Vart tog jag vägen?

Söstra mi, som inte är biologisk, men väl min själssyster, tyckte att det var dags att få lite fart på mig. Innan det blev axeloperation planerade vi en tripp till London under det s.k. novemberlovet.

Nu blev det en liten tripp veckan efter istället, eftersom det inte var något hinder för mig att vara ute och röra på mig, så länge jag inte belastar den opererade axeln. Detta upplyste jag A (systern) om och hon kontrade med, att bära kunde hon eftersom jag bara var enarmad.

Okej då, vi bokade och for iväg, första natten låg vi på Rest and Fly, Arlandas övernattningshytter i Terminal 4. Detta kan vi verkligen rekommendera om man ska flyga tidigt och det skulle vi. Vara på plats, bara flura till sig på morgonen och gå ut till sitt plan. Suveränt!

Det kostade 745 kronor för 2 personer, då ingick lakan och handduk, men man fick bädda själv, annars blev det lite dyrare.

Så här såg det ut, fräscht och bekvämt!




A klättrade upp och bäddade åt mig, för jag skulle ligga däruppe. Jag får tyvärr inte visa bilden när hon står som en balanskonstnär och fixar där uppe under taket.

Det var gemensamma toaletter och tvättrum, rent och fint.




På Arlanda hade julen redan kommit, det gillade vi skarpt, lika galna båda två.



Fort och lätt satt vi på plats, det gjorde även A.s öronpropp.



I nackstödet framför fanns en inbyggd rockhängare, då var jag tvungen att hänga upp koftan. Jag blir som ett litet barn, måste bara testa.



Framme!



Hur enkelt är det inte att ta sig fram i London, det var som en söndagspromenad. Vi åkte Underground från Heathrow ända till East Putney, där vårt hotell låg.




Vi börjar undra varför vi alltid placeras högst upp, utan hiss. Det var så nu också.





Vi hade tur, vi fick inte bära upp våra väskor själva, förmodligen för att det saknades hiss. Det tyckte vi var skönt.

Rummet och utsikten. Rummet finare än utanför fönstret.




Vi installerade oss, konstaterade att värmen i badrummet inte fungerade, men brydde oss inte så mycket. Jag som är den något mer tekniske av oss, skruvade lite. Däremot lyckades jag inte få ur vattnet ur handfatet. Det gick bara inte och vi löste det inte heller, utan fick ringa efter hjälp.

Han som kom, tryckte till på proppen nere i smutsvattnet och vips slurpade det iväg ut. Sedan var han lite teknisk också och gjorde exakt samma manöver som jag med elementet och sen skulle vi vänta och se.

Vi for ut och tittade på julskyltning istället för att sitta och titta på elementet.

Tunnelbanan är enkel i London. Fast det blev stopp för vår personliga del redan i den första trappan. Nu är det så att A arbetar som personligt ombud inom psykiatrin och hon gick i tjänst omgående. Personlig assistent till mig och även andra små uppdrag på frilansbasis.

Det stod en liten dam och höll sig hårt fast i räcket överst i trappan där vi skulle ner. Jag märkte aldrig när A trädde i tjänst, bara att hon inte kom efter mig. Vände mig om och fick se henne stötta den lilla damen neråt.



När damen väl var nere, hade hon högre tempo än oss, för hon gick ikapp oss med lätthet. Inte vet jag, men det kanske var dagens goda gärning? Hon får säkert en guldprick i himlen.

Vi åkte till Knightsbridge och där stod taxibilarna på rad när vi kom upp.



Vi ville se julskyltningen på Harrods, här en del av den.










Sedan trädde vi in i härligheten.



Det är klart att vi handlade praliner och inte bara en var heller .......Se hela bilden



Kastade ett öga i dessertdisken och sa att det fick bli en annan gång.




Så hittade vi rätt skylt och följde pilen



De som känner oss förstår lätt, att nu var vi på rätt ställe. SALIGA!












Inte ett dugg köpte vi, jo choklad förstås, men allt var tack och lov för DYRT

Vi gick vidare genom Harrods och där stod en kille och gjorde snö! Som om vi skulle vara imponerade av den vita varan, vi nordbor, men vi stannade och tittade på hans demonstration.



Han fyllde en liten mugg med råvaran



Hällde på lite vatten och vips började det "växa" över kanterna i muggen.



För att förstärka intrycket hällde han mer vatten ner i "snön" och kramde en snöboll. Den gav han till mig, som kände på den och skickade vidare till A. Hon, barbaren från norden, klämde sönder den.
Han stirrade lätt chockad på henne och sa: "Hon förstörde den!" (fast på engelska förstås).

Efter Harrods var jag trött och vi åkte hemåt. På vår gata fanns en underbar italiensk restaurang, som dessutom hade affär i samma lokal. Dit gick vi.






Vi var lite hungriga och längtade efter något salt efter all choklad.

ANTIPASTO -  Mycket, mycket gott!



Väl tilllbaka på hotellet var badrummet lika iskallt och vips fick vi byta rum. Tack, sa vi och flyttade in på bottenvåningen. Inga mer mattinklädda trappor att släpa sig upp för, för vår del.

East Putney var trevligt, vi tyckte om området och gick och tittade lite. Jag var bl a på posten med mitt julpaket till min engelska kompis.

Den här stackars ungen satt inklämd bakom sitt yngre syskon i sitsen framför och hade nästan inget utrymme alls att röra sig på. De stod i postkön före mig.



Lite bilder från vårt närområde.

Cykelbanan var grönfärgad, ganska smart tycker jag, den syns bättre.



Pizzabudmopeder



Detta är faktiskt en BMW !



The royal British Legion låg där längs gatan



De hade 4 örnar som vaktade, en på varje stolpe famför huset



Kvällstid var det så här "snyggt" ??? där!



Vid vårt hotell



Vårt nya rum var varmt och skönt, i badrummet kokade elementet där vi hade våra handdukar och allt var bara hur perfekt som helst. Hittills var vi nöjda och belåtna och snart ska jag visa lite mer bilder.


Kommentarer
Postat av: Christina

Välkommen tillbaka.

Kul med lite Londonkort. Vi får jämföra upplevelserna när vi ses.

Vi hade ju 5 härliga dagar där veckan före.

2010-11-15 @ 17:27:28
Postat av: Inger

Oj vad du har haft en trevlig vecka i London,,kul att åka iväg min sin syster..och fint bodde ni oxå, rent och fräsch...även om ni fick bära.

Festligt med lite julskyltning oxå..roligt att se hur de skyltar i andra länder...och alla godsaker du visade,,mmmmm..

kramen,,

2010-11-15 @ 17:37:02
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Oj, va glad jag är jag ledde in Dig på bloggandets väg så jag får följa med Dig på såna här trevliga tripper till London. Förstår att Du var i sjunde himlen med alla julsaker. Nu är väl julklappsrummet alldeles fullt från golv till tak?

2010-11-15 @ 19:40:43
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Tack!



Det känns som att jag tagit mig en egen tur dit nu!



Tänk att de har dessa mattklädda smala trappor i alla engelska hotell, helt makalöst! Och Domino's pizza delivery mopeds....Beställde ni?

2010-11-15 @ 20:53:30
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Vilket härligt rese- och julreportage!



Rest&Fly är suveränt, där har vi bott hur många gånger som helst. Kommer man från Gotland måste man nästan alltid övernatta när man ska vidare med charterflyg.



Ha en fin fortsättning på dagen!

Kram Ingrid

2010-11-16 @ 12:54:15
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: anne

Jag har gissningstävling i kväll och jag tror du kan pricka något rätt! :)

2010-11-16 @ 20:37:01
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0