Språkfundering

Jag satt och drack te och läste tidningen vid köksbordet på förmiddagen. Samtidigt slölyssnade jag på radion, på en intervju med Robin Stjernberg. 
 
Jag "hörde" samtidigt min fars röst från fjärran, var han numera befinner sig, hur han ondgjorde sig över utarmningen av svenska språket? Som tonåring tyckte jag att det inte var så mycket att orda om, men genom vuxenlivet har jag verkligen förstått vad han menade.
Våra föräldrar var noga med hur vi barn talade och ville gärna ge oss ett korrekt språk, för det skulle vi ha nytta av som vuxna och genom livet - så rätt tänkt!!!!
 
Jag hade en lång diskussion en gång med far när han bad mig beskriva hur något som var jättelitet såg ut och det var förstås inte så lätt när man började bena lite i det. Var det jätte, eller var det litet? Varför inte använda pyttelitet, var hans föslag.
 
I intervjun med Robin (som jag inte har något emot) sa han bland annat att Eurovision hade varit "svinbra" - vad då svin? Vad är det som gör att svin ska förstärka ett ord? Fast fläsk (från svin) är förstås gott och bra att det finns när det vankas raggmunk? 
 
Strax efter sa han också att det hade varit "sjukt kul" och detta sjuka uttryck använder även mina barn......... (jag har inte lyckats lika bra som mina föräldrar tydligen). Sjukt är aldrig kul, det kan ingen få mig att gå med på. (Sjukt gott är ännu värre!)
 
Så var det med det!
 
Är man ordpolis så är man och det är inget jag ville bli, men så blev det tydligen och jag kan också säga fel!

Kommentarer
Postat av: Mia

Ja eller skitbra... Visst kan skit vara bra om man lyckas få ut det när man är förstoppad... men annars tycker jag nog inte att skit är något att hurra för! Finns många sådana här uttryck som man kan förundras över... ;-)

2013-05-19 @ 16:29:10
URL: http://miatankar.wordpress.com
Postat av: Herta

Tycker det är pinsamt med vårt språk och hur det har utarmats. Jag byter kanal när jag hör sådant. Tyvärr. Likaså hade väl den unge mannen Erik Saede någon hälsning till Petra Mede som man kanske inte kläcker ur sig till nya ammar, inte äldre heller för den delen. Pinsamt!

2013-05-19 @ 16:34:01
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: Anna Kallova

Jag instämmer med dig! Mina föräldrar,skulle slita sitt hår om han hörde detta. Inte kan man dra in veckopengen heller.....

2013-05-20 @ 11:33:35
Postat av: Inga M

Jag känner igen mig i att vara språkpolis. Det blir rysningar efter ryggraden när jag hör typ
-Jo, jag hjälpte han ....
Eller ser skyltar felstavade ;-)
Eller hör någon på tv kalla Kristi Himmelfärdsdag för Kristi Flygare.
Mina föräldrar var också noga med hur vi talade, mamma accepterade aldrig att vi hanterade svenska språket fel, vi blev rättade och sånt sitter i hela livet, tack o lov.

2013-05-21 @ 08:45:48
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Ingrid

Klart vi alla kan säga fel, det vore förmätet att påstå något annat, men nog finns det många konstigheter i vårt språk nu. Fast det är väl det som kallas utveckling.

Har man börjat använda sjukt, svin, jätte mm i stället för att svära när man känner att man vill förstärka ett adjektiv. I stället för djävligt bra, säger man sjukt bra - är det bättre eller sämre.

Det är inte lätt det där att vara ordpolis....

Kram, Ingrid

2013-05-21 @ 15:49:19
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Musikanta

Om du har tid (!) att läsa en ett inlägg på min blogg kan du gå in och titta här http://musikanta.blogspot.se/2013_04_01_archive.html
där jag precis tar upp exakt samma sak som du här.
Kram

2013-05-21 @ 22:19:50
URL: http://www.Musikanta.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0