Antikrundan

I våras var det en annons i tidningen från Antikrundan.

"Tänk om du har ett fynd på vinden?",  stod det. Jag har ingen vind, men jag har det här gamla skåpet som jag använder dagligen och visserligen vet en del om, men inte tillräckligt.

Man skulle anmäla och mejla bilder senast 25 juli och lite nyfiken var jag, om jag kunde få reda på vad det är för slags skåp.
Närkeskåp, tänkte jag, finns det?
Stämmer årtalet som står på dörren och vad är det för bokstäver jag inte kan tolka?

Det dröjde ändå till senare delen av juni innan jag skickade in några bilder och skrev till dem, att de säkert hade nog med gamla skåp, men att jag ändå visste lite om det och ville veta mer.

Sedan rådde total tystnad. Det var som jag trodde, det var säkert inte intressant.



I början av augusti ringde en man från Antikrundan, de ville komma och titta på mitt skåp. Det var Jan och Max som kom sista dagen av ledigheten innan skolan började igen.

Max tittade på, för mig, underliga ställen, var nere på golvnivå och kollade, insidan av skåpdörren, kände och sa inte ett knyst. Till slut var jag så nyfiken att jag inte kunde bärga mig och frågade om han visste något om det. Jodå, det visste han, men inte ett ord tänkte han säga nu, det fick jag veta om det skulle komma med. "Spara dina frågor", sa han.

De överlade en stund och sen bestämde de sig för att ta med det.

I fredags var det dags för inspelning i Brunnsparken.





En budfirma hade hämtat mitt skåp dagen före och jag  var väldigt nervös att de skulle skada det. Jag vet inte om de skämtade, men den ene sa att de kunde tejpa dörrarna så de inte skulle åka upp när de bar. Jag RÖS!!! Den gamla, torra, målade dekoren och tejp......Huva!

Så här såg det ut när jag kom dit. Eftersom jag hade en sak - mitt skåp, inne i det allra heligaste, var det bara att glida förbi kön, heja på Max och stiga in!

VIP för första gången i livet, lustig känsla.



Folk hade köat ända sedan i morse visade det sig.



Jag fotograferade några av dem jag bara sett på TV hittills.




Jörgen, han tog sig an att berätta för mig om skåpet, när det väl blev min tur.



Men först skulle jag sminkas, det var också en upplevelse.




Jag hade Pernillas mamma A, min goda vän, körkompis, resekamrat mm, som sällskap där inne i "det allra heligaste".

Vi som satt och väntade hade en storbildsskärm vid borden och kunde se vad som hände när de filmade och experterna uttalade sig. Det här är ett finskt skåp tror jag och i förhållande till det, såg mitt ut som skrutt tyckte jag. Ändå tyckte jag mitt var finast!



Den här mannen hade en vacker kimono, men otroliga guldbroderier. Jag vill ju inte avslöja för mycket ifall det nu är så att det kommer med.

För så är det, det är inte säkert att man kommer med, trots att man blivit filmad.




En stor matta, den hörde jag inget om, för det var ett väldigt oväsen just då.



Här är ett annat skåp och mannen som har det, får sin lilla, lilla flint sminkad.



Intressanta saker från folk i kön hamnade också inne "hos oss".




Den vasen var förmodligen något fint, dock inte min smak, oavsett värde.



Saker bars ut och in hela tiden och det diskuterades experterna emellan.



Det var verkligen jätteroligt att få vara med från insidan och jag tyckte jag hade en massa bekanta där, även om det var väldigt ensidig bekantskap med de flesta. Alltså från TV-rutan.



Här bättrar jag på sminkningen med mitt livselixir - CERATET - innan det är dags för mig att gå in och bli filmad med skåp och expert. Mikrofonen är redan riggad.




Jörgen visar på en nötskada, man spacklade inte förr, utan bara målade över.



De här utskjutande delarna var utbytta, det syntes särskilt väl på baksidan.



Årtalet stämde och jag fick bokstäverna tydda.

Det står Anno 1807, sedan A J D vilket är ett kvinnonamn, för D:et står för "Dotter. Sedan M L S vilket är ett mansnamn då S står för "Son". Skåpet är förmodligen ett bröllopsskåp.




Han berättade en hel del, ändå sa han att han inte visste ett enda dugg om mitt skåp, för han hade inte sett något liknande förr. Det var nog tack vare, att det först stått i farbror Emils uthus och sen i mina föräldrars, som det var så oförstört, trots att det är så nött.

Jag tror det ligger en hel del i det antagandet, hade det rymts inne, hade mor säkert lutat av det, för det gjorde man på 60-talet och det var då hon fick det.

När vi skulle tömma barndomshemmet 2003 och det skulle ges vidare, velade jag länge om jag skulle ta det eller inte. För mor var det viktigt att någon skulle ta skåpet, så att jag mer eller mindre offrade mig. Jag var osäker på om jag skulle kunna ha det hos mig.
 
När det väl var hemma kände jag mig jätteglad att jag sagt ja. Det blev så bra i mitt kök och jag behövde verkligen lite mer förvaring, för mitt kök är som ett dockkök, det har jag alltid tyckt.


Efter inspelningen gick jag tillbaka till min plats och hela tiden kom det in mer fina saker.






