Rom dag 3 - del 2

Rom dag 3 - del 2
 
Söndag 24 mars

På marknaden höll de redan på att packa ihop och det var ganska rörigt.
 
 
Vi tittade på det som var och så här i efterhand kan jag konstatera, att den nagellacksflaskan och ev. väskan jag skulle köpa, istället resulterade i
*  2 nagellack à 1 euro styck (jag som bara målar tånaglarna och dessutom bara sommartid)
*  Ett kamerastativ 4 euro
* 1 stor väska 12 euro, med start på 30 euro
* 2 sjalar á 3 euro styck
.... och på väg till Trastevere där det också var en liten marknad, ytterligare en väska, modell mindre för 5 euro. Nu sitter jag här på en uteservering och dricker latte och undrar: Hur gick det till? 
 
Jag är uppenbarligen inte alls "antiväska" längre. "Antiskor, kommer jag nog dock alltid att förbli
 
Innan vi hamnade på uteserveringen hade vi en lång, ganska skön promenad, för det var faktiskt SOL! Vi såg allt möjligt roligt och intressant efter vägen och bara tog det lugnt där vi gick
 
 
Köttätande växter
 
 
En mur vi fördjupade oss i, men inte riktigt kunde bestämma vad det var.
 
 
 
Väl hemma kunde jag inte stå emot nyfikenheten och sökte. Det verkar handla om tackplaketter från folk som fått bidrag av något slag. Säker är jag dock inte.
 
Variant på rastahår.....
 
Rätt som det var kom vi fram till dessa små sötingar. De satt där och verkade väldigt nyfikna på världen.
 
 
Jag funderar på om jag ska börja ställa ut mina krukväxter utanför fönstret......
 
 
 Uteserveringen är på Piazza di St Maria in Trastevere och vi sitter och GLOR, dvs, tittar noga på allt och alla, men jag tycker nog att glor är vad vi gör.
 
 
Kyrkan är den vi var inne i igår. Dess yttre ser inte mycket ut för världen och den som var så guldig och vacker inuti.
 
 
Damerna dricker vin och jag en latte och min latte var betydligt större än deras vinglas, men då händer detta: A pillar upp sin lilla inköpta vinflaska som var tänkt att förtäras i den sköna solen någonstans, om "vi" inte blivit rånade. I skydd av mitt knä och en bit av bordduken pytsar hon i lite i deras glas.
 
 
Jag är ständigt lika förvånad över att vi lyckas med allt illegalt vi håller på med. Jag t ex, insmugglandet av mina Victorinoxknivar, även om jag inte tänkte på det. Fotografering på absolut förbjudna ställen och nu detta vinlangande på restaurang. Det är inte utan att jag undrar vad denna afton har i sitt sköte för oss "Alte" kameraden.
 
Skolbussskylten där på torget var annorlunda och riktigt fin.
 
 
Vi har en lång dags färd mot natt innan vi åter är på Ludovisi. Vi reste oss till slut och C hade en utsökt adress på en lapp - Roms bästa Gelateria.
 
Gelateria Il Dolce Sorisso heter stället och där får man provsmaka hur många sorter som helst innan man bestämmer sig.
 
Vi gick över Tibern på Ponti di Garibaldi för att ta oss dit
 
 
Nere i floden är en ö, som enligt guideboken skulle vara obebodd och det kanske den var också, trots att det stod ett stor, fint hus där och folk och hundar rörde sig därnere.
 
På sidorna av ön var det breda gångvägar ner mot vattnet och det är nog en skön oas på somrarna, trots färgen på Tiberns vatten.
 
 
Dessutom stod det en gubbe på taket. Han stack upp ur grönskan,, fast han var dock en staty.
 
 
Den gelaterian hoppas jag alla Romresenärer besöker, du som läser, sprid det gärna, för den var en fullträff.
 
 
Det fanns ett frysskåp med glasdörr med färdiga pinnar också, men vi satsade på provsmakningarna för att kombinera ihop den perfekta blandningen efter vars och ens smak.
 
 
Vi smakade på många sorter och inga sura miner där inte. "Vill du smaka", var den underbara flickans ständiga fråga till alla kunder och det ville både de och vi.
 
 
När ägaren fick höra att vi blivit rekommenderade att gå dit + att C skulle lägga in honom på Tripadvisor, klev han ut i den lilla affären och höll om oss allihopa. Bra reklam så klart, men ingar problem att göra reklam för ett sådant fullödigt glasställe.
 
 
Alla glassar var olika och riktiga konstverk, förutom den delikata smaken. Det är tur att vi både kan äta och gå mycket, annars skulle dessa resor lätt bli hälsovådliga.
 
Det vackra vädret hade gett sig och vi gick inte så lättklädda längre - regn ska det visst också bli, om än inte så mycket. 
 
Tillbaka till Gamla stan à la Italia för att leta ett Aperitivoställe som C hade fått tips om.
 
