Rundgång gällande bilen

Så klart att även den nya bilen måste krångla. Den är ju faktiskt inte så ny, även om den känns SUPER DE LUXE jämfört med min gamla Toyota. Det skiljer dock 24 år på dem, men båda två "are still going strong".

När jag var i Umeå blev jag gasad.

Det är inte så farligt som det låter, men uppenbarligen har inte japanerna konstruerat tillräckligt tåliga gasfjädrar för vårt allra mest nordiska klimat. Ändå var det ingalunda några köldrekord som sattes när jag var där, bara (hmmm) - 28 grader.

Det hände när jag öppnade bakluckan, som är extra tung pga den där vingen, vars funktion jag nu fått reda på.

Nu kommer en parentes!

(Vingen är till för att en del tycker att det är extra fränt, fräckt och gör bilen lite sportigare.
HÖHÖHÖ, tyckte jag när vi stod på Toyota och jag frågade vad den var till för. Mannen bakom disken tyckte inte att HÖHÖHÖ var en lämplig kommentar och hade en förklarande utläggning för mig, att vissa faktiskt ville ha en sån och man kunde ha bromsljus i den om man ville och den förändrade faktiskt (igen) utseendet på bilen).


Slut på parentesen.

Tillbaka till köldmorgonen i Umeå. När jag då öppnade bakluckan sa det som ett litet klick till vänster ovanför skallen på mig, sen pyste det till mot min panna och bara några sekunder efteråt hände samma sak igen, fast till höger om mitt huvud. Omedelbart efter trädde jordens dragningskraft in och luckan vägde JÄTTEMYCKET när jag tog emot den på sin färd neråt.
 
Kvastskaft, tänkte jag! Det är ingen omskriven svordom, det var vad jag hade på Suzukin, för även där hade det pyst ut och även då befann sig både jag och bilen i Västerbotten.  Jag hade alltså ett kvastskaft i bakluckan som stöd när man ville göra något - lasta, eller hämta något där bak. Inte alls roligt!  Jag ville inte ha något kvastskaft i Sydney som han heter. Jag ville ha en fungerande baklucka.

Förra helgen åtgärdade kärestan det där åt mig. Han for till Biltema och köpte nya gasfjädrar. De kostade 400 och det kändes överkomligt.



Det var väldigt snällt gjort, men det fungerade inte! Den där vingen, som är så frän och fräck, gör att luckan blir för tung.
Det fick bli kvastskaftet eller att packa i baksätet under veckan. Jag valde baksätet.

I torsdags for vi till Toyota, för vad ska man göra när det inte funkar med Biltemas grejer? Dubbelt så dyrt, tänkte jag (min naiva optimist).


Dit kom vi 16.57 och de stängde 17.00, snacka om tur!

10 minuter senare gick vi ut, jag hade nu fått veta det där om vingen, samt att originaldelar är dyrt! Här kostade en (1) gasfjäder över 1100 = drygt 2200 totalt. Jag måste ha förträngt vad han sa, för jag blev lätt chockad. Jag sa att jag var tvungen att få lön innan jag kunde beställa några och att jag skulle höra av mig i så fall.

Mekonomen fanns kvar, nu var vi verkligen på rundtur bland biltillbehörsfirmorna.



Där fanns mellanläget. Beställningsvara, kostade under 1000 kronor tillsammans, cirka 950, men även detta har jag förträngt. Lördag skulle de finnas och idag har vi slutit cirkeln.

På förmiddagen hämtade vi de nya gasfjädrarna, åkte tillbaka till Biltema, där vi började förra helgen och lämnade tilbaka de som var för svaga och på 10 minuter satt de nya på plats.

De fungerar perfek, kvasten får behålla sitt skaft och där passar det bäst!

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Tack för din så fina kommentar hos mig.



Jag kan tyvärr inte något om bilar och har ingen och inte heller körkort,

så jag vet inte hur jag ska kommentera ;-)

Men förstår av det hela att bilen fixades och det måste kännas skönt.



Önskar dig en fin fortsatt helg.

2009-03-14 @ 22:54:56
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Kul att få gå med Dig på rundvandring bland bildelarna! Irriterar mig att Din Toytota krånglar. Jag sa ju att den ínte skulle komma att göra det. Så nu har jag haft fel! Det får man enligt min lilla mamma inte ha, någonsin!



Du har en snygg bil i alla fall, himla snygg färg. Den borde heta Capriblå. Det skulle vår första VW vara, men de tog slut så det fick bli en svart istället. Det var på den tiden bilindustrin inte hann med att tillverka alla bilar som behövdes så man fick vänta i månader på sitt eget exemplar. Vi köpte den lilla svarta bubblan 1957 och den kostade 9000 SEK tror jag om jag minns rätt. Det var jättemycket pengar på den tiden och motsvarade säkert en årslön för en vanlig arbetare.



Jaha varför skulle jag skriva om allt detta nu då?? Ska jag ta bort?



Nej det får vara kvar, take it or leave it! Och har n bra söndag!



2009-03-15 @ 10:46:03
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anki Enbom

Ja, fy för bilar som krånglar.

De ska bara tankas, köras och fungera tycker jag.

Tyvärr är verkligheten hel annan ler

Önskar dig en trevlig söndag

kram

2009-03-15 @ 11:45:34
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger Maryissa, Det här med trasiga bilar är inget man behöver kunna. Jag har tack och lov en som kan, annars hade jag nog haft knackig ekonomi vid det här laget, eftersom jag nästan alltid haft gamla skruttbilar.

Nu är allt ok igen och både bilen och jag spinner som ett par katter.

2009-03-15 @ 14:44:43
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Käre mannen tycker att jag är lite kinkig, han säger att jag har en BRA bil nu och så är det inget mer att orda om. Allt är nu fixat och jag kör lugnt vidare i hopp om att inget mer händer.



Kul att höra om gamla Folkan, tro inte att jag glömt den, aldrig! Ruggigt dyr måste jag säga. Min egen familj åkte tåg ända tills det blev dags för brodern att ta körkort 1964, sen dröjde det inte länge förrän även far insåg att bil är praktiskt och tog körkort även han.

2009-03-15 @ 14:47:42
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Anki, Håller med, nu hoppas jag på lång tid framåt utan andra krav från bilen än att han vill ha bensin och spolarvätska, samt lite "kärlek", så han inte surnar till.

2009-03-15 @ 14:48:37
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Så önskar jag samtliga en fortsatt härligt solig helg!

2009-03-15 @ 14:49:28
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0