Spännande gammal skylt

 
 
Den här skylten finns på ett gammalt hyreshus vid Oskarsparken i Örebro. En aning svårt att få med texten, denna regniga dag när jag passerade.
 
Det står i alla fall så här:
 
FYSIKALISK BE-
HANDLING BAD
* MASSAGE *
ELEKTRICITET
 
Det var mest det där med elektricitet, som kittlade min nyfikenhet.
När jag stod där med kameran kom det en dam, betydligt äldre än Leontina och började tala om skylten. Behandlingen hade ägt rum innanför grinden i gårdshuset och startade för ganska länge sedan. Idag finns inget kvar av det mer än skylten.
 
 
"Visst är det fantastiskt att skylten finns kvar,." sa hon,  men jag skulle vilja veta ännu mera. Det finns säkert i något arkiv, kanske t o m på Google? 
JO, det fanns det och här kommer länken! 

Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag gillar ditt intresse för skyltar och husfasader. De kan gömma spännande saker när man forskar. Du måste gå in på min facebook och lyssna på en låt där som jag är väldigt förtjust i med Vagabond Ways. Fast det är väl kanske inte din sorts musik.

2014-04-01 @ 08:12:14
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Ingrid

Så intressant!
Och gotlänning var han också Carl Kahlström, vi är ju alltid på hugget med all ny teknik vi gotlänningar. ;)

Lite roligt är det att här i Klintehamn hade vi en lärare som hette Carl Kahlström. Jag har aldrig haft honom som lärare, men mina systrar. Jag var dessutom klasskamrat med hans fosterdotter Kyllikki.
Kalle Kahlström, som han kallades, hade varit i Sydamerika och Mexiko och kunde eleverna bara få honom att berätta om sin tid där, var den lektionen räddad.
Kram, Ingrid

2014-04-01 @ 09:29:01
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: AnnaKK

El har väl varit en mäkta populär behandlingsmetod under de senaste 100 åren!? Har ju använts mot både det ena och det andra; än har man dödat missprydande hårväxt med el, och än har man startat hjärtan som slutat att slå. :-)

2014-04-01 @ 13:55:55
URL: http://annakk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0