Hallsberg i mitt hjärta

Det låter inte så stort att åka till Hallsberg och det är det inte heller, men för mig är det nostalgi på hög nivå.
 
Jag har ganska nyligen besökt min kära brorsdotter som bor där jag växte upp och det känns verkligen som att komma hem,även om inte huset är detsamma. Det är i alla fall samma färg.
 
Det blir inte sämre av att hon omger sig av barnen och en hoper djur.
 
Jag var där på första maj, för då var kärestan ute och "rostade av" motorcykeln. I samband med detta skulle han åka och titta på motorer, traktorer och allt vad det nu var. Mitt intresse för dessa företeelser är mycket ringa och jag bestämde mig för att "resa" till Hallsberg istället.
 
Varje vår blir stora delar av tomten alldeles blå av Scilla. Det är nostalgi det också, för så var det när jag växte upp och vad jag njöt!!!!.
 
 
Sedan kacklade det i snåren, där var Oskar ute med sina fruar och pickade bland primörerna. Han har ett helt harem, 12 stycken.
 
 
Jag blev alldeles salig, svarta hönor. Kom att tänka på Nevil Shutes "Fem svarta höns." MInns inte alls vad den handlade om, bara att jag tyckte titeln var rolig.
 
 
Där kom då plötsligt Hebbe gående. Han är lika len som angora och har en fin svansföring. De andra 3 katterna susade också förbi, men dem fick jag inte med på bild. Inte heller hundarna.
 
 
Till gethagen gick vi däremot och de var så klart också ute och njöt av solen.
 
 
En av dem (jag kan inte skilja dem åt) hade placerat sig i ena baljan. Söta brorsdotter sa att han nog gillade värmen som blev i den  när solen lyste på den. Han såg onekligen lite töntig ut där han stod och bara stirrade på oss. (Med reservation för att det kan vara geten och i så fall en hon).
 
 
Vi gick vidare och tittade in i hönshuset. Där låg en av de svarta damerna och ruvade.
 
 
Slutligen visade lilla T upp nyförvärven - 2 nya kaniner.
 
 
Jag älskar att vara där, det känns som att komma hem, trots att jag älskar mitt nya hem på landet. Tur att Hallsberg bara ligger 40 minuter härifrån. Tack kära S för en underbar dag och 12 urgoda, nyvärpta ägg!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Lustigt att S-familjen har så många olika djur. Det måste vara en nostalgitripp. När vi växte upp hade vi inte mer än katt o hund i de egna familjerna, men runt om vimlade det av kor o hästar o annat. Nja, du hade väl nån sköldpadda också.
Ha en trevlig helg!

2013-05-09 @ 05:31:58
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Mia

Fint väder verkar ni ha... Jag har inte läst alla dina inlägg från din resa än, men i helgen ska jag förmodligen vara ledig och ska försöka läsa ifatt...

Ha en fin helg!

2013-05-09 @ 14:15:58
URL: http://miatankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0