Här var det vitaminer

Syster yster I-M tyckte att jag klagade lite över allt ogräs som växer och frodas här på landet. Det är kirskål, knölklocka, brännässlor, vattsarv, revsmörblomma, målla och jag vet inte vad.
 
Vi har ätit riktigt god nässelsoppa hos dem, men dit har jag inte kommit än, däremot tände jag på ett annat av hennes förslag.
 
Ska vi nu dras med brännässlor, ska jag åtminstone göra ett försök att använda dem.
 
 
Jag har plockat en försvarlig mängd, som sköljts och nu hänger på tork. Sedan ska bladen smulas och förtäras uppepå frukostyoghurten i vinter när det är ont om primörer.
 
Jag är helt säker på att jag hinner skörda ett par omgångar till, men det är nog bäst att jag testäter innan, så jag vet om jag tycker om det.
 
Förresten kan jag visst blanda det i matbröddegen också, tror jag hon sa. Det ska jag nog testa redan nu.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Men du avstår alltså från att koka soppa på dem? Det är rätt gott!

2013-06-04 @ 07:53:28
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Ingrid

Brännässlor har jag aldrig plockat och känner ett visst motstånd bara vid tanken på att man ska äta dem, men de ska ju vara väldigt nyttiga.
Lycka till!
Kram, Ingrid

2013-06-04 @ 12:49:43
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0