Karlslunds Herrgård

Det har varit lite tungt ett tag och jag har legat lågt med bloggandet. Först min tandoperation och sedan har vi haft begravning tidigare i veckan för min fina svärmor, med allt vad det innebär.
 
Efter den akten samlades vi på Karlslunds Herrgård och jag passade på att titta runt, nu när jag var inomhus. Annars har jag mest varit utanför av olika anledningar, men fick nu chansen att kika in lite här och där och det gjorde jag. Jag gick från rum till rum med kameran i högsta hugg.
 
Herrgården började uppföras på tidigt 1800-tal, då Christian Günter ägde Karlslund. Herrgården blev inte färdig under hans tid och 1819 övertogs den av Carl Anckarsvärd och det är han som ligger bakom alla utsmyckningar av olika slag, efter arkitekt Carl Christoffer Gjörwells ideér.
 
 
Nu ska jag dela med mig!
 
I entrén stod två sådana här stolar och i spegeln syns en del av mig, dock huvud- och benlös.
 
 
En bit därifrån stod en rustning, fast den var nog nygjord, för plåtarna var tunna och ganska lätta. Den passade bra där den stod, så det gjorde inget om den inte är äkta.
 
 
Det stora skåpet där den stod, var verkligen STORT! Och ovanför seglade en ..... örn, kanske?
 
 
Bredvid skåpet, ovanpå dörrfodret in till en av matsalarna stod dessa! De passar verkligen inte in tycker jag.
 
 
Matsalen hade fina väggar
 
 
På en annan vägg i hallen, hängde älgen. Visst ser det ut som han skrattar?
 
 
Det var gott om vackra kakelugnar, det här var den första jag såg.
 
 
Rummen låg i fil och så länge ingen stoppade mig, tassade jag vidare med min kamera.
 
Ännu en kakelugn och säkert en fin klocka, även om inte jag är så road av sådana.
 
 
När jag tittade lite närmare, såg jag att dekoren ser ut som galjonsfigurer i miniatyr.
 
 
Den ihopknycklade mattan passade inte in i helhetsintrycket.
 
 
Iordningställt för bröllop?
 
 
Rikstelefon
 
 
En lönndörr, fast den avslöjas direkt av låset 
 
 
- och en till, mycket snyggt infälld i väggen och tapeten och utan lås, men man ser att det är en dörr längst ner.
 
 
Fin hylla med vackra saker, i samma rum
 
 
- samt en eldskärm
 
 
 Bekvämlighetsinrättning på nedervåningen, med en fin röd Emma. (Jag har också en, men den står i vardagsrummet, inte på toaletten).
 
 
En ruta i en dörr - vacker
 
 
Jag fortsatte uppåt, det var ingen som sa att man inte fick
 
 
Däruppe fanns riktigt gamla trägolv, fina tycker jag som gillar när man behåller det gamla, här är ett par.
 
 
Samt ett dåligt underhållet tak
 
 
Stora bokskåp/hyllor
 
 
Diverse utsmyckningar
 
 
Sedan hörde jag hur sällskapet därnere började röra på sig och jag tassade snabbt nerför trappan igen, så de inte skulle tro att jag kommit bort.
 
 
Det var intressant att upptäcka vilken fin herrgård vi har i stan, som kan hyras för olika evenemang. Förtärningen var förträfflig och omgivningen mycket vacker.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Vilket fint Karlslundsreportage du gjort! Massor av fina bilder blev det. Det ser spännande ut invändigt men jag är ju glad att jag inte ska dammtorka där.

2013-06-01 @ 08:30:07
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Herta

Nu har du smugit omkring igen och dokumenterat.

2013-06-01 @ 18:52:35
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0