Husmans

Då syftar jag definitivt inte på knäckebröd, även om man kan tro det.
 
Jag menar husmanskost, som det kallas när man äter det ens föräldrar och vi barn åt till vardags. En del av den maten är festmat för mig, t ex de redan omnämnda raggmunkarna med fläsk. Det absolut godaste jag kan tänka mig.
 
En annan favorithusmansrätt är strömming med potatismos och föreställ dig min förtjusning när det låg pinfärsk strömming i fiskdisken när vi var och handlade mat. De tillreddes redan samma dag och sååååååå GOTT det var!
 
 
Eftersom jag kände mig lite extra huslig bestämde jag mig för att ta hand om 3 äggvitor som blev över när jag gjorde aioli häromdagen.
 
 
På tips från barnens gudmor hackade jag en hög skållad mandel och vände ner i smeten. Det blev alldeles utsökta maränger kan jag intyga, lättätna är de också (kan jag också intyga).

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Husmans är så gott och äter man det mår man nog ganska bra tror jag.
Stekt strömming och potatismos är en favvo!
Trevlig helg!
Kram, Ingrid

2013-01-05 @ 11:45:38
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Musikanta

Strömming är underbart gott - äter det tyvärr inte så ofta eftersom MM är vegetarian. Men jag brukar passa på om det finns strömming på menyn någon gång när jag är ute och äter lunch.
Marängerna ser smaskiga ut - kan tänka mig att mandeln gav extra piff!
Kram från Ingrid

2013-01-05 @ 13:08:36
URL: http://www.Musikanta.blogspot.se
Postat av: Herta

Här har det också lagats mat i stora lass ser jag.

2013-01-05 @ 19:01:19
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: AnnaKK

Fisk är inte riktigt min grej, och absolut inte fisk med massor av små stickiga ben i... <:-) Men annars har inte jag heller nåt emot husmanskost. Något som skulle vara supergott att få äta nångång till i livet är rotmos och fläsklägg, på det viset som min farmor gjorde det! Har försökt själv ett par gånger, men inte alls fått till det så som hon kunde... <:-I Dessutom gillar inte min man rotmos, så då blir det lixom inte av att experimentera vidare med den rätten.

Marängerna du gjort ser hur smarriga ut som helst - och det där med mandel i dem låter verkligen MUMS!!! :-)~

2013-01-06 @ 10:55:39
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: Eleonora

Strömming är bland det bästa man kan få och jag har turen att då och då få av min granne, vars kompis fixkar ute i Stockholms skärgård. Det blir högtidsstunder kan jag säga.

Ha det gott och god fortsättning på det nya året. Kram

2013-01-06 @ 23:42:11
URL: http://konvaljen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0