Bortbjudna

I helgen som var tog vi en cykeltur till goda vännerna en bit bort i nästnästa by.
 
Det är ingen större bedrift, för en del byar är väldigt långa, men kanske inte mer än 100 meter breda. Det har visst att göra med att bönderna förr ville ha mark ända ner mot Hjälmaren och då blev skiftena väldigt långsmala.
 
Sedan vet jag inte om det stämmer, men längst ner vid stranden fick ingen äga marken - kan allemansrätten ha funnits redan då - när det nu var? I alla fall hade det med fiskevatten att göra också, så man kanske hoppade över ägandet av sista strandbiten och så fick man en bit ut i sjön istället. Så har min hjärna tänkt ut det och kanske det är så också?
 
M hade precis bakat och ville att vi skulle stanna på fika. Tyvärr hade vi inte tid med det och fick tacka nej, varpå hon genast kontrade med, att då fick vi komma tilbaka senare och då kunde vi få mat också.
 
Vilka vänner man har! Ja tack, sa vi, eller snarare JA TACK och vi skyndade oss hem så att jag också hann göra något att bidra med till ätandet senare på eftermiddagen.
 
Bordet är dukat!
 
 
Titta på matbrödet! Det var så otroligt gott, konstigt att det alltid smakar bättre när man äter någon annans bröd och M och jag brukar dela med oss bröd till varandra, så även denna gång, så jag har av det goda i frysen.
 
 
Vi satt i växthuset där de också har bord och stolar = skön värme och myggfritt - perfekt!
 
Lite nostalgi på en av hyllorna.
 
 
Desserten var fräsch och härligt god.
 
 
Så småningom blev det dags för kaffe och då gick vi till lilla stugan som inte har någon el. Däremot en kamin, så vi fick tända en brasa på kvällskvisten. Det hade blivit lite kyligt, men det gick snart över, för det värmde gott.
 
 
M hade inte bara bakat matbröd, det blev både jordgubbsrulltårta och ljuvliga kakor med mandelbotten och päron, som bara smälte i munnen. Jag var proppmätt jag jag ätit en av varje, men vi satt där så länge och pratade att jag lyckades pressa i mig en till. Äta kan jag som bekant och det var delikat!
 
 
Det var bra att vi cyklade, några kalorier brände vi nog, samtidigt som det var väldigt skönt med en cykeltur frampå den sena kvällstimmen. Vi har alltid så trevligt, att det oftast blir sent när vi träffas. Tack kära vännerna!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Dessertfatet ska jag kopiera nästa grillning, att ha som dessert. Det är fräscht och lagom med frukt då.
Ha en trevlig helg!

2013-06-14 @ 07:18:33
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0