Bortbjudna

Vi var hos kompisar och åt i helgen, något så otroligt gott att jag fortfarande - och länge än, är alldeles lyrisk. Det bor här i byn, så vi hade ingen lång väg att resa och med tanke på att det är glöggtider och mildväder, tog vi cyklarna. Det är härligt att utan risk för halka cykla iväg i januari och dessutom njuta av vädret!!!!
 
Mycket riktigt, vi blev bjudna på både glögg och sedan kaffe nästan direkt vi anlände.
 
 
I köket stod en liten gran, klädd som när vi var barn. Röda kulor, ljus och svenska flaggor. Det är FINT!
 
 
På bordet en vacker bukett dessutom
 
 
Det är alltid trevligt att umgås och att äta tillsammans och så här när det nyss varit jul, har de flesta kvar sina julprydnader och då är det extra härligt för en sådan julfantast som Leontina.
 
 
På den stora ljuskronan tronade en ring med hemsnidade tomtar, alla olika och helt fantastiska. 
 
 
Jag tog ett par närbilder och valde bort blixten, så lite dimmiga kanske de är - men väldigt FINA! (Förresten så har vi en också, som vi fick senast de var hos oss).
 
 
Maten, den var sagolik!
 
En rödbetssallad med en massa olika grönt, päron, chevré, lufttorkad skinka, valnötter, en underbar dressing gjord på yoghurt istället för majonäs (det var för min skull, så slapp gallan SKRIKA så infernaliskt och skicka hem mig omgående) med hallonvinägrett och något mer som jag glömt och ett grovt bröd med allt möjligt gott inuti och havssalt utanpå. Till det en blandning av smör och pesto!!! 
 
                                 Gissa om vi åt!     Jaaa, det gjorde vi!!!!!
 
 
Inte nog med det, sedan kom det dessert - varm Brie med flytande honoung och valnötter. Den måltiden hade passat på vilken lyxrestaurang som helst, det kan jag garantera.
 
Avslutningsvis spelade vi kort 1 timme eller så innan vi cyklade hem i den svarta natten. En kulinarisk helkväll kan man säga utan att överdriva ett dugg

Kommentarer
Postat av: Susanne P

Men oj så mysigt och en sånt massa gott!
Har ni snö?
Här finns inte en enda snöflinga! Det har aldrig hänt under min livstid att vi varit utan snö i januari...

Kram

2014-01-08 @ 23:27:37
URL: http://www.susannep.blogspot.se
Postat av: Ingrid

Det låter som en trevlig julbjudning. Nog är det bra mysigt att få äta och umgås.
Jag tycker mig känna igen servisen och tror att jag har en likadan.
Kram

2014-01-10 @ 19:34:55
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0