Trädgårdskoll efter regndagen igår

Det är ingen tvekan om att det är höst! Almanackan säger det, det känns på morgonluften, det luktar höst och jag tycker väldigt mycket om det. Hösten är nog min favoritårstid, även om jag älskar våren och sommaren också.
 
Igår regnade det rejält och på grund av det tog vi en liten sväng för att kolla läget i trädgården.
 
Kärestans skötebarn rosorna, har kommit in i andra andningen och en del går an som det vore mitt i sommaren. För oss får de gärna gå an, vi njuter av det de visar upp och allt är ju nytt för oss det här första året i huset. Det är inte utan att vi redan pratar om våren och vad som ska visa sig då.
 
En sak är säker för min del, finns det inga gullvivor, ska det anskaffas. Jag har haft gullvivor omkring mig ända sedan jag var barn och det vill jag ha här också. De ska dock inte stå inne i rosendelen, jag vill ha dem i gräsmattan och lite överallt.
 
På trappan står  min höstplantering. Hej då till de röda Flitiga Lisorna och välkommen till höstastrarna.
 
Sedan vidare till rosorna.
 
Här är en av dem som tror det är sommar igen, den har massor med knoppar.
 
Strax bredvid blommar en annan och som sagt, vet du namnet på någon, tar vi tacksamt emot det.
 
Det är knopp i nästan alla, men det kanske är normalt. Jag är rosnovis, så jag har ingen aning.
 
Kärestan blev kvar bland sina rosor, men jag fortsatte till baksidan.
 
AHA, vi har fått egen svamp under granen (som bara väntar på att bli avverkad, hoppas jag).
 
 
Det kanske är Tomtebobarnen med sina prickiga mössor som flyttat hit?
 
 
Nej då, det är vanliga, giftiga och väldigt fina flugsvampar och hur söta de än är, vill jag nog inte ha kvar dem med tanke på de barnbarn vi har och det som är på väg. Såna små människor lär nog snarare dras till färgen, än skrämmas bort av den.
Tänk om det varit Svart trumpetsvamp istället!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Herta

Eller stolt fjällskivling.

2012-09-15 @ 17:49:08
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: christina

Tar du bort granen får du inte följa med till Rom har Anita och jag bestämt .

2012-09-15 @ 21:45:40
Postat av: Inga M

Va spännande att följa en ny och okänd tomt i årstidsväxlingarna. Ni vet ju förstås inte alls vad som finns av lökväxter och ´gullvivor och sånt! Håller med om gullvivorna, de har funnits med hela mitt liv också, en av få växter som trivs och förökar sig i nuvarande trädgård.
Ha en bra söndag!

2012-09-16 @ 05:39:29
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: anne

Kanske kan ros nr 2 vara en New Dawn? Klättrar den?

Fina flugsvampar under granen. :)

Svar: None
Leontina

2012-09-16 @ 16:02:05
URL: http://annnne.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0