Körresa till Italien


Tillbaka till Italien, där kören var förra året, för att sjunga Carmina Burana tillsammans med den italienska kören.

Vi var 8 stycken från vår kör + 1 från en annan - jag, C, A1, A2, M, B, K, KM och L, som anmält intresse för att åka och vara med och sjunga Carl Orffs Carmina Burana på klostret i Bosco Marengo den 18 juli.
Vi skulle även bo där på klostret och bara en sån sak hade nästan räckt för att vilja åka med. Hur skulle det vara att bo i ett kloster?

Onsdag 15 juli

Somnade inte förrän 1.30 och sen var det väckning 3.20. Lite seg, men jag var färdig 4.45 och gick ut på vägen där A plockade upp mig en liten stund senare.
Vidare för att hämta C som stod där vid vägkanten och väntade.

Det gick bara bra till Skavsta, mycket djur den här tiden på dygnet, harpaltar, tranor och rådjur, men de höll sig föredömligt vid sidan av vägen.

Allt fungerade och vi kom iväg som planerat. Vi var 8 som for idag, L skulle åka ner imorgon. Jag och C satt och pratade "livet" hela vägen till Italien. Det finns många gemensamma angöringspunkter i våra liv kunde vi konstatera.

När vi kom fram och hade landat fick vi inte stiga ur planet. Först skulle en liten nervös, nordafrikansk (tror jag) kvinna släppas ut. Inte vet jag om hon var VIP eller kriminell, men hon blev mött av poliser som tog med henne bort från planet.

Värmen slog emot oss. Helt underbart. Vi steg på en liten matarbuss som tog oss 100 meter till ingången. Vi fick oss ett skratt över den korta färden i en kokhet buss.



Allt gick fort och lätt, väskorna kom snabbt och vi tog flygbussen in till Bergamo järnvägsstation. Vi bestämde oss för att köpa biljetter innan vi letade upp ett matställe. Det var LÅNG kö, men till slut hade vi köpte en gruppbiljett för 8 till Voghera.

Sedan gick vi gatan fram och stannade på första restaurangen vi såg. Alla åt jättegod mat, där  fanns pizza, pasta,sallad mm. Jag frestade att testa en Guinness och den var faktiskt väldigt god, trots att jag fick den i en plastmugg.



Jag valde pasta med pesto, det är så otroligt gott med pesto, tycker jag.



Efter vi ätit skulle jag gå på toa, då fick man låna en nyckel och gå till en liten holk en bit ner efter vägen. Det var någon slags Bajamaja. Det gick inte att spola, men väl att tvätta händerna. JAG BLEV HELDUSCHAD! Det bara sprutade och jag var ganska blöt på hela framsidan, men det var rätt så skönt i värmen.

                                  B tog en lite sned bild på mig



Så gick vi mot järnvägsstationen och när vi kom fram dit var K rånad. Plånbok och mobiltelefonen var borta och det var förstås en tråkig början på resan.

Vi åkte vanligt tåg, bastutåg och tåg med luftkonditionering. Vi bytte flera gånger innan vi äntligen var framme och Åsa med flera mötte oss och skjutsade oss till klostret.







C, A, K och jag delar på ett 4-bäddsrum. Det är absolut inga klosterceller, men vi har gemensam toalett och dusch i korridoren. C och jag ligger i våningssäng, tack och lov fick jag underslafen.

Vi installerade oss, sen på kvällen blev vi hämtade till Novi Ligure och bjudna på mat på Terazza.



Jag åt en otroligt god pizza med luftorkad skinka och mozarellaost.



A2.s fisk- och skaldjurstallrik var nog kvällens bästa rätt



Till dessert testade A1 en citronsorbet, mycket god och läskande.




                                                     Alla ville smaka



Jag var både trött och övertrött och det var väldigt skönt att komma "hem" till klostret och få lägga sig. För säkerhets skull tog jag på mig öronproppar.
Sen vet jag inget mer, för jag slocknade direkt och hörde inte ett ljud från någon på hela natten.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Maten ser himla god ut! Jag antar att man ska äta just pizza och pastarätter i Italien, det är ju den här matens hemland. Om jag vore där skulle jag väl svälta ihjäl som inte tål mjöl för jag antar att det är dåligt med glutenfria alternativ. Glutenfri pizzabotten är ingen höjdare kan jag säga.



Men Italien verkar trevligt och va roligt att få sjunga Carmina Burana tillsammans med italiensk kör. Det är så vackert. Skulle jag ha velat höra. Om den här kören kommer till Örebro någon gång så kan Du väl tala om. Då kommer vi och lyssnar.

2009-07-23 @ 07:31:09
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Herta

Men vad roligt att höra lite om hur NI har haft det. Låter som en innehållsrik körresa. Italien är också ett underbart land och klosterliv, i varje fall lite grann är spännande.

2009-07-23 @ 09:12:39
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Vi hade faktiskt en glutenallergiker med oss. Hon hade med sig lite eget, men det verkade gå ganska bra för henne även när vi var ute.

Lovar att meddela om de kommer, körledaren tyckte att de skulle komma hit och sjunga på den där lilla ön där slottet ligger. Mycket roligt formulerat tyckte vi!

2009-07-23 @ 15:35:43
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Suss

Herta, Det blir lite tvära kast i mina reseberättelser, men det känns som jag ska ta Italien nu, innan jag avslutar Irland.

Jag är väldigt nöjd med båda resorna, men det var onekligen varmare i Italien, vilket tilltalar en sån fryslort som jag är.

2009-07-23 @ 15:37:20
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: vivan

Har aldrig varit i Italien..men efter din beskrivning så blir jag ännu mer sugen!

Härligt att få åka med vänner!



Kramen!

2009-07-23 @ 16:08:43
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Suss

Vivan, Det var jättehärligt och vi hade verkligen hur roligt som helst. Tyvärr lite brist på sömn bara.

2009-07-23 @ 17:36:33
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Brittmari

Nu har jag varit med dig på körresan! Efter dina berättelser idag på fiket och nu din text och alla bilder känns det väldigt nära. Är bara ledsen att jag inte fick höra er göra Carmina.. Så mäktig musik. Vill gärna höra din "riktiga" kör när ni har nåt offentligt. Du kan väl tipsa när du vet nåt framöver. Vi ses ju snart dessutom.

Ska kolla in Irland när du fått det mera klart. Vi har just själva suttit och fyllt i hela vår Englands-resväg på kartan. Bara att göra det var en återupplevelse. Ska snart ta itu med min resebok.

Gonatt och tack för fikamyset idag.

B

2009-07-27 @ 23:01:56
Postat av: Suss

Brittmari, Jag lovar höra av mig när jag vet. Vi ska förmodligen göra Messias i höst.

Tack själv för en skön em, det är bra när sånt blir en vana! Kram

2009-07-28 @ 07:44:45
URL: http://leontina.blogg. se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0