Sista dagen i Umeå



Jag kände att jag ville "scanna av" stan lite bättre innan det blev dags för hemfärd. Snön hade försvunnit från gator och gångvägar, det var skönt ute och jag promenerade till "Bågen", nere vid järnvägsstationen.

De två husen mitt emot stationen är böjda som en båge, därav namnet. Stationen är gammal och anrik, från slutet av 1800-talet. Just nu byggs det om en hel del där.



Jag tror mig ha hört, att tågen kommer att gå dit också efter ombyggnationen. I och med att Botniabanan är invigd finns det en ny station som heter Umeå Östra. Då har man Umeå Centralstation och Umeå Östra, det låter väl bra för framtiden? Stan växer så det knakar!

Statyn Grön Eld står i alla fall där den alltid har stått. Jag tycker om den, tjockt grönt glas i skivor, som vrider sig mot skyn. Den är 9 meter och konstnären är Vicke Lindstrand.




Sedan ställde jag mig med ryggen mot stationen och tog en bild i mitten av Rådhusesplanaden. Då ser man följaktligen rådhuset längst bort när man kommer med tåget.



(Bilden fotograferad vid ett tidigare besök i stan)

Lite kuriosa: Innan stambanan blev färdig i slutet av 1800-talet hade rådhuset en framträdande plats mitt i stan. Älven var seglingsbar, inga broar i vägen och stans egentliga infart. Huvudfasaden låg mot älvsidan och det första man såg när man gick iland var rådhuset.


(Bilden fotograferad vid ett tidigare besök i stan)

När norra stambanan nådde Umeå låg alltså rådhuset med baksidan mot järnvägen, så när kungen skulle komma med tåget för att inviga järnvägen,  skulle han mötas av baksidan på rådhuset. Helt OTÄNKBART! Man byggde en entré till och följaktligen har Umeå rådhus 2 framsidor = helgardering!

Jag strosade Rådhusesplanaden upp och såg skylten till Mekka. Förr ett underbart, gammalt anrikt café i två plan, som "förstördes" totalt när det gjordes om till ett modernt kaffehus med totalt noll i mysfaktor.

För gamla tiders skull gick jag in och köpte mig en bulle till hemresan.



Hemresan ja. Jag blev omedelbart påmind om Närke, vid nästa skylt.



Sedan gick jag ner till älven, allt detta gående av nostalgiska skäl. Jag ville bara titta!

Nerströms



Tegssidan



Uppströms med gamla träbron längst bort



Längs älvkanten ligger Stora Hotellet som också det är från slutet av 1800-talet och de gamla hamnmagasinen.






Jag kom fram under E 4-an bron och får syn på "Sparken" en skateanläggning.
(Jag är osäker om den här länken fungerar).





Dags för ett besök hos sonen på jobbet igen, jodå, de hade varit delaktiga i byggandet av den anläggningen.
Jag berättade att jag vandrat runt och tittat på stan och han föreslog att jag skulle åka och titta på den nya stationen, det ville jag så klart.




Samma fina hjärta som på Rådhusesplanden.



På kvällen var vi ute och åt en fantastiskt god middag på Lottas krog. För en gångs skull valde jag att lämna kameran hemma, det här skulle vara en skön kväll för bara oss tre och utan störningar med fotografering av mat mm.
Menyn kan jag alltid länka till. Jag valde renrostbiff med potatisgratäng, västerbottenostsufflé, svartvinbärssås, rårörda lingon och smörstekta grönsaker.
De åt entrecote, den ena en 200 grams, den andra en 400 grams. Lätt att gissa vem som tog den största!

Sonen bjöd mig oss damer på chokladfondue till dessert! Vi rullade hem!

Nästa morgon såg det ut så här genom köksfönstret. Så tidigt var jag uppe och började göra mig resklar.



Efter frukost rullade jag igen, denna gång i bil mot hemmet!



Trots att jag inte gillar breddgraden, finns Umeå för alltid i mitt hjärta!


Kommentarer
Postat av: anne

Trevlig tur runt Umeå detta! Jag har varit till Umeå tre gånger i mitt liv och dessa tre gånger inföll inom 1.5 månad!

2010-11-02 @ 18:59:27
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Susanne P

Hoppas att hemresan gick bra.

Trots regn och rusk.

Kram

2010-11-02 @ 23:20:24
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: Suss

Anne, Umeå är fint, det är bara breddgraden som är fel för min del. Åk dit igen!

2010-11-02 @ 23:51:41
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Susanne P, Det gick bara bra hem och vädret var fint, regnet kom sen. Kram

2010-11-02 @ 23:52:08
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Hej på dig! Nu har jag läst om Umeå från början till slut tror jag! Vad mycket den stan har att erbjuda! Jag har aldrig varit där!

Umeå o Söderhamn påminner lite om varandra i byggnadssättet tror jag...

Kramen!

Ragnvi

2010-11-03 @ 10:58:42
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Björkarnas stad bara "står" där och väntar på dig! Kram!

2010-11-03 @ 17:34:22
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0