England dag 4

Tisdagen 7  april!

Idag vaknade jag av att jag var med i den lilla filmsnutten "Cat talk". Den där biten där första katten skriker "Hello" och varje gång svarar husse samma sak.
Fast sen vaknade jag ordentligt och insåg att det var John som ropade. Han ville att vi skulle flytta bilen till gatan. Som tur var erbjöd han sig att göra det och tack och lov för det.

Sen utförde jag ännu ett fakirnummer. "Kvinnan och badkaret" och lyckades klara duschen utan halkolyckor eller andra skador, tog mig även upp rätt smidigt eftersom jag avstod från att sätta mig ner. Det var  tufft förra gången när jag hade placerat mig bekvämt på bottan av karet för att inte stänka ner. Även detta är England ! Love it!

Anna kom upp med ny frisyr igen - idag kallas den sidovinge och även den anspelar på änglatemat. Det är åtgärdat och snart är vi "on the road again". Idag är det Norwich.

Innan vi åkte gick vi till vår lille "postman" och köpte frimärken. Posten är en historia för sig, absolut ljusår från det man minns som postkontor här hemma.

                                         Här är posthuset.



       Entredörren, som även verkar fungera som byns anslagstavla



                      Och innanför, där lokala fömågor säljer sina alster



Nu är korten på väg till Sverige och vi till Norwich.
Där utanför stan finns en stor, för att inte säga gigantisk, parkeringsplats. Det kostade £ 3.30 att parkera och i det ingick en bussresa tur och retur city-centrum för oss båda. Hur behändigt som helst och vad tacksam jag var att jag inte behövde köra in till stan.

På väg in fick vi syn på ett par  trevliga lusthus som var till salu. Lite svåra att frakta hem bara!



Det första vi fick ögonen på sen vi stigit av bussen var Norwich Castle.



             Nu sitter vi och fikar på BB.s Coffee&Muffins.

Anna äter raspberry crumble och jag apple&cinnamoncrumble och dagen
till ära dricker jag cappuccino, Anna valde choklad! MUMSIGT!



       Man kunde köpa med hem också, men vi var mätta som det var.




Efter detta väntade den stora "mallen" - köpcentrat. Dagens motto: Ut och låt monopolpengarna flöda!

               Här har Anna hittat en käck liten prydnadslampa.



Några timmar, en del kortinköp, svåra kval på Boots och mycket ork senare, släpade vi oss ut i friska luften, för att leta reda på katedralen som jag gärna ville se.

                         Porten in på området




                                                         Katedralen





Den var riktigt vacker och  det första vi gjorde var att tända ljus. Jag för mor och far och Anna för de sina. Det kändes bra, som om de var med oss där en stund.

Katedralen var otroligt vacker, enormt högt i tak, vackra glasmålningar, gamla silverkalkar, fina tak osv osv. Anna satt och vilade ischiasnerven som valt att lägga sig i kläm just idag och jag travade runt och tittade för oss båda.

Utgångsporten var minst lika vacker som den vi gick in igenom.



Dags att leta sig in till centrum för att hitta något matställe.

                           Vackert blommande träd efter vägen



Nu sitter vi och äter soppa i mugg och bröd, på "Garden Café".
Vi sitter mitt i skyltfönstret och ägnar oss åt det som våra döttrar anser är vår favoritsyssla: Att glo! Vaddå, vi tittar på folk och fä, blommor, omgivningar, frisyrtips (som redovisats tidigare från Tesco) och allehanda annat intressant. Det är så man lär sig om livet kära barn!

Jag äter Minestrone och Anna Potatis&purjolökssoppa. Innan jag bestämde mig fick jag avsmaka en morotssoppa för att se om det var just den jag ville ha, det var det inte. Vi fick topping av ost och krutonger och £ 3.75 kostade det - jättegott!

Vi shoppade rätt bra inne i "Mallen", mest på bok/kortaffärer och Boots - allt är så förutsägbart när vi är i lag. Nu kånkar vi omkring med stora kassar, så tunga att både axlar och ischiasnerver skriker högt. Thaipillren är slut, så nu får vi testa andra "painkillers" för att orka några timmar till.

