Rom dag 6 - del 2

Dag 6 - del 2
 
Onsdag  27 mars
 
Nu är jag där igen!
 
Hur man beskriver Vatikanen och Sixtinska kapellet i en simpel resedagbok vet jag inte! Det var en sådan stor upplevelse, estetiskt och mäktigt. I början och slutet var det tillåtet att fotografera, men inte i Sixtinska kapellet.
 
 Vi behövde inte alls vänta länge förrän vi var inne. Det var en modern, oval spiraltrappa som ledde oss upp mot de himmelska höjderna. (Äsch, jag skämtar en aning).
 
 
Längst ner - i blickfånget - låg en båt. Dock vet jag inget om båten.
 
 
Vi var inne och kunde gå ut igen, fast inne...... innanför murarna alltså, betalt och fritt tillträde till omgivningarna. Peterskyrkan var mycket närmare oss här så klart.
 
 
Det var så mycket som var vackert och jag fotograferade det vi passerade så länge det var tillåtet.
En del bilder, den här nedanför t ex, får tala för sig själv, för det var helt omöjligt att skriva samtidigt som vi gick. En del minns jag, men långt ifrån allt.
 
 
Vi träder in och det var många trappor som ledde åt olika håll. Vatikanen gör man inte på 1 dag om man ska se allt, men det skulle inte vi. Vi dvs C, hade plockat godbitarna åt oss.
 
 
Jag gör som när jag bloggade om vägen hit, lägger ut bilder och kommenterar när jag vet något om dem.
 
Detta är i alla fall en fruktbarhetsgudinna, inte så svårt att lista ut om man inte vet
 
 
Vackra golv och tak överallt.
 
 
Flera väggar pryddes av antika kartor över hav, land och detaljer runt Italien. De kommer säkert i någon fel ordning, men jag vill bara visa några av dem, inte någon korrekt kartbild.
 
 
En tavla som jag tycker mig minnas från något i min barndom??? I Rom kanske? Den är kanske inte det mest lämpade för en 7-åring. Å andra sidan var vi inte i Vatikanen om jag minns rätt. Nå, gott om fantastisk konst var det överallt.
 
 
Målad av 
 
 
Vi gick vidare, ännu ett vackert tak 
 
 
Konst överallt
 
 
Så passerade vi ett öppet fönster, passade på att ta lite frisk luft och en bild över parkeringen.
 
 
Det här, vad det nu är, satt på väggen. 
 
 
Så kom vi fram till Rafaels "Skolan i Athen - otrolig!
 
 
Han som halvligger mitt i trappan är Diogenes. 
 
Männen i mitten, dessa två, är Platon i rött och Aristoteles i blått
 
 
Han den suddige som sitter och räknar, är Pythagoras
 
 
Det här föreställer Euclid eller Archimedes med studenter runt sig.
 
 
Det var så otroligt mycket konst och svårt att minnas allt. Jag visste vad den här nedanför var förut, men just nu är det som bortblåst. Snälla C kan du skriva på kommentarer så fyller jag i, tack!
Här kommer svaret: Branden i Borgo av Rafael
 
 
Så går vi plötsligt förbi ett trappräcke som jag reagerade lite på. Passar detta verkligen in här? Snuskig fantasi, eller varför kände jag så? Det är säkert hur gammalt som helst.
 
 
Mer konst, golv, tak, gammalt och nytt
 
 
Så något väldigt modernt, ser du vad det är gjort av?
 
 
Metall
 
 
En titt ut genom ett fönster, har ingen aning om var jag är, mer än att jag är i Vatikanen.
 
 
 
Och nu ska jag åka till kören, så här får det bli stopp för idag om det ska bli något inlägg alls.
 
Fortsättning följer alltså, förhoppningsvis redan imorgon.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Christina Cedergren

Incendio del Borgo. Branden i Borgo Rafael. Kram

2013-04-24 @ 21:36:47
Postat av: Inga Magnusson

Jag läser din fantastiska resedagbok från Rom o gläds åt att få se alllt detta! Vilka fantastiska konstverk överallt. Det är obegripligt hur allt setta kunnat åstadkommas med primitiva redskap. Lustigt nog så har jag en bloggkontakt till som skriver om sin Romresa.

2013-04-25 @ 06:58:19
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Ingrid

Tack för fina bilder från Vatikanen. Nej, den gör man minsann inte på en dag. Jag tror vi var där tre gånger den veckan vi var i Rom.

Ha en fin dag!
Kram, Ingrid

2013-04-25 @ 10:06:12
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0