Vår närmaste tätort

Odensbacken är vår närmaste tätort, om man inte räknar Stora Mellösa där jag stiger på bussen bredvid ICA, som är den enda affären som finns kvar.
 
Jo, det finns lite gårdsbutiker och där handlar vi gärna potatis, ägg och lite annat, men i Odensbacken finns något mer att välja på.
Igår var vi där, för jag ville kolla in den permanenta loppisen som bara är öppen 10-13 på lördagarna och så skulle vi fika på Konditoriet hade vi tänkt.
 
Loppisen var helt okej, men det enda vi köpte var en liten glasskål för 5 kronor som Ahti ska få ha till matskål.
Här är en riktigt usel bild på loppisen, fotad genom bilfönstret under färd och i snöfall. (Obs: Jag kör inte).
 
 
Medan jag gick därinne och tittade kom kärestan och frågade om vi skulle fika där istället för på kondiset. Snabbt svarade jag nej, för jag tänkte på Desireébullen jag hoppade på.
En stund senare passerade jag loppisens fikabord. 20 kronor per person för kaffe med påtår och brödfat med hembakad bulle, småkaka och toscaruta. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, så vi fikade där och det smakade jättegott.
 
På hemvägen åkte vi ner längs Kvismare kanal och där på andra sidan fick jag syn på en stor minnessten av något slag. Tyvärr vet jag inte vad det är vi ska minnas?
 
 
Medan jag stod där och fotograferade hörde jag ett otroligt andsnatter och höll på att bli överfallen. Alla hungriga gräsänder såg mig som kvinnan med brödkassen och det var jag inte. De kom simmande i raketfart och klev upp på gräskanten vid kanalen.
 
 
På sidan där jag stod, fanns 3 permanenta stolar. Jag undrar om de är ditställda för att man ska sitta och mata änderna, eller kanske beundra den stora stenen? 
 
 
Nästa gång jag är i Odensbacken, ska jag försöka ta reda på av vilken anledning stenen är rest.

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Kul att se lite bilder från Odensbacken. Jag har en syster i Örebro och en av hennes grabbar bor på Odensbacken.

Så sympatiskt med de där stolarna. Nästa gång får du se till att ha med dig lite bröd till snatteränderna!
Kram, Ingrid

2013-01-13 @ 15:44:31
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: AnnaKK

Hupps... Nu slog det mej precis att jag kanske borde ha besökt en loppis igår, som en av dotterns kompisar var med och ordnade... De ska försöka få ihop pengar till sitt projektarbete (går sista året på gymnasiet) som innebär att resa till Bankok och delta i nåt hjälparbete i slummen.

Svar: Ja, Höga Kusten är helt fantastiskt! Var där för första gången sommaren 2011, och förra sommaren tog vi en liten omväg på säkert 30 mil när vi skulle hem till Skåne från Östersund, så vi fick se lite grann av Höga Kusten då också. :-D

2013-01-13 @ 17:04:42
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: Musikanta

I Odensbacken har jag varit på kondis med min kyrkokör på väg till Sigtuna. Det var ett ganska stort kondis och trevligt.

Jag kommer sällan iväg på loppis eftersom MM aldrig sätter sin fot på ett sådant. Passar på att kika lite när det är Mogata Marken. Vi har så mycket prylar i huset så jag skulle kunna ordna ett eget loppis i stället, säger han. Men jag tycker det är kul att se om man kan hitta några fynd!

Nästa gång får du ta med dig en kikare så kan du läsa vad som står på stenen :-).
Kram

2013-01-13 @ 17:09:01
URL: http://www.Musikanta.blogspot.se
Postat av: Inga M

Du kan säkert läsa på nätet vad det är för sten så slipper du vara nyfiken till nästa besök.

2013-01-14 @ 22:28:04
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Inger Johansson

Hej!
Stenen i Odensbacken är rest till Gabriel Djurklous minne.
Han var med om sjösänkningen av Hjälmaren för att det behövdes mer åkermark att odla på. Han var ledaren för detta.
Liten upplysning av en östernärkebo!
Kram Inger

2013-01-15 @ 00:06:25
URL: http://sjusoverskan.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0