Telefonsamtal

Idag ringde Inga, hon som inledde mig i detta bloggande och nu var hon orolig, för min lilla bloggpaus blev avsevärt mycket längre än jag hade trott. Dock fick jag den puff jag behövde, för jag har ju en hel del att berätta om.
 
Jag och mina kära resedamer kom iväg på ännu en resa detta år och nu blev det Lissabon. Ingen av oss hade varit där tidigare och jag har överhuvudtaget aldrig satt min fot på portugisisk mark tidigare.
 
Jag hade kollat över mina finanser, dvs utländsk valuta från tidigare resor och där var ett ganska tjockt kuvert fullt med Euro. Härligt, jag behövde inte ens gå till Forex. Så var min tanke, men när jag tog kuvertet för att lägga lite i Lissabonbörsen, var det helt plötsligt bara engelska pund! Det är visserligen dit jag brukar åka på novemberlovet, men nu blev det fel och inte så lite heller, så första stopp på Arlanda blev här.
 
 
Det löste sig ju lätt och här sitter mina  resedamer och väntar medan jag köper pengar.
 
 
Kaffe var det som hägrade efter Forex och efter att ha sett priserna på cafeét nära Forex - 38 kronor för en latte, 38 kronor till för en muffins osv - stegade vi iväg en trappa upp och fikade på Mc Donalds. Där köpte jag en liten och en mellan cappucino, en liten cola och 2 chokladmuffins = 69 kronor och det var till 2 av oss.
MMMMmm! Ibland gillar jag Mc D och jättegott var det också.
 
Ett sista besök på bekvämlighetsinrättningen innan boarding och där hade någon riggat om innan jag kom in! Jag valde dock att behålla mina egna dojor, även om det fanns en valmöjlighet här.
 
 
Allt fungerade som det skulle, vi flög med TAP.....
 
 
....från Arlanda till Lissabon....
 
 
...och efter en lång väntan fick vi en riktigt god måltid.
 
 
Hungriga som vargar var vi och väldigt nyfikna på vad som dolde sig under alla lock.
 
 
En positiv överraskning var besticken, de var av metall! Man kan säga att måltiden var en 3-rätters + ost och kex, vin till damerna och en öl till mig. Köttet var det möraste kalvkött jag känt på länge och mycket gott och till det ett utsökt morotsmos. Vi åt upp alltihopa!
 
 
En stund senare kom det kaffe också och vi anlände Lissabon mätta och nöjda. Landningen var lite raspig under ifrån, det lät som någon vevade ner hjulen manuellt..... det gick dock bra, men sedan  blev vi kvar i planet ganska länge och den långe snörvlande resenären med hästsvans som satt mitt över gången, härskande till ordentligt när jag kvickt som en vessla tog ner våra 3 resväskor och placerade framför oss i mittgången. Min väska råkade hamna parallellt med hans säte, fast han stod redan upp, alldeles bakom mig och väntade.
Med rakblad i stämman ombads jag flytta min väska, för han kanske ville sätta sig igen. Jag kontrade med min sockersöta sammetsröst och sa: "Javisst, varsågod", varpå han valde att stå kvar och fortsätta snörvla mig över axeln.
 
Långt om länge blev vi utsläppta och ännu längre om långt, kom vi fram till den riktiga "Saida", som utgång heter här  och kunde dra in den första dosen av den portugisiska luften.
 
Taxi till hotell Tivoli Jardim och den turen var lång och billig. Hotellet var väldigt tjusigt, i entrén fanns dessa "fåtöljer".
 
 
Var det verkligen på riktigt tänkte jag och testade. Det gungade skönt!
 
 
Vacker entré!
 
 
 Vi hade betalat hotellet i förväg och det enda som ingick i priset var rummet med Twinbed och "Lillans" säng - precis som vanligt.
 
 
ALLT annat kostade och det kostade mycket! 
 
 
Badrummet var tjusigt med stora, fyrkantiga kranar, som var ett stort mysterium under nästan hela vistelsen.
 
 
Dock hade vi en fantastisk balkong och den är gratis!
 
Ringa hem, raggardusch, toabesök och så ut igen. Vi hittade en bakgata och den ledde oss över den stora gatan Avenida Liberdade och vidare in bland gränderna där vi hittade en Mercado (om nu de små snabbköpen här heter så?)  Vi gjorde lite småinköp för balkongbruk +  en flaska vatten. Jag tror jag avvaktar lite med kranvattnet, även om det lär ska vara drickbart.
 
Mot "hemmet" igen, med tanken att slinka in någonstans och bara ta en "nightcap", vilket alltid i vårt fall är lika med vin för damerna och en öl för mig.
 
Vi hittade en sylta, vår vana trogen. Den höll visserligen på att stänga, men en glad, fryntlig herre mer eller mindre hystade in oss i restaurangen. Vi var snabba med att säga att vi bara skulle äta något sött + dricka vin och öl. Inga problem alls. 
 
Vi nästan dånade när vi såg tårtdisken. Lissabon lär vara sötsakernas Mekka och det är lätt att förstå när vi såg det här utbudet på ett litet matställe.
 
 
Damerna fick snabbt sitt vin, det går alltid fort på dessa breddgrader. Det var en flaska rött GHI, som hette ett förnamn med lite konstiga bokstäver, jag är helt kass på vin och vad de heter. Jag fick en öl som hette Superbock, som tydligen är portugisiskt.
 
 
Sedan till slisket! Vår vana trogen valde vi 3 olika och smakade av varandra.
 
 
Jag valde mandeltårta och den var helt superb!
 
 
Här är C:s val
 
A valde denna och samtliga var helt perfekta!
 
 
Vi satt där ganska länge och kvällen blev sen. Till slut tackade vi för oss, betalade och gick hem till hotellet där vi intog balkongen. Där fanns 2 stolar, men vi hade en till inne på rummet som vi flyttade ut och där blev vi sittande länge. 
 
Det var rena sommarkvällen, vi var inte jättetrötta, så vi packade upp lite från snabbköpet, åt och drack och blev nog lite glada i hågen. Mina sköna bönor drack något spritsigt Vino verde - "O tal vinho da Lixa" var något som sades och som är rena, rama obegripligheten för mig. Tacka vet jag en burk Sagrés, det är öl och så är det inte mer med det. Vi var trötta och vi löste alla möjliga livsgåtor där alltmedan natten blev senare och senare. 
 
C invigde oss i Gyllene snittet och allt runt det och vi blev riktigt djupa till slut, för även en vanlig kotte har ett sådant! Vi kom även in på svenska flaggan, för att inte tala om Romaneso, vilket inte är en rumänsk diktator, utan en god kål, som också har det gyllene snittet och där kände jag att det började vara dags att sätta punkt. Så strax efter blev det GOD NATT denna första afton i Lissabon.
 
Damerna glada och bäddar, iklädda sina fina särkar i siden från Kina, inköpta i Rom i våras! Hoppas de pallar för denna bilden!
 
 

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Vilken härlig början på er resa! Bra mat på flyget, bra hotell och så de härliga efterrätterna. Och sen att få sitta ute på balkongen och njuta av det ljumma nattmörkret.
Det ska bli kul att se vad ni hittar på i fortsättningen.
Kram, Ingrid

2013-11-17 @ 22:59:13
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Anita Månsson

Äntligen...!!!

2013-11-18 @ 09:13:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0