Brittas nostalgidos - Varning för låååångt, men roligt, inlägg!!!

När Britta fyllde 65 här i somras, fick hon ett presentkort av oss på en "Nostalgidos". Hon fattade inte så mycket mer än att det handlade om något att göra och som hade med tillbakablickar att göra.
 
I lördags var det dags och när vi for iväg alla fyra satt hon och orerade om att nu skulle vi besöka alla platser som hade med hennes och min bekantskap att göra - från 27 års ålder för hennes del och fram till nu.
Jag och kärestan som hittat på altihopa sa förstås ingenting, varken ja elle nej.
 
Vi for till nostalgibyn Hosta, som ligger mellan Frövi och Fellingsbro. Kärestan och jag har varit där flera gånger, men efter att ha konsulterat Brittas man, visste vi att hon aldrig varit i närheten, inte ens hade en aning om hur häftigt det faktiskt är.
 
 
ELVIS konsum var bland det första vi såg. Jag antar att det syftar på en dam vid namn Elvi, inte Elvis P, men säkert vet jag inte, fast vad skulle Elvis P ha gjort på ett litet konsum någonstans i Sverige?
 
 
Den gamla moppen lockade till sig Britta.
 
 
Cyklarna i cykelstället var inte heller av dags dato.
 
 
Tänk att den lilla verktygsväskan på pakethållaren fanns kvar.
 
 
Vi gick in på konsum och där var även ställets loppis. Man tog med sig det man ville köpa in till cafeét och betalade. Riktigt roligt var det att gå runt och titta och minnas och det var väldigt mycket nytt sedan sist.
 
 
När jag var liten och Perstorpsplattan kom och revolutionerade köksborden, köpte mina föräldrar ett nästan likadant bord som det här och 4 likadana stolar.
 
 
Jag minns blomskärpet! Man köpte blommorna styckvis och satte själv ihop den längd man behövde.
 
 
Benga försjönk i minnet av en vit nylonskjorta
 
 
På en hylla stod en likadan farinsockerburk, som jag fortfarande använder.
 
 
Den hade kostat:
 
 
Det var då det! Dagens pris var:
 
 
80 KRONOR! Undrar om jag skulle få det för min? Fast jag vill ha den kvar, var ska jag annars ha mitt farinsocker?
 
Så hamnade vi nere vid macken.
 
 
Där på väggen bakom Benga hänger en hoper fläktremmar från tiden, som de säger i Antikrundan.
 
 
Dags att fortsätta dosen nostalgi med ett fika på Babsans fik i tidstypisk miljö och i viss mån även fikabrödet. Där finns t ex exellenta landgångar, stora räkmackor, parisersmörgåsar, biskvier och en hel del annat.
 
 
Miljöbilder
 
 
Till och med flickan (Babsan?) bakom disken hade rätt ålder på sin klänning!
 
 
Det här fick det bli för oss!
 
 
Fina mackor, eller hur?
 
 
Gott var det så det räckte och blev över. Det smakade prima!
 
Här visar Britta upp sista lilla biten av sin parisersmörgås som det fanns plats för i ett hörn av magen efter räkmackan.
 
 
Ett par kiosker av olika slag.
 
 
Efter allt detta skulle vi besöka toaletten, som man sa på den tiden. Den visade sig vara så häftig att det blev en massa fotograferande därinne också och förtjänade epitetet "Damrummet istället.
 
 
Så fick jag veta att det tillverkats gasol i Kvarntorp.
 
 
I en bil som stod där fanns en av de första bilbarnstolarna. Min brorsdotter född -70, satt i något liknande minns jag.
 
 
Varuautomaten känns inte så väldigt gammal, men texten längst ner däremot är verkligen inte helt modern, så den har nog ett antal år "på nacken."
 
 
Medan herrarna fördjupar sig i motorminnen....
 
 
..... får Britta syn på ett tåg som skjutsat runt folk på Skansen innan det hamnade här
 
 
Så avslutar vi besöket i nostalgibyn med en liten 2-hjulssulky och en gammal skylt!
 
 
Du kan ju gissa om Britta var nöjd med presenten och det var även vi som kom på detta trevliga sätt att uppvakta. Vi hade minst lika roligt som hon!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Tro jag det att Britta var nöjd med den fina presenten. Det var verkligen en nostalgitripp att få se alla de gamla grejorna. Tänk att man kunnat samla ihop så mycket prylar. En sån där kobra hade mamma. Tänk om hon sparat den i stället för att kasta den när hon ville ha en annan telefon! Och tv-kannorna! Alla hade tv-kannor, mamma också....

Kram, Ingrid

2013-08-20 @ 22:02:00
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Inger Johansson

Vad kul att se bilder från Hosta! Har aldrig varit där men vi har pratat om att åka dit. Nu blev jag väldigt sugen!
Kram Inger

2013-08-20 @ 23:37:30
Postat av: AnnaKK

Oj, vilket KUL och häftigt ställe!!! Förstår verkligen att hon uppskattade detta! :-D

2013-08-21 @ 10:01:30
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: Brorsdotterns pappa

Härliga bilder. Men aldrig i livet att vi skulle ha satt dottern i en sådan barnbilstol. Modellen fanns på 50-talet. Vi hade en av Klippans första modeller som kom 1967: http://3.bp.blogspot.com/-fkksCqqI1sE/UgKFJrGM4BI/AAAAAAAAi28/tajG7GNia8Y/s1600/1968.2.jpg
När dottern född -70 vuxit ur den, sålde jag den för 100 kr. När dottern född -74 föddes, köpte jag tillbaka den för 75 kr.

2013-08-21 @ 17:53:39
Postat av: Inga M

Vilken otroligt fin present, ett besök i nostalgibyn! Jag har aldrig hört talas om den förut. Jag föddes inte så långt därifrån, i Fellingsbro. Nja själva födelsen var på BB i Lindesberg men mina föräldrar bodde i Fellingsbro då. Kul att se så många bilder!
Ha en bra dag och jag hoppas din skolstart också varit ok.

2013-08-22 @ 10:03:49
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0