Barcelona dag 4 del - 1

Tisdag 30 mars

Kall, kall, kall natt. Vi är nog utsövda, för ingen har sovit så lugnt som tidigare. Inget att bry sig om, bara på't igen. Tres Altos på nya äventyr, låter som en boktitel av Enid Blyton.

Idag till frukost har det sjungits falukorvens lov av mina medresenärer.



 Ack och OOoooo, vad mycket man kan göra av denna ursvenska produkt och på alla ledder dessutom. Sedan kom tillbehören man kunde använda, för att inte tala om tillredningsmöjligheterna och då blev den ännu mer otrolig. OOOHHHH YEAH!!!!

Allt detta utlöstes av att jag tagit 1, säger 1, skiva av den otäckt rosa påläggskorven. Lika bra att prova, tänkte jag, den ingår ju i frukosten, men den hamnade i skräpskålen. "Korv - nej tack", sa jag och sen var det igång!

I hissen upp åkte vi tillsammans med ett yngre, engelskt par. De hade blivit rånade på standen igår. Jag tyckte han sa att han blivit av med sin "bike" och jag undrade varför han hade cykel med sig på stranden, men han hade sån dialekt att det var "bag" han sa. De hade suttit på en uteservering och stirrat varandra i ögonen, med väskan på marken bredvid stolen. Sen bara den försvann och han hade sprungit efter tjuven och skrikit att han ville ha sig väska tillbaka. Det fick han inte, däremot blev han hotad med kniv! Stackars dem, vilken semesterstart.

"Countrylip", sa A när vi kom på rummet. Ja, vad annat kan man säga, när det undgått dem totalt att Barca är ficktjuvarnas paradis och att man absolut inte ska ställa ifrån sig en väska på marken.

Morgonbestyr med ungefär samma klena resultat som igår.
Metro till stan. C tog med oss till ett kvarter där 4 arkitekter fått varsitt uppdrag att bygga och där de 4 husen satt ihop.

OLIKA, kan man säga och det heter "Oenighetens kvarter - Mansana de la Discordia."



Första huset: Casa Lleomorera
Andra: Casa Ramon Muleras
Tredje: Casa Amatler
Fjärde: Casa Battlo (Gaudis)

Vårt första stora mål för dagen var Casa Milá - La Pedrera - Stenbrottet. Gaudis hyreshus, mycket annorlunda och otroligt väl genomtänkt. Inomhus, utomhus, från vinden till allra längst ner.




Vi började högst upp, alltså på taket. C har varit med förut och vet att däruppe blir det enormt mycket folk väldigt snabbt och svårigheter att ta de bilder man vill, utan att få med en massa människor på dem.

Där på taket fanns inspirationen till Stjärnornas krig (det måste ha varit så), förutom en hisnande utsikt över ett vackert, nyvaknat Barca.





Vi var bland det första 100-talet människor som kommit för att skåda ännu ett av mästerverken.

Tyvärr saknas många av mina bilder härifrån också!





Här ser man Sagrada och byggställningarna speglas i rutan på huset mitt emot



Nästan 2 timmar gick vi där - taket, vinden, visningsvåningen och shopen.

På vindsplanet var det utställning om hur han byggde alla sina olika hus och hur han löste problem han stötte på.

De här konstruktionen hängde över en spegel, så att han kunde se den exakta modellen av rundningen uppåt.



I spegeln såg det ut så här




Modell av La Pedrera



Parc Güell





Plattorna som ligger som gatssten här och där i stan (och som stjäls flitigt)



Gaudis underbara sittmöbler








Innergården. Det var viktigt att det fanns ljusinsläpp utifrån, i alla rum.






Nu kommer massor med bilder från visningsvåningen












Två av många av hans ergonomiskt designade handtag












C och jag turas om att provsitta en av stolarna som stod nere i shopen.




Det är svårt att beskriva med ord, så annorlunda och speciellt är det i hela La Pedrera.


Just nu sitter vi och dricker kaffe på Farggi.



Café con leche med ett vackert hjärta i den skummade mjölken och färska croissanter med och utan chokladfyllning är betydligt enklare att beskriva. Det räcker med ett ord: Himmelskt!

Sedan blev det designbutiker och så var det bara, sa C igår och det hördes att det inte var läge för protester. Med tanke på hennes engagemang i att göra denna resa perfekt för oss + hennes arbete med just design, var det inte ens en uppoffring för oss, utan en självklarhet. Det var verkligen både intressant och roligt att gå där och titta.

Jag hittade en väska jag hade kunnat äga, men jag lät bli.



En gunga (häst) av ett gammalt däck hängde där också.



Där inne köpte jag även en julklapp som jag inte kan beskriva närmare!

Fortsättning följer!

Kommentarer
Postat av: ansepanse

det är så spännande att få följa med dig

jättehärliga bilder

byggnaderna på bilderna har jag bara sett i TV, måste ha varit trevlig att se dem IRL

kramar

2010-04-10 @ 17:38:18
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: anne

Oj! Jag blir bara mållös av allt häftigt ni besökt och sett!

2010-04-10 @ 19:38:50
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Ansepanse, Det är roligt att få dela med sig av det man varit med om. Jag älskar att "följa med" andra på deras upplevelser också. Kram

2010-04-10 @ 23:37:57
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Jag kan förstå det, det var en otrolig resa och jag längtar redan tillbaka!

2010-04-10 @ 23:38:33
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Åhhh vad jag är glad över att jag förledde Dig in i bloggosfären en gång i tiden så jag får chansen att se allt det här. Jag har redan hunnit kolla på allting här flera gånger och älskar bilderna på Gaudis verk.

2010-04-11 @ 10:06:59
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag är också glad, även om jag numera är beroende av att skriva, samt att läsa en massa bloggar. Det är ett bra sätt att lära känna andra och deras upplevelser!

Snart kommer det mera Barcelona!

2010-04-11 @ 15:10:02
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Gaudi var en man som lämnade fantastisk arkitektur efter sig. Tack för fina bilder. Jag tror jag måste låna en bok om Gaudi... dina inlägg inspirerar mig till det.

2010-04-12 @ 05:11:55
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Jag har varit fascinerad av Gaudi i många år och länge tjatat om Barcelona. Jag är såååååå nöjd att ha varit där, men inser att även jag måste läsa på lite mer. Kul att kunna inspirera dig! Tack för det.

2010-04-12 @ 22:39:37
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0