Jag odlar

Jag är ingen agrar människa, men ändå har jag odlat lite. Vi har ett ännu större uterum här, än jag hade i mitt hus inne i stan. Det är egentligen för varmt när sommaren är som den här har varit och då är det nog tänkt att man ska sitta utomhus. Däremot har det fungerat som ett växthus och det har verkligen gett resultat.
 
Jag fick en miniplanta Physalis av söstra mi när vi var i Orsa i våras. Idag ser den ut så här.
 
 
Den släpper färdiga "bär" eller vad det är för namn på frukterna/bären Physalis (förr sa man Kapkrusbär). De är underbart goda och kära dottern är helt galen i dem.
 
 
Vi har skördat minst 100 redan och det är många, kvar som synes. Kompisen M har redan varit här och tagit för sig för att kunna odla nästa år och jag ska nog också testa igen. Det räcker med 1 bär, för de innehåller en massa små frön.
 
Tomaterna har också fått "härja fritt" på uterummet.
 
På golvet står den gigantiska busktomaten som fått stöd på 3 - 4 av grenarna, som knäckts av sin egen tyngd. 
 
 
Det kryllar av tomater på den.
 
Sedan de långa rangliga små tomaterna, som är så söta att man bara vill ha mer och mer och mer.....
 
 
Detta är bara en av grenarna, de ger massor, men jag kan också äta massor, så det går jämnt upp.
 
Nästa år förväntar jag mig fikon också
 
 
Krassen växer ute, men har producerat massor av frön till nästa år och fler blir det. Roligt, för jag har haft en riktigt mörkt röd variant, som jag aldrig haft tidigare, så jag hoppas att några av fröna är från den delen av blomman.
 
 
Så såg jag på vårt lilla skruttiga äppelträd att det släppt ner en av sina frukter. Kärestan hade tänkt såga ner det, han ansåg att det var dött, men då blev jag trädkramare och protesterade högljutt.
 
 
Varenda gren var full med lav av något slag, men jag har gnuggat lite här och där varenda gång jag varit i närheten, för att ge det en chans.
 
 
Det saknas bark på många ställen och det behöver stöttor som synes, men nog gav det frukt, om än inte i några stora mängder.
 
Jag lämnade 7-8 äpplen kvar på trädet och det här är vad jag fick sedan jag plockat ner resten.
 
 
Förra ägarna hade ingen aning om vilken sort det är, men jag är ganska säker på att det är Transparent Blanche. JÄTTEGODA!
 
På lilla minialtanen utanför sovrummet har pellan i den gröna krukan stått utan blom hela sommaren, men nu plötsligt fick jag se att det är en röd rosenknoppspelargon som stod där och bara stod. Så blir det vinterförvaring i garaget för den också framöver.
 
 
Det mesta av det vi försökte oss på att odla i det gamla hägnet blev ingenting. Mycket jordgubbar och lite ärtpungar, men annars just inget alls. Jag är dock väldigt nöjd över det vi har åstadkommit vårt första år här på landet, så får vi se vad vi gör nästa år. Reser utomlands kanske och köper våra grönsaker? Man vet aldrig!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Du är verkligen bra på odling! Physalis hade jag ingen aning om att man kunde odla själv, men då har du ett uterum förstås, det blir skyddat "boende". Äpplena skulle jag spontant tycka är den sorten du tror. Vi hade såna i Bäck, de var som lite genomskinliga i fruktköttet när de var riktigt mogna och jättegoda. Kanske inte gör nåt med algerna.

2013-08-25 @ 04:20:25
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0