
Leontina

2012-10-31 @ 18:06:12
URL: http://annnne.blogg.se
Postat av: anne

Jag vet inte... Jag har faktiskt inte tänkt den tanken om Lotta-böckerna. Jag hade inte så många egna och dem läste jag om och om igen. Om du bestämmer dig för att göra det så kan du berätta om det blev förstört eller inte. :)

Svar: Anne, Jag lovar att berätta, vem vet, jag kanske blir barn och tonåring på nytt!
Leontina

2012-11-01 @ 12:32:16
URL: http://annnne.blogg.se
Postat av: anne

Hahaaa!!!

2012-11-02 @ 20:18:14
URL: http://annnne.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0