Plötsligt kom det en bekant till. Vi kände henne, men hon kände inte oss.

Gunilla Åkesson i sällskap med Kerstin från Galleri Victoria i Pershyttan.



Kerstin har ett underbart galleri och inredningsaffär i lilla Pershyttan utanför Nora. Ett bra utflyktsmål, men kolla öppettiderna. Hon har också fina antika saker till salu.

Jag har varit där några gånger och bland annat fyndat en komplett dockservis, exakt likadan som den jag hade som barn. Den var helt orörd i sin originalkartong.

Detta talade jag om nu när vi satt där och Kerstin kom mycket väl ihåg det. Sedan var det som hon fått en uppenbarelse, hon vänder sig till Gunilla och säger: "Men Gunilla, det var ju den från din mamma."

Så var det och nu har jag den, fortfarande ouppackad, men precis som min och när jag blir gammal och går i barndom, om inte förr, ska jag packa upp den och leka för allt vad jag är värd!




Gunilla och Pernilla!



Vi hade så trevligt vid vårt bord med Gunilla och Kerstin, att de kom och bad oss att inte skratta så högt, det störde inspelningen.

Gunilla var där för att få veta lite om ett halsband hon fått. Det skriver jag inget om, för det kommer säkert med i sändningen, hon har ju ett lokalförflutet här, från Peter Flacks revyer.



Här var det ett slags "Speakes corner", men jag såg ingen stå där.




Det var så mycket roligt under de här timmarna, mycket upplevelser och en massa bekanta (om än de flesta bara genom TV-rutan), alla var enormt trevliga och det var inte en lugn sekund. Det hände nya saker hela tiden när man satt, så att säga, mitt i händelsernas centrum.

Det gör mig inte ett dugg om inte inslaget med mig och mitt skåp kommer med, jag hade några fantastiska timmar där allt bara var jättemysigt och roligt.

En upplevelse rikare!

Kommentarer
Postat av: Herta

Men vad spännande. Jag vågade inte när Antikrundan vär här i min stad, ville inte visa mej rättare sagt och bli igenkänd, vill ha mitt privatliv fredag så att säga. Men vad spännande. Du måste berätta när programmet kommer på TV så att vi kan titta.

2010-08-30 @ 21:03:14
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: inger

Menn vad kul, nu måste jag hålla utkik när det kommer. vilket gammalt fint skåp du har,,

Förstår att det var kul att bara få vara där och ser hur allt går till.

Vi brukar inte missa detta program, man kan känna igen en massa prylar..ibland tappar man hakan vad dyra en del grejer blir,..

Det blir spännande att få se framöver.

kramen

2010-08-30 @ 22:13:11
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Jag har varit i samma situation som du, inte vågat när det varit i Nora och Askersund, som är nära Örebro (som du väl vet?) Jag vet att de börjar sända i januari, men inte när det är härifrån.

2010-08-30 @ 22:31:37
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger, Det var verkligen jätteroligt. Skåpet är mycket funktionellt, men jag skulle behöva få tag på nycklar till det. Kram!

2010-08-30 @ 22:32:32
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: britten

men vilket skåp och vilken spännande dag nu måste man ju titta så antik rundan hela tiden

2010-08-30 @ 23:14:31
URL: http://http//
Postat av: Susanne P

Vilken upplevelse!!!

När kommer det att visas?? Man vill ju se dej "live" på TV om du nu kommer med!! :))

Skåpet var ju jättevackert!

Kram

2010-08-30 @ 23:22:26
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: Svorskan

Vad roligt! Och med alla dina bilder känns det nästan som att jag var med. Förstår att det måste ha varit en upplevelse.

2010-08-31 @ 16:50:56
URL: http://svorskan.se
Postat av: Inga M

Jag måste kolla på det här inslaget. Ska bli roligt att se. Synd att jag inte hann till Örebro i tid för att se det hela live. Vasen där är fin tycker jag, vi har nog olika smak därvidlag.

2010-08-31 @ 19:35:01
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: ansepanse

vad spännande! vet du inte om du kommer med eller inte, jag hoppas att du gör det, jag och J tittar alltid på antikrundan

kramar

2010-08-31 @ 21:05:52
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Suss

Britten, Susanne P, Svorskan, Inga M, Ansepanse, Antikrundan kommer att sändas i januari. Det blir två inslag från varje stad och sedan återstår att se om jag kommer med. Jag är i alla fall väldigt nöjd över att ha fått veta lite om skåpet och inte minst upplevelsen att vara med i händelsernas centrum. Det var verkligen hur roligt som helst.

2010-08-31 @ 23:05:21
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag hoppas också jag får chans att se dig och ditt skåp i rutan. Spännande att få veta litet om gamla använda saker.

2010-09-04 @ 17:58:54
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Jag lovar att gå ut här på bloggen och tala om när det sänds, men det är fortfarande inte säkert att inslaget kommer med!

2010-09-04 @ 23:20:14
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Nu har jag uppdaterat mig inför kvällen!!

2011-03-10 @ 07:28:24
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: mats

Jag har ett närkeskåp som ser precis ut som ditt. Mitt skåp härstammar från Gräveby.Skulle vilja veta mer om ditt skåp. MVH Mats.

2011-03-13 @ 18:19:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0