Anna har gått till bokis runt hörnet för att kissa. Varför skulle de ha en toa för sina gäster på ett matställe? Nej då, tjejen bakom disken hänvisade så frejdigt till bokhandeln. Efter det blir det marknaden.

NU HAR HON VARIT BORTA SÅ LÄNGE ATT JAG TROR JAG ÄR MED I BROTTSKOD FÖRSVUNNEN!  Den serien, där de försvinner som ett trollslag.

KIDNAPPAD??? Ska jag ut med någon lösensumma?

Lost in the Norwich?

Hon kom tillbaka till slut, men ack vilken tid det tog och nog hade hon haft besvär för att låna en toalett, gått från våning till våning, väntat på städerskor som höll på osv osv osv. Till slut hade hon kommit till våning 4 och fått låna bekvämlighetsinrättningen.

Utanför vårt fönster pågår den dagliga marknaden som Anna mindes från sin tid som "Husmor i Norfolk".

                                Marknadsbilder






När vi lyfte ögonen från marknadens fröjder såg vi detta lilla hus på taket av huset där vi åt soppa.



Nu iväg mot Body Shop för att se den i sitt  hemland. Det var precis som hemma, bortsett från att de inte hade min favorithudkräm.
Var hamnar vi då tro?

Än en gång en bokhandel och där blev vi väl 1 - 2 timmar - Waterstones - fullt med kort, vackra papper, anteckningsböcker och enorma mängder av böcker som bara väntade på oss.

Vad är det med oss??? Är detta normalt??? Blev vi så präglade som barn att vi är beroende????

              Å ja, det kunde vara värre!

Naturligtvis handlade vi vår vana trogen både böcker och kort. Varför bryta en fin tradition?

Efter detta var vi slut. Vi fick syn på bussen just som dörren slog igen och jag som är befriad från ischias för tillfället, gjorde det jag lovat mig själv att aldrig göra: Sprang efter bussen.
Nu är vi i detta land med artiga, trevliga människor, så självklart väntade chauffören så att vi kom med.

Avslutade dagen med en utsökt fiskmiddag med Pat och John. De är helt underbara och jättetrevliga, vad skönt vi har och bortskämda blir vi också.





T o m gamla kissen Max kom och ville vara med i köket. Skulle tro att fisken luktade himmelskt i en kattnos. Sen avslutade han med ett fat grädde och lite gos med matte.



                   P.S. Anna köpte inte den där lampan ! ! ! ! ! !

Kommentarer
Postat av: Anki Enbom

Klart du ska vara med i tävlingen om örhängen som jag är :) Sista dagen är den 30 april.

Så roligt att följa din englandsresa med bilder och text.

Kan oxå tänka mig att det diftade himelskt av fisken i kattnosen ler

kram

2009-04-16 @ 06:58:41
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag kanske skickar in, men vinner gör jag inte. De är i alla fall jättefina.

England var helt fantastiskt och den gamla katten levde upp otroligt när vi var där. Vi kunde ju inte låta bli att gosa med den ideligen, eftersom vi är kattmänniskor båda två.

2009-04-16 @ 09:45:33
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Thalina

Tack för besöket hos mig.Underbara bilder från England där jag aldrig varit.Jag sitter här och läser och njuter.Det är mycket ni hinner med.Ha det gott Thalina

2009-04-16 @ 17:05:52
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: marma

ÅH, vad jag längtar när jag läser. England ligger alltid där och väntar på en!

Kram/marma

2009-04-16 @ 17:42:07
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Suss

Thalina, England är alltid så härligt, vi har redan börjat spara till nästa resa. Det gav mersmak!

2009-04-16 @ 22:12:06
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Marma, Jag längtar dit jämt. Om det är så man har levt tidigare liv måste jag ha varit från England, jag känner mig så hemma där och vill bara tillbaka hela tiden.

2009-04-16 @ 22:13:12
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0