 
Här är det inte Tres Altos, så det kan inte vara vi!
 
 
När vi väl hittat stället höll de på att städa, skulle öppna 20.30 och dessutom var vi fel målgrupp åldersmässigt, så det blev inte vårt kvällställe. Istället blev vi sympatiskt inkastade på en restaurang en bit därifrån, där de hade riktigt mat och inte bara aperitivo - Il Vicolo di Caruso
 
 
"Vår" egen inkastare kom och tog upp beställning från oss och hade med sig en tallrik med nygräddade bröd
 
 
Jag valde en pizza - 4 formaggio, de är godsast i Italien, men ack, stora som dasslock visade det sig när den kom in.
 
 
C åt kalv igen - en annan variant + kronärtsskockor. Dem smakade jag på och det var riktigt gott, jag som inte trodde jag tyckte om sådana. Det var på tiden jag gjorde premiär på det.
A valde en pasträtt och nu var det hennes tur att få en portion som kunnat mätta en hel familj.
 
 
Vi blev mätta och nu sitter vi och bara observerar allt som händer. Ett par som kom in tidigare ikväll var tvungna att byta bord, för hon var vegetarian och kunde absolut inte sitta och äta bredvid Parmaskinkan - formad som en lite gris, på bordet bredvid.
 
 
Goda ostar och pizzabagaren i sin nisch ut mot restaurangen.
 
 
Så kom det in 5 unga gossar som slog sig ner en bit ifrån oss. Minst en tillhör nog restaurangägarna, för han flänger runt med ett gigantiskt chokladpåskägg och provplacerar det på olika ställen.
 
 
Just nu står det bredvid en fruktkorg med möjlighet till fritt fall åt alla håll om det skulle vilja sig illa och det vore nog inte så lyckat.
 
 
"Buona Pasqua" står det spritsat på det.
 
Vi komar för fullt och bara sitter ocn när det äntligen började ge sig och vi kände att vi orkade röra på oss, kom vår lille inkastare och placerade varsin dolce framför oss. En delikat historia av choklad och den var nästan som ett Kinderägg, fast det var ingen leksak inuti, utan grädde. MMMmmmm!!!!
 
Den bjöd de på - TACK!
 
 
Vi strosade i sakta mak genom gränderna och såg både det ena och det andra. 
 
 
Värst var nog en vithårig, långhårig man med krull, som spelade dragspel, sjöng och hade något plingplongjox på underbenen, kastanjetter på låren och ena foten använde han även för att stampa på något som tjöt. Han lät som minst 3 personer och verkade komplett galen. Kul var det i alla fall.
 
 
Här med en turist som ville bli fotograferad med honom.
 
 
Kiosken som sålde sprit, men där handlade vi aldrig.
 
 
Så drog vi oss mot vår tillfälliga hem. Kom till en mycket  gammal utgrävning som bara står där och där fanns nu en hoper nyinflyttade, alltså nutida innevånare -  katter! Jätteintressant att titta på alla ruinerna och försöka urskilja någon katt i mörkret. Det blir att återvända när det är lite ljusare.
 
 
Några hade suttit på muren och lämnat sina tomglas snyggt uppställda efter sig. Ingen papperskorg i sikte.
 
 
Vidare mot hemmet när ett nästan omöjligt hinder kom i vår väg - en irländsk pub!
 
 
Där har vi nu druckit varsin Magners, fått lyssna på ungdomar från USA som vrålar ut sina frustrationer med oerhört starka röster, över en basketmatch mellan Temple och Indiana. Invektiven far genom luften och det är "Fuck you" hit och dit - mot en storbildsskärm. 
En av dem var hos oss och lånade en stol och vi fick veta att Swedish girls are gorgeous - vet vi väl!!!! 
 
Nu ska vi se om vi lyckas ta oss sista biten utan flera stopp. Jag ska ta notan NU!
 
Vi gick ut i den jämförelsevis tysta, vältrafikerade natten. Det var ett intet mot larmandet på puben. Vår amerikanske gosse satt helt förkrossad och totalt tyst  när vi gick. Hans lag förlorade, men livet går vidare, fast det tror väl inte han.
 
Jag fick lov att göra ett par gatubrunnslocksstopp (det ordet......) 
 
 
Vi passerade Marcus Aurelius, men det var lite för mörkt för att göra den rättvisa.
 
 
Vi kom hem , jag är dödstrött och ägare till 2 nya väskor. Damerna är så glada att jag närmar mig deras uppfattning om vad som är normalt. Så långt som till skofanatiker kommer jag dock aldrig att bli, fast nu kommer det att bli protester, för de är minsann inga fanatiker. Hö hö!!!
 
God Natt Rom!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Tack för en härlig eftermiddag och kväll i Rom!

Kram, Ingrid

2013-04-16 @ 08:53:03
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Musikanta

Roligt och intressant att läsa.
Kram

2013-04-17 @ 20:43:49
URL: http://www.Musikanta.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0